Gå til innhold

Røykere.. ikke greit å røyke på sin egen veranda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i rekkehus og er vist ikke ok for den ene naboen at jeg røyker ute på kvelden.. Ungene henes på 9 - 12 år klager...

Er det virkelig vanlig? det går ikke Så mye røyk opp å inn vinduene på siden, mine unger klager ikke... og de ligger rett over oss....

Hva med til sommeren, kan vi ikke ha besøk utover kvelden og røyke ute? flere som gjør dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg forstår at dere røykere føler dere jaget sånn som tiden har blitt nå....

Men jeg er en av de som reagerer på samme måten som dine naboer. Jeg gjør det ikke for å være kjip...men synes seriøst røyklukt er grusomt.

Jeg kjenner den " i mils omkrets"! Om noen røyker i den bilen som kjører foran meg - om noen har vært ute og røyket osv osv...

Som sagt - gjør det ikke for å være kjip men hater den røyklukta!!!

Skrevet

Jeg har vært røyker selv i mange år, men heldigvis klarte jeg å legge den vanen på hylla da jeg var gravid.

Jeg skjønner faktisk naboen din veldig godt! Jeg bodde en gang rett ved en skole, og under mine soveromsvinduer samlet det seg ungdom som smugrøyka HVER DAG! Hele soverommet mitt stinket røyk, og det var utrolig ubehagelig. Selv om de stod og røyka ute i frisk luft..

Skjønner at det er kipt for deg, men det er jo verre for de å ikke kunne lukke opp et vindu uten at rommet stinker røyk.

Skrevet

De kan ikke nekte deg det. Det er din veranda. Men etter å ha bodd over en som røkte, og våknet av astmaanfall nattestid gang på gang, fordi røyken hans kom inn soveromsvinduet mitt, eller måtte rømme inn og lukke dører og vinduer en varm sommerdag, så er sympatien min på naboens side.

Det lukter vondt og det ER plagsomt for andre, det er ikke til å komme bort fra. Men nå er snakk om grader for hva man skal tåle av naboen, synes jeg. Om du røyker en sigarett på kvelden så bør de tåle det, men om du sitter ute og kjederøyker ei halv pakke, så skjønner jeg at det er plagsomt.

Skrevet

Sitter ikke direkte under vinduene dems heller... er et stykke på siden av. Og røyker heller ikke helt inntil veggen..

Men ok, så lenge de ikke kan nekte meg så er det greit. For akter ikke å gå tur hver gang vi skal ta en søyk, og heller ikek til sommeren, med grilling, besøk ol. De fleste venner av oss røyker også, kjedelig å si de ikke kan pga naboen... HI

Skrevet

Bor i rekkehus og er vist ikke ok for den ene naboen at jeg røyker ute på kvelden.. Ungene henes på 9 - 12 år klager...

Er det virkelig vanlig? det går ikke Så mye røyk opp å inn vinduene på siden, mine unger klager ikke... og de ligger rett over oss....

Hva med til sommeren, kan vi ikke ha besøk utover kvelden og røyke ute? flere som gjør dette?

Din veranda, ditt valg. Jeg opplevde det samme en gang. Og da kallte jeg vedkommende frekk. Ingen skal komme og fortelle meg hvor i mitt hjem jeg skal gjøre hva.

Annonse

Gjest sug lut
Skrevet

Det er ikke greit for oss som ikke røyker. Dine unger er nok dessverre vant til det. Det trekker røyk inn gjennom luftegluggene over vinduene, og det er ikke særlig ok.

Og du over her - jo, så lenge gifta di trekker inn i MITT hjem kan jeg fortelle deg hvor du skal gjøre hva.

Skrevet

Det er ikke greit for oss som ikke røyker. Dine unger er nok dessverre vant til det. Det trekker røyk inn gjennom luftegluggene over vinduene, og det er ikke særlig ok.

Og du over her - jo, så lenge gifta di trekker inn i MITT hjem kan jeg fortelle deg hvor du skal gjøre hva.

Du kan jo si hva du vil, ja.

Men jeg trenger ikke høre på deg :P

Gjest sug lut
Skrevet

Du kan jo si hva du vil, ja.

Men jeg trenger ikke høre på deg :P

Absolutt. Men det er godt mulig du må høre på styret.
Skrevet

Joda, det er greit å røyke på sin egen veranda. Jeg er ikke-røyker og naboen min røyker. Jeg kjenner av og til røyklukt, men har aldri sagt noe på det, det har jeg ikke rett til. Men hun er veldig hensynsfull, og blåser røyken bort fra oss så godt hun kan. Dermed blir jeg mye mer tolerant for hennes røyking. Kanskje det er veien å gå for deg og;)

Gjest irismor
Skrevet

Sug lut.

Kan styret i et borettslag nekte noen å røyke på sin egen veranda?

Skrevet

Da vi var leieboere så fikk vi røyklukt inn på soverommet fordi huseieren røykte ute. Det var ekkelt, men kunne jo ikke si noe. Det er helt utrolig hvor mye av røyken som kommer inn når vinduet står på gløtt. Vi merket det ikke ellers. Bortsett fra at vi også fikk ekkel røyklukt på badet av og til, da regner jeg med at de røykte under ventilatoren sin.

Vi sa ikke noe, vi var bare sååå heldige da vi endelig fant oss hus vi kunne kjøpe og flytte :)

Gjest sug lut
Skrevet

Sug lut.

Kan styret i et borettslag nekte noen å røyke på sin egen veranda?

Jeg har bodd et sted hvor det var del av husordensreglene, så ja, antakelig.

Annonse

Gjest irismor
Skrevet

Sug lut.

Supert, da er det bare å lese igjennom husordensreglene.

Har en nabo som elsket å nyte en sigar på verandaen om sommeren.

Sigarrøyk lukter helt jævlig.

Skrevet

Sitter ikke direkte under vinduene dems heller... er et stykke på siden av. Og røyker heller ikke helt inntil veggen..

Men ok, så lenge de ikke kan nekte meg så er det greit. For akter ikke å gå tur hver gang vi skal ta en søyk, og heller ikek til sommeren, med grilling, besøk ol. De fleste venner av oss røyker også, kjedelig å si de ikke kan pga naboen... HI

Synes du det er greit at naboens barn må utsettes for passiv røyking, og at dine egne barn er så innrøkte at lungene deres ikke lengre reagerer?

Om naboene har rett til å nekte eller ikke er jo virkelig ikke poenget her.

At du ødelegger din egen kropp kan ingen nekte deg. Men å ikke ville ta hensyn til dem rundt deg forstår jeg ikke.

Skrevet

Man kan ikke nekte noen å røyke på egen balkong. Her i mitt sameie ble det foreslått tatt inn i husordensreglene, men det var det ingen dekning for for å gjøre.

Skrevet

Har ikke hørt på makan! Er det også gale nå da???

Nei, hadde bare sagt at de får lukke vinduene og holde seg inne, så det så ;)

Hadde ikke brydd meg. Man må da få røyke på sin egen altan. Kjenner at jeg blir sååå provosert :(

Enkelte skal stikke nesen i alt. Jeg røyker selv utendørs hjemme selvfølgelig, og gleder meg til sommeren da jeg og baby skal på utflukt og jeg kan sitte meg ned UTE med en GOD RøYK og en brus - og nyyyte det! :)

Regner selvfølgelig med å bli uglesett, men skal da ikke røyke rett oppi ungen.

Vi er tross alt ute, og ja, enig i at røyk lukter ille, men det er da ikke farlig!

Min baby har det veldig godt på ALLE måter, selv om mor lukter røyk....:) Det finnes verre ting i verden, for å si det sånn....

Skrevet

Har ikke hørt på makan! Er det også gale nå da???

