Gå til innhold

Helsesøster: "Du må slanke babyen din!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg har en liten gutt som er født i slutten av august 2011. Han er foret opp på morsmelk erstatning. Han veier nok litt mye, 8900g (4,5) mnd. Hva skal jeg gjøre? Kan jo ikke slanke han heller...

For fire år siden, fikk jeg beskjed om at min datter (da baby) var for tynn, og at jeg ikke matet henne nok. Blir så utrolig forbannet og usikker..

Vår lille sønn er god og rund, men tror ikke han får for mye mat.. Hva tror dere? Noen fler med store babyer som er bekymret/ikke bekymret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei min lillegutt er 4 mnd nå. på 3 mnd kontrollen veide han 7400g. han var 64 cm lang. Jeg vet ikke hva han veier nå men er ikke bekymret regner med at han har fortsatt å legge godt på seg. Helsesøster spurte om hvor ofte ha spiste siden han er så stor. Han får bare morsmelk.

Jeg synes ikke han ser så rund ut bare kraftig. storesøster så mye mer ut so michelin mannen da hun var liten og hun var ikke så stor. hun løp av seg alt når hun begynte å gå.

Men jeg har massevis av klær i de mindre størrelsene som bare fikk brukt en gang siden han vokste så fort. nå bruker han 68/74 :)

Skrevet

Hei!

Min gutt har også alltid vært kraftig. Nå på 5 mndr kontroll (5 mndr og en uke gammel), var han 70 cm og akkurat 10 kg (!).

Han er ganske rund og kraftig, har gode valker, men synes heller ikke han er veldig "feit".

Sammen med helsesøster ble jeg enig om å prøve å kutte ned på ammingene om natten, men hun sa ikke noe om å slanke ham. Jeg synes personlig det høres rart ut å skulle slanke en baby som fullammes!

Grunnen til at vi ble enige om å prøve å kutte ned på nattmåltidene, er fordi han nå en periode har spist like hyppig, og noen netter hyppigere enn på dagen. Den siste uken har vi klart det, nå legger han seg kl 19, og spiser kl 23/24, 03/04 og kl 07. Vi har også begynt å gi litt grøt på kveldstid, for å se om det kan bedre søvnen, samt han er jo så stor at han trenger mye næring. Jeg tenker at når han begynner å krype/gå så vil vekten stabilisere seg. Dersom han fortsatt er veldig tykk på ett-årskontroll, tenker jeg at vi får prøve å ta tak i kostholdet hans da.

Ga helsesøster noen grunn til at du må slanke babyen din? Jeg trodde personlig at man ikke skal nekte en baby bryst når den er sulten så lenge den fullammes. Kanskje du kan snakke med noen andre på helsestasjonen? Evt få et bedre svar fra helsesøster?

Skrevet

Hei!

Min gutt har også alltid vært kraftig. Nå på 5 mndr kontroll (5 mndr og en uke gammel), var han 70 cm og akkurat 10 kg (!).

Han er ganske rund og kraftig, har gode valker, men synes heller ikke han er veldig "feit".

Sammen med helsesøster ble jeg enig om å prøve å kutte ned på ammingene om natten, men hun sa ikke noe om å slanke ham. Jeg synes personlig det høres rart ut å skulle slanke en baby som fullammes!

Grunnen til at vi ble enige om å prøve å kutte ned på nattmåltidene, er fordi han nå en periode har spist like hyppig, og noen netter hyppigere enn på dagen. Den siste uken har vi klart det, nå legger han seg kl 19, og spiser kl 23/24, 03/04 og kl 07. Vi har også begynt å gi litt grøt på kveldstid, for å se om det kan bedre søvnen, samt han er jo så stor at han trenger mye næring. Jeg tenker at når han begynner å krype/gå så vil vekten stabilisere seg. Dersom han fortsatt er veldig tykk på ett-årskontroll, tenker jeg at vi får prøve å ta tak i kostholdet hans da.

Ga helsesøster noen grunn til at du må slanke babyen din? Jeg trodde personlig at man ikke skal nekte en baby bryst når den er sulten så lenge den fullammes. Kanskje du kan snakke med noen andre på helsestasjonen? Evt få et bedre svar fra helsesøster?

Beklager, så ikke at du gir mme... Det har jeg ikke så mye erfaring med, dessverre:/ Men prøv å få et bedre svar fra helsesøster uansett!

Skrevet

Min gutt var veldig stor når han var ca 8 mnd gammel; cirka 11,5 kg og 74 cm. Nå har han hatt omgangssyke i en uke, og har allerede gått ned EN HEL KILO. Han er likevel en sunn og robust gutt, og helsesøster/lege sier begge at de er overrasket hvor godt han har taklet all spyingen/diarèen. Mange andre babyer hadde blitt innlagt på sykehus for lenge siden for å få kunstig ernæring/væske, men min gutt smiler, er tapper og er blid selv om han knapt får i seg noe som helst.

