Gå til innhold

Sprøytestart imorgen for første gang. andre som begynner på sprøyter?

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått 5,5 uker på spray, skal jeg endelig få begynne på sprøyter. Skal ha 50 IE puregon. de måtte trappe veldig ned på dosen siden jeg har pco, og hadde veldig mye eggannlegg. De ville heller ha ut få enn veldig mange, siden jeg har stor sjanse for å bli overstimulert, og de ikke vil risikere at jeg må avbryte alt.

Er ikke så nervøs for selve stikkingen.

Men har lest at ampullene(væsken man skal sprøyte inn) skal ligge i kjøeskapet og om den først er tatt ut så må den ligge ute? Fikk den jo på apotek, og la den i kjøleskapet, men ble plutselig usikker nå på om jeg skulle latt den ligge ute? Eller om det kun gjelder når man har begynt å bruke innholdet?

Så fikk jeg en brosjyre om at man bør stikke seg under navlen, men at man burde skifte stikksted hver dag. Kan jeg da stikke ligg på siden av magen, eller bare i området rett under navlen?

Planlagt uttak siste uken i januar. fra 30-3 feb et sted :)

Fortsetter under...

Begynte med sprøyter for noen dager siden selv, det var spennende! :)

Pakken skal ligge i kjøleskapet til du begynner å bruke den. Etter det må du oppbevare det i under 25 grader (og over 0). Jeg har hatt det stående på soverommet, for å være sikker på at det ikke blir for varmt. Når det gjelder tiden fra du kjøpte det på apoteket til du fikk satt det i kjøleskapet sa de til meg at det gjorde ingenting.

Jeg skifter stikksted hver dag, holder det i navlehøyde, men prøver å fordele det utover. Når det er sagt vil jeg si at å sette sprøyter var mye lettere og mindre vondt enn jeg hadde trodd.

Hvis du, som meg, har littegrann fett på magen så hjelper det også. Den ene sprøyta satte jeg litt høyere oppe, der det ikke er noe særlig fett (nærmere ribbeina) og det kjente jeg mye bedre. Men jeg tror egentlig ikke det er så viktg, du må bare få det inn!

Pakken skal ligge i kjøleskapet til du begynner å bruke den. Etter det må du oppbevare det i under 25 grader (og over 0). Jeg har hatt det stående på soverommet, for å være sikker på at det ikke blir for varmt. Når det gjelder tiden fra du kjøpte det på apoteket til du fikk satt det i kjøleskapet sa de til meg at det gjorde ingenting.

Jeg skifter stikksted hver dag, holder det i navlehøyde, men prøver å fordele det utover. Når det er sagt vil jeg si at å sette sprøyter var mye lettere og mindre vondt enn jeg hadde trodd.

Hvis du, som meg, har littegrann fett på magen så hjelper det også. Den ene sprøyta satte jeg litt høyere oppe, der det ikke er noe særlig fett (nærmere ribbeina) og det kjente jeg mye bedre. Men jeg tror egentlig ikke det er så viktg, du må bare få det inn!

Tusen takk for svar og gode råd. Veldig smart å oppbevare dem på soverommet, tror jaggu jeg skal gjøre det også :)

Jeg har en god del magefett så satser på at det skal gå bra. Bare 10 min til jeg skal ta den første sprøyten nå, så satser på det skal gå bra. Har sett på instruksjonsvideo på youtube og der viser de jo det veldig bra. Når skal du ha uttak og innsett? Og hvor holder du til? Masse lykke til ! :)

Etter Å ha gÅtt 5,5 uker pÅ spray, skal jeg endelig fÅ begynne pÅ sprøyter. Skal ha 50 IE puregon. de mÅtte trappe veldig ned pÅ dosen siden jeg har pco, og hadde veldig mye eggannlegg. De ville heller ha ut fÅ enn veldig mange, siden jeg har stor sjanse for Å bli overstimulert, og de ikke vil risikere at jeg mÅ avbryte alt.

Er ikke sÅ nervøs for selve stikkingen.

Men har lest at ampullene(væsken man skal sprøyte inn) skal ligge i kjøeskapet og om den først er tatt ut sÅ mÅ den ligge ute? Fikk den jo pÅ apotek, og la den i kjøleskapet, men ble plutselig usikker nÅ pÅ om jeg skulle latt den ligge ute? Eller om det kun gjelder nÅr man har begynt Å bruke innholdet?

SÅ fikk jeg en brosjyre om at man bør stikke seg under navlen, men at man burde skifte stikksted hver dag. Kan jeg da stikke ligg pÅ siden av magen, eller bare i omrÅdet rett under navlen?

Jeg tar Gonal, og i brosjyren jeg fikk med stÅr det at den skal settes i omrÅdet ved siden av eller under navlen. De 3 dagene jeg har brukt den til nÅ, sÅ har jeg satt den 5-8 cm ved siden av navlen.

Jeg og ogsÅ planlagt uttak i samme periode som deg tror jeg. Skal pÅ ultralyd pÅ fredag denne uken:) Dette er første gang (og forhÅpentligvis siste..) for meg. Holde gjerne "støtte-følge" med deg hvis du vil dele erfaringer etterhvert. Jeg gÅr til Haugesund sykehus:)

Lykke til med tiden fremover!