Nei, hadde bare sagt at de får lukke vinduene og holde seg inne, så det så ;)

Hadde ikke brydd meg. Man må da få røyke på sin egen altan. Kjenner at jeg blir sååå provosert :(

Enkelte skal stikke nesen i alt. Jeg røyker selv utendørs hjemme selvfølgelig, og gleder meg til sommeren da jeg og baby skal på utflukt og jeg kan sitte meg ned UTE med en GOD RøYK og en brus - og nyyyte det! :)

Regner selvfølgelig med å bli uglesett, men skal da ikke røyke rett oppi ungen.

Vi er tross alt ute, og ja, enig i at røyk lukter ille, men det er da ikke farlig!

Min baby har det veldig godt på ALLE måter, selv om mor lukter røyk.... :) Det finnes verre ting i verden, for å si det sånn....

Det er nettopp i røyken at gassene som hemmer oksygenopptaket til hjernen sitter. Men det visste du sikkert allerede?

Skrevet

Hæ? Hvilken verden lever du i som tror at røyk ikke er farlig???

Skrevet

Røyk og passiv røyking er farlig ja - det vet alle!

Men det er da forskjell på det og å ta seg en blås ute i frisk luft da!!! Snakk om å være firkantet!

Hva med å gå i byen med en baby som sitter i eksoshøyde da, det er like farlig! Massssse avgasser! Ingen som snakker om det - for det er helt akseptert.....

Skrevet

jævlig ut med røyk forøvrig. Dere ser skikkelig lavstatus ut, og er det sannsynligvis også. Har man litt ressurser; les hjernekapasitet, slutter man.

Skrevet

Jeg går ikke tur med barnet mitt langs motorveien heller jeg. Ærlig talt for noen argumenter, hvor gammel er du?

Ta deg en blås ute frisk luft så mye du vil du, men flytt deg hvis du plager noen rundt deg.

Skrevet

Jeg bodde tidligere i rekkehusleilighet, hvor min balkong var over naboens terrasse. De røyket inne også, men jeg kunne ikke ha døren oppe på sommeren, eller langt mindre sitte ute på balkongen. Til en hver tid var det minst en person ute og røyket (arbeidsledige) så sant det opphold ute.

Siden leilighetene var små, ble stuen min fylt med røyk. Det er heller ikke særlig stas og sitte i en røykeim ute. Som ikkerøyker er det ikke greit at det lukter røyk av både klær, hår og møbler.

I prinsippet er jeg enig i at røykere må kunne få lov ril å røyke på egen veranda, men skal de frata naboene mulighet til å lufte og benytte sin egen veranda?

Ja, man må tolerere at man har naboer (støy) når en bor så tett, men skal man akseptere å bli utsatt for helseskadelig røyk til en hver tid? Og hvis man skal tolerere naboen, bør man ikke da også forvente at naboen viser hensyn?

Jeg er blitt gasnske ekstrem når det kommer til røyking, fordi jeg synes at ikkerøykere faktisk ikke har så stor bevegelsesfrihet som røykere - bortsett fra inne.

Jeg vil også kunne sitte ute og nyte en utepils og spise, uten å få røyk i fjeset.

Jeg vil kunne vente på buss, taxi og tog, uten at noen står skulder til skulder med en røyk.

Jeg vil gå ut og inn på kjøpesentere, uten å måtte forsere en vegg av røyk.

Jeg vil ligge på stranda, uten å kveles.

Hvorfor er det jeg som må flytte meg unna? Hvorfor er det jeg som må bure meg inne?

Hvorfor er det hensyn til røykeren som er viktigst?

Nei én røyker utsetter ikke meg for mye røyk (bortsett fra gamlenaboene), men summen av alle røykere er faktisk plagsomt.

Skrevet

Mulig at vi ser litt 'lavstatus' ut (vet jeg ikke er det) men vi koser oss i det minste, og er i godt humør ;) he he

Skrevet

Mulig at vi ser litt 'lavstatus' ut (vet jeg ikke er det) men vi koser oss i det minste, og er i godt humør ;) he he

du koser deg og er i godt humør?! tviler på at du ler hele veien til banken for å si det sånn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...