Gå til innhold

Røykere.. ikke greit å røyke på sin egen veranda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig at vi ser litt 'lavstatus' ut (vet jeg ikke er det) men vi koser oss i det minste, og er i godt humør ;) he he

Jeg óg koser meg og er i godt humør - uten røyk. Det er ike forebeholdt en røyker å ha det flott, hvis du måtte tro det.

Fortsetter under...

Skrevet

Nå har jeg leste litt her. Og det er en ting jeg etterlyser.... det å ta hensyn til sine medmennesker....

Røykere bør ta hensyn til at ikke røykere ikke liker røyklukt i sin egen leilighet. Kanskje det hjelper om du går ut på trappa og røyker eller ned fra balkongen/altanen?

Ikke røykere kan ta hensyn til at naboen røyker ved tenke ut en løsning og så spørre pent om det er mulig at vedk. kan røyke et annet sted, kanskje på trappa eller på siden av huset.

Om man tar hensyn til hverandre så vil det bli så mye bedre.

Skrevet

Hjelpes så mange hysteriske kjerringer! I tillegg til sigarettrøyk, er det mye som lukter vondt uten at man på noen måte dør av det. RøYKLUKT ET IKKE FARLIG!!

Hilsen ikkerøyker.

Skrevet

Glemte en ting i innlegget mitt...

Ikke røykere bør ikke komme med urimelig klaging på røykingen til naboen. Skal det klages bør det gå på at man er virkelig plaget med røyklukt inne i sin egen leilighet. Holder ikke at det lukter røyk ute.

Skrevet

Hjelpes så mange hysteriske kjerringer! I tillegg til sigarettrøyk, er det mye som lukter vondt uten at man på noen måte dør av det. RøYKLUKT ET IKKE FARLIG!!

Hilsen ikkerøyker.

Røyklukt er ikke farlig, bare veldig, veldig ubehagelig. Lukter rett og slett dritt.

Skrevet

Hilsen ikkerøyker.

Røyklukt er ikke farlig, bare veldig, veldig ubehagelig. Lukter rett og slett dritt.

Annonse

Skrevet

Hilsen ikkerøyker.

Nei, at det lukter røyk av meg og møblene mine er ikke farlig. men å inhalere røyken som kommer sivende ER farlig! Det ene følger ofte det andre. Når du blir utsatt for passiv røyk, er det ikke bare lukten som kommer vandrenede fra røyken til naboen. De skadelige stoffene følger på kjøpet.

Og hvorfor er det bare røykeren som skal kunne bevege seg fritt ute? Jeg må kunne få slippe å få FARLIGE giftstoffer tredd ned i lungene mine når jeg sitter og koser meg ute på verandaen.

Skrevet

Hilsen ikkerøyker.

Nei, at det lukter røyk av meg og møblene mine er ikke farlig. men å inhalere røyken som kommer sivende ER farlig! Det ene følger ofte det andre. Når du blir utsatt for passiv røyk, er det ikke bare lukten som kommer vandrenede fra røyken til naboen. De skadelige stoffene følger på kjøpet.

Og hvorfor er det bare røykeren som skal kunne bevege seg fritt ute? Jeg må kunne få slippe å få FARLIGE giftstoffer tredd ned i lungene mine når jeg sitter og koser meg ute på verandaen.

Da håper jeg virkelig at du ikke bor ved en vei der det kjøres biler eller at du selv kjører bil. Jeg er nemlig syklist og vil slipe å få FARLIGE giftstoffer tredd ned i lungene når jeg sykler og koser meg.

Skrevet

Jeg slutta å røyke i oktober, og for første gang skjønner jeg hva ikke-røykere klager på. Alle røykere jeg møter lukter gammel sneip og det er ikke deilig. Når det er sagt; det finnes langt flere folk som dynker seg i parfyme, stinker gammel svette og rett og slett er ekle. Og jeg tar meg ikke retten til å be dem kutte ut! Lufta er for alle, inkludert røykere OG skitne, svette- og parfymestinkende ikke-røykere.

