Gå til innhold

Flere som begynner i jobb snart? Ang ammeslutt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg henger litt etter, men fant nettopp ut at man får 2 timer ammefri når man begynner i jobb. Dette gjelder for ansatte i kommunen. De som jobber for privat bedrift får 1 time (snodig, burde være likt!). Men uansett er det jo på tide å tenke på ammeslutt. Hva tenker dere om dette, og hvordan går dere frem? Dere med erfaringer og råd må gjerne veilede og komme med tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal begynne å jobbe igjen om 1,5 mnd, da er vesla 6 mnd. I mitt yrke passer det ikke med ammefri, så jeg har planlagt at hun skal spise såpass med fast føde på dagtid at hun ikke er avhengig av meg lenger på dagen. Hvor mye amming det blir på ettermiddag, kveld, natt eller morgen har jeg ingen planer for, det må jeg nesten ta som det kommer. Uansett er ikke ammingen superviktig for meg, jeg er veldig fornøyd som har ammet henne så lenge som til nå! :-)

Vi begynte med fast føde da hun var 4 mnd, men det går ikke så fort. Spiser en bitteliten porsjon med avocado og banan. Tenkte å begynne med grønnsaker denne uka. Og deretter lever, kjøtt og fisk. Da kan hun få to måltider med frukt og middag mens jeg er borte. Vi har også øvd på vann på flaske et par uker og i dag drakk hun for første gang. Mme på flaske er bare styr, så det kan jeg ikke satse på.

Skrevet

Hei

Med mellomste ble jeg nødt til å ta ammefri siden hun ikke tok flaske og var avhengig av puppen for å sove. Jeg jobber i privat bedrift og fikk to timer pr dag. Leverte bekreftelse fra hs om at jeg ammet og måtte ha fri. Den gangen måtte jeg dra hjem midt på dagen når lille snupp skulle sove. Det medførte en del stress for meg + at jeg aldri fikk pause på jobb. Hadde ikke samvittighet til å være borte i 2 timer så det endte med at jeg stresset som en gal frem og tilbake. Lille var 8 mnd da jeg begynte å jobbe og vi holdt på sånn i 6 mnd...sukk.

Denne gangen har jeg innført fast føde tidligere for at hun skal kunne spise annet enn pupp samt lært henne å ta alle dupper i vogna uten amming i forkant. Allikevel er hun avhengig av melk når jeg begynner igjen om 3 mnd, da vil hun være litt over 7 mnd. Tenker at denne gangen søker jeg om fri på morning og ettermiddag istedetfor midt på dagen. Mindre stress og jeg tror det vil lage mindre bry for arbeidsgiver. Planen er selvsagt at hun skal ta flaske før vi kommer så langt, men det ser foreløpig mørkt ut!

Skrevet

For alle ansatte i offentlig sektor er det to timers lønnet ammefri. I privat sektor er det lønnet kun dersom det er avtalt mellom arbeidsgiver og fagforeningen (evt i personlig avtale). Men ALLE har krav på "nødvendig fri til amming", uansett om det er behov for 10 minutter eller fire timer - denne rettigheten er altså ULøNNET. Ca 2/3 av norske arbeidstakere jobber i bedrifter med lønnet ammefri, jeg vil tro det gjelder mer enn 2/3 av norske kvinner siden vi i større grad jobber i offentlig sektor der det er lønnet ammefri.

Uansett. Hvordan man organiserer dette må avtales mellom den ammende og arbeidsgiver. De fleste prøver nok å gjøre det slik at de ikke må dra hjem (eller få barnet til seg på jobb), og heller forkorte dagen i den ene eller begge ender, evt ha pumpepause i løpet av arbeidstida. Arbeidsgiver kan kreve bekreftelse fra lege/helsesøster på at du fortsatt ammer, og generelt så synes jeg man skal være ærlig og ikke ta mer fri enn man faktisk trenger. Det er ikke tidlig fri for å hente i barnehagen, men for å amme... Husk også at selv om du ammer mye nå så er det ikke sikkert du gjør det om 2 mnd.

I utgangspunktet er det ingen grunn til å slutte å amme fordi om man begynner å jobbe, men det er noe man selv må finne ut av - noen jobber er enkle å kombinere med amming, mens andre blir det rett og slett veldig vanskelig i. Anbefalingen fra myndighetene er å amme i minst 12 mnd (selvsagt sammen med fast føde når det innføres). Se ellers råd på http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning

Veldig ofte vil barn reagere på nye situasjoner/stress (jobbstart, barnehage, flytting etc..) med å ville ammes oftere. Puppen gir god trøst, så jeg vil nok si at det er lurt å ikke ha ammeslutt og jobbstart samtidig om man kan unngå det.

Skrevet

Min plan når vi søkte om permisjon var å slutte amme ved 8,5 da jeg skulle begynne på jobb. Var nok ikke forberedt på at lillemann skulle være så gla i pupp. Nektet mme etter 4 mnd og var veldig småspist på fast føde. Kun få uker før jobbstart spiste han omsider nok til at jeg kunne kutte ut pupp på dagtid. Vi nattammet omtrent til 10 mnd (samsover), og ammer tidlig morgen, ettermiddag (går 1 time før) og kveld.

Skrevet

Jeg begynte å jobbe når junior var 8,5 mnd. Han var ganske lei av pupp og ville bare ha akkurat når han våknet etter soving. Hadde planlagt å amme morgen, ettermiddag og kveld men det gikk ikke. Helt uinteressert. Så her ble det ammeslutt. Litt trist men veldig deilig å slippe det stresset når man jobber. Han elsker tåteflaskene sine nå... Sukk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...