Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Er det noen som VET hvordan reglene er knyttet til dette? Det står noe om det på NAV sine sider, men det er litt vanskelig å forstå det... Det jeg lurer på er hvilke rettigheter far har til pappapermisjon når mor er ufør og far er i full jobb. Vil gjerne høre fra noen som har erfaringer eller med sikkerhet kjenner regelverket.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 hei. Vi er i samme situasjon. Jeg Ringte NAV for 2 dager siden, ble da fortalt at far kan få 12 uker permisjon. ( men først etter 6 uker fra fødselen) Grunnen til at jeg ringte dem, var for å høre om jeg hadde krav på engangsstønad. Noe har har. Hun jeg snakket med som lurte på om vi viste om fars rettigheter. Vet ikke noe mere sikkert enn det hun dama fortalte.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Ektefellen min mottar uførepensjon. Nå venter vi barn. Har jeg rett til fedrekvote? Svar: Når det gjelder fedrekvote, er det et vilkår at begge foreldrene har opparbeidet rett til forelrdrepenger. Men i de tilfeller der ektefellen mottar uførepensjon har far rett til foreldrepenger i samme antall uker som fedrekvoten, det vil si i 12 uker. Det stilles ikke krav til mor i disse ukene. Dette er sakset fra nav og som du ser har pappaen rett til fedrekvote på 12 uker når mor er varig ufør.. Er du det som tidligere het midlertidig ufør og går på aap har også pappaen rett på fedrekvote da du opparbeider deg rett til permisjon...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 ble skrive feil.. noe jeg har , skal det stå.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Hvis man søker om, og mottar, engangsstønaden, så frafaller fars permisjon bort. Det skjedde her, og det fikk ikke vi vite før det var for sent. Fryktelig irriterende at vi ikke hverken visste det, eller fikk gjort noe med det i ettertid...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Oi! Det er jo viktig da. Vil heller at mannen skal få 12 uker enn å få engangsstønad... HI
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 Hvis man søker om, og mottar, engangsstønaden, så frafaller fars permisjon bort. Det skjedde her, og det fikk ikke vi vite før det var for sent. Fryktelig irriterende at vi ikke hverken visste det, eller fikk gjort noe med det i ettertid... Men er du ufør? Det er nokså vesentlig her da det er særregler for uføre som gir fedrene rett til fedrekvote selv om mammaen er ufør...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Hvis man søker om, og mottar, engangsstønaden, så frafaller fars permisjon bort. Det skjedde her, og det fikk ikke vi vite før det var for sent. Fryktelig irriterende at vi ikke hverken visste det, eller fikk gjort noe med det i ettertid... Men er du ufør? Det er nokså vesentlig her da det er særregler for uføre som gir fedrene rett til fedrekvote selv om mammaen er ufør... ja, jeg er ufør.
Mia2011 Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 Ja, da har far krav på permisjon i 12 uker, tidligst 6 uker etter fødsel, MEN du har ikke krav på engangsstønad hvis dere gjør det på den måten.. Søker far derimot om utvidet permisjon av medisinske grunner for deg.. noe som krever mye dokumentasjon på at han må være hjemme å ta seg av barnet fordi du ikke er i stand til det, KAN du også få engangsstønad..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå