Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lenge siden de to forrige svangerskapene (12 og 14 år:P) at jeg husker ikke.. er i uke 17 nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bestilte time i november en gang og hadde første timen hos JM forrige uke. var da 21uker. kan sikkert ringe å bestille deg en time, kan jo hende det er litt ventetid :-) Lykke til

Skrevet

Jeg ville tro det vanlige er etter den ordinære ultralyden, selv om noen velger å gå før. Jeg bestilte min første time etter ordinær ultralyd for da var alt sjekket opp og i mente med babyen at den hadde det bra og at den var frisk og rask =)

Første time ble da 4 uker etter ordinær UL, når jeg var 24 uker på vei altså.

Og da var det litt mer realistisk for min del å snakke om tanker rundt svangerskap, fødsel, amming og div (og hun hadde jo Så mye bedre tid enn fastlegen min).

Gikk annenhver gang jordmor/fastlege, men det er opp til hver enkelt og etter behov (kun legen kan skrive sykemelding f.eks.) om en vil gå til begge eller bare en.

Hun bestilte også svangerskapskurs, noe JEG fant nyttig å være med på (er etter man har kommet over i 3. tri man kommer med på kurs), svangerskapskurs er ikke Så mye som folk skal ha det til med pusteøvelser og bytte bleie fortest på en Baby-Born dukke som MANGE av de jeg var på kurset med trodde..

Mer nyttig informasjon og man kan jo stille spørsmål der og da i forhold til det som blir sett og snakket om, lettere når man nettopp har sett på det enn å huske på ting til hver legetime/jordmortime.

=) lykke til =)

Skrevet

Jeg er førstegangs og syntes det var litt for lenge mellom første svangerskapskontroll i uke 9 og neste "offisielle" kontroll i uke 24. Bestilte meg derfor jordmortime i uke 17. Neste time i uke 24 blir også hos jordmor. Planlegger å ta alle kontroller hos henne bortsett fra når jeg trenger å ta blodprøver og evt. sykemelding:)

Skrevet

Eg fekk ein oversikt av lege, laga etter retningslinjer for svangerskapsomsorga ( 2005):

Veke 8-12: Lege

Veke 15: Jordmor

Veke 18: Ultralyd

Veke 24: Lege/ jordmor

Veke 28: Lege/jordmor

osv.

Dette er for eit normalt svangerskap..

Skrevet

Eg fekk ein oversikt av lege, laga etter retningslinjer for svangerskapsomsorga ( 2005):

Veke 8-12: Lege

Veke 15: Jordmor

Veke 18: Ultralyd

Veke 24: Lege/ jordmor

Veke 28: Lege/jordmor

osv.

Dette er for eit normalt svangerskap..

Uke 15 er tatt bort fra retningslinjene nå: http://helsenorge.no...psomsorgen.aspx

Det er vel også forskjell på om du er førstegangsfødende eller har født før, det er ihvertfall det her jeg bor.

Jeg vill bare ringt jordmor og spurt.

Jeg går bare til jordmor og var der på en kontroll i ca uke 12 og en i uke 21 også skal jeg tilbake i uke 26 tror jeg det blir...

Men jeg går til privat jordmor, er litt annerledes hos den kommunale tror jeg...

Skrevet

jeg skal på første jordmor time i uke 16.

Skrevet

Jeg skal på første svangerskapskontroll i morgen. Er da 24+1 <3

Skrevet

Skal første gang til jordmor i neste uke. Er da 21 uker. Har vært mange ganger til kontroll hos fastlegen allerede. Hadde nok fått time litt tidligere hvis ikke jula hadde kommet innimellom kontroll hos lege og ordinær UL.

Skrevet (endret)

Jeg var på første jordmortime i uke 14. Er andregangsfødende.

Var også tilbake i uke 16 for å lytte etter hjertelyd siden hun ikke fant den i uke 14. Var også på kontroll i uke 24, og skal ha videre kontroller hos henne i uke 32, 36, 38, osv.

Kontrollen i uke 28 har jeg fått på gyn.pol på sykehuset pga bmi..

Endret av Rina :)
Skrevet

Man skal i utgangspunktet kunne velge selv om man går til lege eller jordmor. Når man føder på AbC-klinikken her i Oslo får man all oppfølging hos jordmor der, der er jeg.

Skrevet

Jeg var hos legen i uke 9 og i uke 15, skal på ultralyd i uke 18, og til legen igjen i uke 20. Ser jo at dette høres mye ut, men jeg er førstegangsfødende og legen la opp dette løpet for meg. Etter legetimen i uke 20 skal jeg til jordmor tror jeg. Liker legen min godt, og synes det er trygt å gå til henne. Kommer nok til å gå litt annenhver utover.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg var hos legen allerede i uke 7, og igjen i uke 9, var så hos jm i uke 12, og på tidlig ul i uke 12, lege i uke 17, ul i uke 19 og jm i uke 24 igjen - blir mye kanskje, men er førstegangsfødende, og synes 4 uker i mellom er mer enn lenge nok!

Skrevet

Hadde første time hos lege i uke 12 med tidlig ul, jordmor i uke 16. Skal på ul i uke 18 og time til jordmor i uke 20, lege uke 24, jordmor uke 28,32,36 osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...