Skrevet

I borettslag skal man ta hensyn vedrørende disse tingene, og de som ikke har det fastsatt i reglene sine, holder møte på møte med masse oppstyr inntil det blir fastsatte regler. En eks av meg sin mor hadde en leilighet i et rekkehus. Borettslag altså. Hun bodde øverst og på ene enden. Hun var en stille og rolig dame, i full jobb, som røkte veldig moderat. Hun røkte da helst ute på verandaen. Under bodde det to gamle mennesker. Leiligheten på siden av henne sto tom. De under klaget voldsomt på røyklukt som kom inn til dem, noe hun beklaget, men lurte på om kunne stemme siden røyk faktisk stiger. Hun begynnte da å røyke under kjøkkenvifta, på eget initiativ. En uke etter ble det møte i borettslaget om denne røyken som kom inn hos gamlingene. Hun forklarte da at hun hadde begynnt å røyke under vifta. Få dager senere gikk klaginga ut på at det nå var umulig for de gamle å sove formidagshvil og ettermiddagshvil, samt om natten, fordi denne vifta sto på konstant. Det stemte jo så klart ikke, men hun valgte igjen å bøye seg for å slippe et nytt møte. Hun begynte da å bort i mot smugrøyke under eget inngangsparti, på andre siden av huset, der det ikke var noen som hadde åpent vindu. Etter et par uker ble hun observert og det ble da nytt møte. De gamle påsto at de ble veldig plaget, fordi røyklukta kom inn til dem hver gang de åpnet døren, i tillegg til at de mente vifta fremdeles sto på dag og natt. Det ble nye restriksjoner. Hun måtte ikke røyke på den siden av huset heller. Så valgte hun å spørre pent om det da var noen restriksjoner på å sitte i egen bil på parkeringsplassen. Da mente de gamle at det kunne hun gjøre, men hun burde ta hensyn til om folk gikk forbi, og holde vinduet igjen. Snakk om å få mye pes. Og hun var bare snill og føyelig hele veien.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg har ingen innspill i debatten da jeg hverken røyker eller lar meg sjenere nevneverdig av dem som gjør det - jeg ble bare sååååå takknemlig for at jeg har enebolig med god avstand til naboene :)

Skrevet

Hahaha, jeg må le av innlegget til #35. :D

Og det er faktisk ikke lenge siden jeg hørte om en sak hvor et eldre ektepar i et borettslag hadde skrevet inn (flere ganger!!!) og klaget til styre og laget stor sak angående fargen på noen blomster i krukkene utenfor fellesinngangen. Noen klager på alt, bare de får en mulighet til det. :)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Det handler vel om generelle hensyn? Man må ta litt hensyn og tåle litt når man bor i borettslag.

Hadde du reagert om naboen din spilte høy bassmusikk midt på dagen over en lengre periode og gjentatte ganger? Si du var hjemme i permisjon med barn som skulle sove, eller nyte en deilig sommerdag/fridag. Det er ikke ulovlig, men ville helt sikkert plaget deg når du hatet musikken og ble påtrengt den, og når babyen ikke sovnet til dagluren sin pga musikken. Men kanskje ikke ulovlig for naboen.

Samme hvis naboen din satte ut søpla på verandaen. Lukten seiv med vinden, lukten av gamle bæsjbleier og råtten mat. De brukte kanskje noen timer på å fjerne den, og dette skjedde hver dag. Ville du syntes det var greit? Ganske sikker på at det heller ikke står nevnt i borettslagsreglene.

Eller hva med naboen over deg, med den 18 mnd gamle ungen som vokner kl 6 om morgenen og sitter å slår med en leke i gulvet rett over soverommet ditt i helgene når du har fri og skal sove utpå litt, ettersom egne unger sover til åtte og kan stå opp og sette på TVen selv. Jevn dunkelyd i sikkert en time- fordi ungen koser seg i senga og foreldrene har lagt frem en jojoleke som ungen kan kaste som den vil ut av senga for at de selv kan stå opp litt senere. Umulig å sove så du kan like gjerne stå opp.

Eller at naboen måker snøen på en slik måte (snøfreser?) at bilen/lekene/inngangspartiet ditt blir dekket med et nytt lag snø selv om du akkurat har måket...

Altså folkens, ikke alt står i de norske lover eller husordensregler. Litt må man tåle av hverandre, sånn er det å bo tett, man kan ikke klage på alt og ingenting. Men det som faktisk plager en bør en kunne få lov til å si ifra om. Selv gruer jeg meg veldig til å si ifra om noe, må manne meg skikkelig opp, og om det ikke blir tatt på alvor så synes jeg det er ganske ille. Og skal man klage må man være påpasselig med hva man gjør selv også. Innfrir man ikke klager kan man ikke forvente mye av de andre heller.

Annonse

Skrevet

Bor i rekkehus og er vist ikke ok for den ene naboen at jeg røyker ute på kvelden.. Ungene henes på 9 - 12 år klager...

Er det virkelig vanlig? det går ikke Så mye røyk opp å inn vinduene på siden, mine unger klager ikke... og de ligger rett over oss....

Hva med til sommeren, kan vi ikke ha besøk utover kvelden og røyke ute? flere som gjør dette?

Bor man i rekkehus/blokk o.l. må man bare tåle dette. Røyker ikke selv og liker det ikke, men kunne ikke falt meg inn å lage noen sak av dette. Sånn er det å bo oppå hverandre!