Vær glad for at du har en baby med matvett, og vær trygg på at de deilige marsipanvalkene forsvinner så fort han blir syk :(

Skrevet

Høres ut som en myk, deilig gutt! Han er jo bare 4,5 mnd, men du kan jo begynne å gi ham kaldt, kokt vann å drikke mange ganger ila dagen. Slik kan han få i seg væske når han er tørst, uten at det er masse kalorier i det, og det kan kanskje dempe appetitten hans litt. Er jo derfor ammehjelpen ikke anbefaler vann før 6 mnd med mindre det er sommervarmt, fordi det kan fortrenge annen næring. Men da gutten din allerede veier 9 kg og bare er 4 mnd gammel, så er jo ikke underernæring noe problem ;) Hvor ofte/mye mat får han forresten? Selv gikk jeg litt i fella med min egen baby og tilbød mat altfor ofte, når han nok heller sutret fordi han ville ha kos/nærhet/var trøtt. Ikke gå i den fella ;)

Skrevet

Det er jo fordi helsesøstre ser bare på percentil skjemaet etter hvor barnet burde ligge. Det er bare tull. Barn er forskjellige. Noen barn veier mye selv om de ikke er for tykke.

Hvis størrelsen derimot hindrer barnet i å utvikle seg kan man jo heller tenke litt på å ikke amme fullt så mye. Men en 4 måneder gammel baby skal aldeles ikke slankes.....

Skrevet

Helt enig i at babyer ikke skal slankes. Men å ha en viss kontroll og rutine på måltidene, slik at det ikke sklir helt ut, er jo bare positivt. Så lenge babyen er fornøyd, så klart!! Her kutta jeg ned sikkert 20 % på matmengden til sønnen min når han var ca 7 mnd gammel uten at han ble misfornøyd eller sov dårligere. Og plutselig kom han seg inn på toppen på percentilskjemaet igjen (han lå faktisk utenfor). Man bør nok være litt saklig og ikke bare unne babyen sin absolutt alt godt her i verden, og vite at nærhet, kos og lek kan være like bra som en ekstra melkeflaske - DERSOM babyen er veldig tung altså! Mener ikke å provosere altså, men det er viktig å være saklig og ikke 100 % følelsesstyrt om babyen plutselig har spist seg helt ut på toppen av percentilskjemaet.

Skrevet

hei! Gutten min er 5 mnd, i dag faktisk, og han veier 8,5 kg. Helsesøster her har aldri kommentert det, da han har helt perkfekt vekstkurve i forhold til det han veide når han ble født, 4,5 kg. MEN om helsesøter skulle be meg slanke min baby hadde jeg rett og slett sagt nei og ikke gjort det. Pappaen til lillegull var en litt overvektig baby om man kan si noe sånt, og så fort han begynte å krabbe og gå så forandret det seg veldig. Prøv å gi vann som nevnt over her, jeg gjør det. Gir vann til grøt og gir litt vann iløpet av dagen også. er snakk om kanskje 4-5 slurker om ganger.

Jeg sluttet å amme når gutten var 2 mnd gammel og han får nå mme, grøt og litt middag. han sove hele natta, så spiser godt om dagen. første måltid er på 210 ml mme, neste måltid full porsjon grøt, neste igjen ca 180 ml mme, neste 120 ml mme, litt middagsmat og ca 100 ml mme, full porsjon grøt, og 120 ml mme. en gutt som er veldig glad i mat, men siden han ikke spiser noe om natten så ser jeg ikke noe problem i dette. hvis han våkner på natta og ikke roer seg gir jeg litt vann, tok litt tid før han godtok dette, men nå synes han det er greit.

mitt råd, det hjelper å føre logg over kanskje to uker på hvor mye han spiser, slik at du får en litt bedre oversikt, om du føler du trenger det. husk at så fort babyen begynner å bevege seg så vil også vekta sikkert stabilisere seg litt. Og følg mammahjerte, helsesøster er der for å gi råd og veilede, en må ikke følge dem og gjøre alt som hun sier. Jeg synes ikke gutten min på noen som helst måte ser overvektig ut, så da vil jeg egentlig gå ut i fra at din ikke gjør det heller:)

lykke til:)

Skrevet

Syns anonym 17.21 skrev et godt svar. Det er mulig å bli for tung når man gir erstatning. Og hvorfor veie på helsestasjon hvis man uansett ikke bruker resultatene? Men klart noen babyer skal være større enn snittet og noen må ligge under kurven. Og om din gutt får for mye mat vet jo ikke jeg noe om.

Skrevet

Hei jenter...

Takk for mange gode svar! Nå er det slik at jeg gir veldig mye nærhet og leker mye med min sønn. Det er ikke slik at jeg lager en flaske hver gang han sutrer litt!

De siste ukene har jeg kuttet ned på flaskene. Har kokt masse grønsaker (Hvor ofteblomkål, brokoli og søtpotet) som han får når han er sulten... Det som er litt rart, er at han har hele tiden fått mindre mme enn det som står anbefalt på pakken. Han gulper i også en del.. (har fått påvist dårlig lukkemekanisme i halsen), så det er ikke overforing.

Takk til dere som sier at dette kommer til å forsvinne når han blir mer aktiv, jeg håper og tror også dette! Hvor ofte gir dere barna mat? Jeg gir han litt vann, men skal prøve å gi han mer.. Vi trener MYE på matta, rulle rundt, holde hodet oppe etc.

Jeg legger sønnen min kl 1900 på kvelden. Han våkner kl 0300, og får flaske da 150ml. Han våkner igjen rundt kl 0700 og får flaske igjen.. Er det lurt å gi han grøt i stedet for flasken på morgenen.. Har kjøpt grøt på helsekost (mindre kcal enn i de man får i butikken) Ha en god kveld!

Jenny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...