Etter Å ha gÅtt 5,5 uker pÅ spray, skal jeg endelig fÅ begynne pÅ sprøyter. Skal ha 50 IE puregon. de mÅtte trappe veldig ned pÅ dosen siden jeg har pco, og hadde veldig mye eggannlegg. De ville heller ha ut fÅ enn veldig mange, siden jeg har stor sjanse for Å bli overstimulert, og de ikke vil risikere at jeg mÅ avbryte alt.

Men har lest at ampullene(væsken man skal sprøyte inn) skal ligge i kjøeskapet og om den først er tatt ut sÅ mÅ den ligge ute? Fikk den jo pÅ apotek, og la den i kjøleskapet, men ble plutselig usikker nÅ pÅ om jeg skulle latt den ligge ute? Eller om det kun gjelder nÅr man har begynt Å bruke innholdet?

SÅ fikk jeg en brosjyre om at man bør stikke seg under navlen, men at man burde skifte stikksted hver dag. Kan jeg da stikke ligg pÅ siden av magen, eller bare i omrÅdet rett under navlen?

Jeg tar Gonal, og i brosjyren jeg fikk med stÅr det at den skal settes i omrÅdet ved siden av eller under navlen. De 3 dagene jeg har brukt den til nÅ, sÅ har jeg satt den 5-8 cm ved siden av navlen.

Jeg og ogsÅ planlagt uttak i samme periode som deg tror jeg. Skal pÅ ultralyd pÅ fredag denne uken:) Dette er første gang (og forhÅpentligvis siste..) for meg. Holde gjerne "støtte-følge" med deg hvis du vil dele erfaringer etterhvert. Jeg gÅr til Haugesund sykehus:)

miia84: sÅ spennende at vi ligger sÅ likt :) vil gjerne følge deg videre :) kanskje jeg legger ut et innlegg sÅ man kan fÅ samlet de som skal ha uttak siste uken i januar/første uke i feb og se om vi er flere. NÅ har jeg gÅtt pÅ sprayen noen dager. og jeg syns det er helt forskjellig for hver gang. De gangene jeg har satt sprøyten ved siden av navlen, har det svidd en del etterpÅ, men de gangene jeg har satt den et stykke nedenfor navlen, sÅ merker jeg ingenting. igÅr nÅr jeg satt sprøyten begynte jeg Å blø litt, og det gjorde ganske vondt, sÅ fÅr satse pÅ under navlen omrÅdet siste tiden :) Blir spennende dette, jeg ogsÅ skal pÅ ny kontroll pÅ fredag, og da fÅr jeg vite dag for innsett, men etter mine beregninger sÅ blir det innsett pÅ mandag eller tirsdag neste uke. Vi krysser fingrene for at det blir vÅr første og siste gang :) Masse lykke til!

oisann, når jeg brukte puregon hadde jeg den i kjøleskapet hele tia... :-S

Annonse

oisann, når jeg brukte puregon hadde jeg den i kjøleskapet hele tia... :-S

Går helt fint å oppbevare den i kjøleskapet etter åpning også ,men er ikke nødvendig.

miia84: sÅ spennende at vi ligger sÅ likt :) vil gjerne følge deg videre :) kanskje jeg legger ut et innlegg sÅ man kan fÅ samlet de som skal ha uttak siste uken i januar/første uke i feb og se om vi er flere. NÅ har jeg gÅtt pÅ sprayen noen dager. og jeg syns det er helt forskjellig for hver gang. De gangene jeg har satt sprøyten ved siden av navlen, har det svidd en del etterpÅ, men de gangene jeg har satt den et stykke nedenfor navlen, sÅ merker jeg ingenting. igÅr nÅr jeg satt sprøyten begynte jeg Å blø litt, og det gjorde ganske vondt, sÅ fÅr satse pÅ under navlen omrÅdet siste tiden :) Blir spennende dette, jeg ogsÅ skal pÅ ny kontroll pÅ fredag, og da fÅr jeg vite dag for innsett, men etter mine beregninger sÅ blir det innsett pÅ mandag eller tirsdag neste uke. Vi krysser fingrene for at det blir vÅr første og siste gang :) Masse lykke til!

Hvordan gikk det pÅ kontrollen i dag?:)

Jeg har sluppet unna sprayen dette forsøket og begynt rett pÅ sprøytene. Det har gÅtt veldig fint, men kjenner ogsÅ stor forskjell fra mine utvalgte stikk-punkter. Men det var først i gÅr at det gjorde skikkelig vondt Å sette sprøytere. Jeg reiste til Haugesund i gÅr kveld for Å rekke timen i dag, fordi ferjene var innstilt pga sterk vind. Tok ingen sjanser pÅ morgenferja idag! Jeg blir fort bÅtsyk, sÅ jeg stod ute hele turen over og mÅtte stoppe i en busslomme nÅr jeg kom i land for Å sette sprøytene. Tror det var sÅ vondt fordi at huden var sÅ kald kanskje..? Tror jeg skal ta en lang varm dusj før jeg setter sprøyter i dag ihvertfall:)

Føler meg SÅ kriminell nÅr jeg parkerer langs veikanten for Å sette sprøyter!! Mon tro hvordan politiet hadde reagert om de sÅ dette her. Jeg kjører firmaprofilert bil ogsÅ, og føler at jeg fÅr litt ekstra blikk mot bilen pga det, men kanskje jeg bare er paranoid:P NÅ er jeg ihvertfall hjemme igjen og skal ha en rolig helg pÅ land!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...