Skrevet

Borettslaget kan faktisk få gjennom at man ikke skal røyke utendørs på veranda når man bor slik at det er til plage for de andre beboerne.

Samme gjelder grilling så du HI får sjekke opp om dere har lov til det.

Skrevet

En ting er hvis det står i reglene, men gjør det ikke det, skal du ikke måtte gå deg en lengre tur for å ta deg en blås. Bor en tett må en selvfølgelig ta hensyn til hverandre, men en må også tåle at de rundt en lever livene sine. Noen kameler må en svelge, og tåler man ikke at naboene har uvaner (trenger ikke være røyking), så får en jammen flytte et sted hvor en kan bo uforstyrret.

Skrevet

En ting er hvis det står i reglene, men gjør det ikke det, skal du ikke måtte gå deg en lengre tur for å ta deg en blås. Bor en tett må en selvfølgelig ta hensyn til hverandre, men en må også tåle at de rundt en lever livene sine. Noen kameler må en svelge, og tåler man ikke at naboene har uvaner (trenger ikke være røyking), så får en jammen flytte et sted hvor en kan bo uforstyrret.

Så de med allergier, luftveisplager og andre sykdommer skal ekskluderes fra borettslag og kjøpe seg enebolig ute i skogen? Selv om man egentlig kun har behov og råd til en liten leilighet?

Ja, man skal tåle at naboene har et liv, og naboen skal også vise hensyn. Nå er røyking giftig og skadelig for kroppen, og det må man kunne slippe. Det er litt forskjell på normal støy og sjenerendes matlukt kontra farlig påvirkning av giftstoffer.

Skrevet

Jeg har røyket i mange år, men sluttet for tre år siden. Selvfølgelig kjenner jeg røyklukta bedre nå, fremdeles sitter det gammel røyklukt i papier og bøker (røyka inne), og ja det lukter ikke godt. Men jeg synes det er så mange overhysteriske ikkerøykere. Hadde ikke falt meg inn å klage på at naboen røyka, med mindre jeg ble veldig syk av det. Hadde heller ikke da klaget men prøvd å ta det opp på en fin måte.

Røykere er folk de og :)

Skrevet

Jeg synes det er greit at man røyker på egen veranda, men om naboens verandarøyking hadde vært til vesentlig ulempe for meg hadde jeg sagt fra og håpet naboen kunne ta litt hensyn. Det er klart at om det ikke er spesielle husregler som forbyr det kunne jeg ikke annet enn å oppmode om at problemet opphørte.

Nå røyker jeg ikke, men om jeg hadde røyket til sjenanse for naboene hadde jeg ønsket å vite om det, så jeg hadde kunnet vurdere om jeg kunne vise mer hensyn. Kanskje det er mindre sjenerende for naboen om du røyker utenfor utgangsdøra i stedet for på verandaen?

Av og til handler det ikke om hvem som har retten på sin side, men om problemet kan løses til alles beste.

Skrevet

Ja, de er folk som må ta hensyn de også, som folk flest. :P

Skrevet

Selvfølgelig. Men å forlange at folk skal la være å røyke i sitt eget hjem, egen veranda eller hage er vel å gå litt langt.

Hilsen ikke - røyker

Skrevet

Beklager, men det blir for dumt. Røyker ikke selv, men det gjør naboene(bor i tomannsbolig). Kunne ikke falle meg inn å be de om ikke å røyke selv om røyken kommer på vår altan. Hvis man ikke tåler at naboen røyker så flytter man til en enebolig.

Skrevet

Selvfølgelig. Men å forlange at folk skal la være å røyke i sitt eget hjem, egen veranda eller hage er vel å gå litt langt.

Hilsen ikke - røyker

Da får de holde røyken sin inne på sin eiendom. Jeg og andre i borettslaget kan vel forvente at det et røykfritt inne på vår eiendom.

Skrevet

[quote name=Mamman til Hannah og spire :)' timestamp='1326907974' post='143939661]

Beklager, men det blir for dumt. Røyker ikke selv, men det gjør naboene(bor i tomannsbolig). Kunne ikke falle meg inn å be de om ikke å røyke selv om røyken kommer på vår altan. Hvis man ikke tåler at naboen røyker så flytter man til en enebolig.

Det er snakk om at røyken siver inn på barnas soverom. Hadde naboen klaget på at de fikk røyk på seg på terrassen hadde jeg ikke sett problemet. Men at HI synes det er helt ok å daglig utsette naboens barn for passiv røyking på eget rom synes jeg er drøyt.

Man forgifter da ikke nabobarna med vilje om man er rimelig oppegående med et minimum av empati....

Er det for mye forlangt røyke på motsatt side av huset? Kan heller gjøre unntak de gangene man har gjester/grillfest. Tror ikke naboen hadde brydd seg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...