Tuppen & Lillemor Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Lillemor på 5,5 mnd har lenge vært en "sovebaby" som har sovet godt både dag og natt. Om natta har hun sovet gjerne 12-13 timer i stekk, uten mat. Og på dagen har hun inntil nylig sovet en formiddagslur à ca 30 min, og så en lang lur i vogna på 2-3 timer. Og ofte en kort lur senere på dagen også. MEN, plutselig har disse gode rutinene bare blitt tull! Hun sover fortsatt 12-13 timer på natta, men ikke sammenhengende lenger. Nå våkner hun mange ganger i løpet av natta. Da er det bare å gi smokken så sovner hun igjen, men syns det er litt rart for hun har aldri vært avhengig av smokken på natta før... Og på dagen er det en kamp å få henne til å sove for tiden. Den en gang lange luren hun hadde i vogna midt på dagen varer som regel bare 30-45 min nå. Før kunne vi legge henne i dagsenga eller i vogna når vi så hun var trøtt og da sovnet hun fint av seg selv. Men nå skriker hun så fort hun blir lagt ned. Lurer på om vi har kommet inn i en ond sirkel der dårlig dagsøvn påvirker nattesøvnen og omvendt, men vet ikke hva vi skal gjøre for å komme ut av det, og tilbake til gamle, gode rutiner...Hmm, noen som har lignende erfaringer og/eller tips? Har forresten tenkt på om det kan være tenner på gang som plager henne. Og det kan det selvfølgelig være, men når jeg kjenner på gommene hennes kan jeg ikke kjenne noen som er på vei ihvertfall... Noen gode råd der ute?? På forhånd takk
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Kan være så mangt egentlig. Mange har et utviklingssprang i denne alderen. Det kan være tenner. Og det kan være mer behov for mat eller at innføring av fast føde forstyrrer søvnen. Tror ikke jeg hadde stresset så mye med det. Mest trolig er det bare en fase som går over om ikke så lenge. Når hun har brukt å sove hele natta er du vel opplagt til å orke litt styr?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Det høres ut som hun gir mange signaler på at hun er klar for å gå over til 2 dupper! Det er ganske vanlig rundt 6 mnds alder.
C.L.H85 Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Heldiggrisen som har hatt et sovedyr så lenge ... Over til saken.. Jeg tenker, Tenner, utviklingssprang og kanskje 2 dupper er tingen Er vanlig at babyer plutselig endrer rutiner, sover mindre i perioder. Har selv nå hatt 3 uker med rolige 12 timers netter, hvor plutselig det er mye opp og ned på natta igjen. Slikt snur bokstavelig over natta, he he. Hvis det er tenner er det ikke stort man kan gjøre egentlig, annet en dentinox og smokk. Men du kan jo prøve med 2 dupper på dagtid istedenfor 3 i en uke, å se om det bedrer seg noe
Tuppen & Lillemor Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2012 Joa, kan tåle litt styr på dagen når jeg sover forholdsvis greit om natta, men er egentlig ikke for min egen del jeg skrev dette innlegget, men for snuppa mi. For hun blir jo ganske sutrete og utilpass når hun ikke får den søvnen hun trenger. Og vil jo selvfølgelig at jenta mi skal ha det best mulig.. Har egentlig helt av seg selv blitt 2 (og noen ganger kun 1) dupper om dagen den siste uka, rett og slett fordi vi ikke har fått henne til sove noe mer, selv om hun helt tydelig hadde trengt det. Prøver også å legge henne FøR hun blir overtrøtt, men... Selv om hun har sovet kun 2 dupper noen dager har ikke det hjulpet heller, for da har ingen av de blitt noe særlig lange, kun korte dupper på 30-45 min. Og av erfaring trur jeg hun trenger en dupp som er litt lenger.. Men er forhåpentligvis bare en periode som vi må i gjennom, også blir det bedre igjen
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Hvis dere nettopp har gått over til 2 dupper, så vil jeg tro at det er grunnen. Her har vi i alle fall brukt en liten uke for å komme i gjenge igjen når vi har endret på dagdupprutinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå