Minilille Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Forrige fødsel tok ting litt tid og jenta stod litt fast på slutten, måtte "hjelpes" over en kneik av jordmor, og da hun kom helt ned viste det seg at hun hadde nesen i sky. Det gikk helt fint altså, men forstod det slik at fødselen/pressingen gjerne tar litt lengre tid og av og til behøves mer hjelp. Det jeg lurer på er om man allerede nå kan utifra hvordan man kjenner at ungen ligger - vite om det blir stjernekikker eller ikke. Syns jeg kjenner så mye spark/føtter/knær på fremsiden av magen. Ville jeg ikke kjent rumpe og rygg om hun lå klar til å komme med bakhodet først.. eller har det ikke noe å si da de roterer underveis uansett..? Mest av nysgjerrighet at jeg spør, og lurer på om noen kan huske noe fra sine stjernekikkere.
happy0610 Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Jeg fødte stjernekikker sist, og hadde en seig fødsel hvor det tok lang tid før han kom seg ned dit han skulle Det gikk 3,5 time fra full åning til han var ute ved hjelp av sugekopp, og jeg presset selv i en halv time før de måtte hjelpe han ut. Jeg tror ikke det er slik at man får to stjernekikkere på rad, men jeg skal jammen spørre jordmor om det nå neste kontroll! Jeg tror heller ikke det har noe å si hvordan barnet kjennes i magen før fødsel, det er jo under fødsel at han skrur seg på plass
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Det er nok sånn at man kan få to stjernekikkere på rad jo,jeg har født to barn og begge kom med nesa i sky:) Første fødselen var unna på 4,5 time (igangsatt, litt over en time trykketid. Kom ut av seg selv), andre fødselen nå tok en knapp time (10-15 min trykking,kom ut selv). Jm mente jeg har et romslig bekken! Det er vel slik at hvis babyen ligger med ryggen ut mot din venstre side i magen,så ligger den gunstigst til for å rotere rett under fødsel (vanlig bakhodefødsel). Dette kalles visst 1.posisjon. Ligger babyen med ryggen mot din høyre side er deg visst større sjangs for at den roterer "feil". Men det er ingen fasit for hvordan babyen vil komme ut. Begge mine har ligget med ryggen ut mot min venstre side,men har altså allikevel rotert feil ut.
Underveis --> Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Jeg er litt opptatt av temaet selv, da jeg også fødte en stjernekikker sist. Sansynligvis hadde jeg klart å presse ham ut selv, hvis jeg ikke hadde vært så sliten, og legen sa også at som regel går det helt fint å presse ut disse barna uten hjelp. Det tar bare litt lenger tid. Det er en økt sansynlighet, som sagt over, at barnet blir stjernekikker dersom det ligger med ryggen mot høyre. Så vidt jeg forstår så gir det en lenger rotasjonsvei enn om de ligger med ryggen mot venstre. De må da rotere et godt stykke lenger for å komme i riktig posisjon (ryggen opp mot mammas mage og nesa ned mot mors rygg). Alikevel så er det bare 5-6 % som fødes som stjernekikkere. De fleste rekker altså å rotere til korrekt posisjon alikevel. Indusert fødsel, og rask fødsel, gir større sansynlighet for at barnet forblir i stjernekikkerposisjon, mens bevegelse fra mamma under fødsel og stående posisjon gjør det gunstigere for rotasjonen av barnet. Det er mulig, å se om barnet ligger i feil posisjon vha ultralyd, men sansynligvis vil de altså underveis rotere korrekt alikevel og komme ut med bakhodet først. Jeg hadde slik sett alle oddsene mot meg: Indusert fødsel, svært rask fødsel, og barn med ryggen mot høyre ;-) Planen nå er å komme i gang av meg selv (ha ha ha, hvor bestiller man slikt?), være i bevegelse under fødsel og satse på at Lillebror nå blir liggende med ryggen mot venstre!
Minilille Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2012 Å, det med hvilken side de ligger pÅ visste jeg ikke! Men da fÅr vi se hva hun her finner pÅ, de gangene jeg kjenner rumpa er det nemlig nettopp pÅ høyre side. Ingen som har kommentert dette, men de vil vel gjerne ikke skremme unødvendig da det helt sikkert nødvendigvis betyr at hun roterer "feil". Er jo fÅ som fÅr stjernekikkere, under 10%. SÅ gi en lyd happy om hva jordmor sier, ift om det er noe som er "vanligere" at det kan skje om man har opplevd det før.
Minilille Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2012 Vet dere forresten om det er større sjanse for navlestreng rundt halsen ved slik fødsel? Og var dere mye plaget med bekken/symfysen etterpå? Jeg hadde vondt i symfysebenet et år, og leser nå at man kan få betennelse i det etter stjernekikkerfødsler..
Underveis --> Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 Vet dere forresten om det er større sjanse for navlestreng rundt halsen ved slik fødsel? Og var dere mye plaget med bekken/symfysen etterpå? Jeg hadde vondt i symfysebenet et år, og leser nå at man kan få betennelse i det etter stjernekikkerfødsler.. Jeg har ikke lest noe om økt risiko for snor rundt halsen. Det tror jeg nok er mer tilfeldig. Hadde bekkenløsning også i forrige graviditet, og kom meg fort etter fødsel, selv om det han bittelitt igjen i symfysen, ja. Hadde derimot ganske vondt i halebeinet i et par uker ;-) Tror nok det har mer med at han ble tatt med vakuum, enn at han var stjernekikker. Går jo rimelig fort med vakuum, så da får man rett og slett litt hardere medfart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå