Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Hei! Skal på sykehuset for overtidskontroll imorgen, er da akkurat en uke over termin.. Rimelig lei nå! Det jeg lurer på er hva som er annerledes med denne kontrollen ift de jordmorkontrollene jeg har hatt før? Vet de tar ctg (?), men hva med ultralyd? Sjekker de evt. modning/åpning? Er det noe sjanse for at de setter meg i gang imorgen, slik at jeg skal ta med sykehusbagen? (Bor 1 time unna sykehuset) Følte jordmor jeg hadde her var veldig uklar på hva som skulle skje på denne kontrollen, så håper dere har noen svar til meg
Gjest Hippoღ Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Jeg ville tatt med bagen om den er ferdig pakket. Spesielt siden dere bor 1 time unna. Ellers vet jeg ingenting om hva som skjer på overtidskontroll på sykehuset.
januar2012+spiremai2013 Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Jeg diskusterte dette litt med jordmor i dag da jeg lurte på hva som skjedde hos den timen jeg hadde fått hos henne som var tre dager etter termin (håper jeg ikke får bruk for den;) 6 dager til termin nå) Dette sa hun til meg: 3 dager etter termin kommer du til meg hvis du ikke har født. Dette er en vanlig kontroll lik som de andre, men vi vil også finne ut og be om en eventuell overtidskontroll på sykehuset. Denne kontrollen skal høre til å være senest 8 (?! tror det var dette hun sa) dager etter termin. På overtidskontrollen vil spesialister sjekke modning o.l. (vet ikke helt hva de gjør, men hun nevnte blant annet sjekk av fostervann) og en vil bruke ultralyd på denne kontrollen. Disse spesialistene ville så vurdere når/om en skulle bli igangsatt basert på resultatene. Igangsettingen burde skje senest innen 2 uker etter termin. Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere, men slik jeg har forstått blir det ingen igangsetting på selve kontrollen (med mindre undersøkelsene viser at barnet bør fås ut fortest mulig...). Men i og med at du bor en 1 unna ville jeg også pakket bagen just in case:)
Anette_33 Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Hei, Jeg skal det samme imorgen. Tror de sjekker åpning/modning, fosterlyd, ultralyd for mengde fostervann og måler aktivitet i magen. I tillegg håper jeg å få dag/time til igangsetting. Så lei av å ikke vite noe.. Gikk 14 dager over tiden med første barn, søndag er den 10 på overtid med denne baby, krysser fingrene for igangsetting før helgen!!!! Håper du er heldig imorgen lykke til.
<3 januar 2012 <3 Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Skal på overtidskontroll på torsdag selv:) Min kontroll kom hvertfall til å innebære dette: Ultralyd sitte med ctg for å måle beibi over en viss tid urinprøve blodtrykk kjenne på magen å sånn sjekke modning/åpning Og så får jeg dag for igangsetting! Jeg håper jeg får bli satt i gang samme dag eller dagen etter:) Håper hvertfall jeg slipper vente over helga... men man vet aldri :S Jeg håper jeg slipper hele kontrollen og heller sitter med en liten gutt i armene når jeg skulle vært der.. men sånn det ser ut nå må jeg på kontroll! :S Lykke til på kontrollen:)
HeltPerfekt<3 Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Jeg var på overtidskontroll i går, var da 8 dager på overtid. Det ble tatt ctg i ca 30 min, før jordmoren sjekket for modning, og jeg ble strippet. Så ble jeg sendt videre til ultralyd, hvor de kikket på blodgjennomstrømning til navlesnora, og hvor mye fostervann det var. Fikk så time igjen 2 dager senere (i morgen). Aner ikke hva de skal, men så vidt jeg vet skal jeg ikke settes igang da Blir nok bare en lik kontroll Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 Jeg var på overtidskontroll 10 dager over termin med første. Vi hadde en diskusjon før vi dro hjemmefra ang å ta med bagen eller ikke. Vi tok den med og lot den ligge i bilen. Hos meg fant de lite fostervann så vi ble sendt rett ned på føden til igangsetting
Mamma-I Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Hei. Jeg skal også på overtidskontroll i morgen. Gikk på overtid med nr 1 også, og kontrollen var slik andre har beskrevet her. Da fikk skulle jeg komme tilbake til igangsetting dagen etter. Husker ikke helt om jeg tok med bag eller ikke. Denne gangen er overtidskontrollen 4 dager tidligere i forhold til termin (de har laget andre rutiner siden sist). Jordmor sa jeg burde ta med det viktigste som feks toalettsaker, innesko, skift til meg men ikke noe baby-utstyr men tror kanskje jeg tar med hele bagen og lar den stå i bilen. I de fleste tilfeller står alt bra til og man får beskjed om å komme seinere, men det kan jo være de synes man skal legges inn for å bli passet på eller i gangsatt med en gang. Har litt blanda følelser for hva jeg helst vil nå. Er ganske klar for å få ut baby og vil derfor ha fødsel så fort som mulig, men samboer er sjuk og ligger langflat, og det er jo ikke så heldig. Har liksom regna med at jeg skal ha mest plager under fødsel, dessuten er jeg redd for smittefare for nyfødt baby.... åj dette ble langt, men vi som leser denne tråden er vel bare glad for alt som får tida til å gå....
Anette_33 Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Har time idag, veldig spent. Håper å få satt igang fødsel imorgen eller fredag om alt står bra til med baby.. Hører gjerne hvordan det går med dere? Ble satt igang sist. Bare gode erfaringer med det Lykke til alle sammen. Nå er vi snart i mål.
LilleBaBy i magen<3 Skrevet 18. januar 2012 #10 Skrevet 18. januar 2012 Var på kontroll i dag, 2 cm åpning, og litt moden. Ble fjernet hinne rundt hode til babyen (som for øvrig ikkje var så behagelig). Men ellers så at bra ut med baby og alt så fikk time til igangsetting på mandag. De hadde ikkje ledig før. Håper jo at hu i magen vil komme før den tid. Er utrolig sliten nå og litt trist ettersom energien er vekk, og mindre behagelig kontroll. Men vet at alt er glemt når minien er kommet. Så håper det ikkje er så lenge til!! Har hatt vondt, ala mensmurringer siden jeg var på kontrollen. Så håper at noe skjer utav dette. At jeg slipper å komme tilbake til ny kontroll, eller bli satt igang. Lenge å vente til mandag! Lykke til jenter! Håpe at vi alle har fått miniene våres i løpet av helgen
Sandana94 Skrevet 18. januar 2012 #11 Skrevet 18. januar 2012 (endret) Tusen takk for svar! Nå har vi komt hjem igjen fra kontrollen.. Liitt skuffa, men det var jo egentlig lite sannsynlig at vi kom til å få satt i gang noe idag.. Fikk time til igangsetting på mandag, men krysser fingrene for at det skjer noe før da Kan skrive hva de gjorde i tilfelle andre går innpå denne tråden å leser en annen gang, det er jo litt forskjell fra sykehus til sykehus: Jeg var på kontroll på Voss, akkurat en uke over termin (41+2). Det de gjorde var å: måle blodtrykk, sjekke urin, ta ctg, vaginal undersøkelse (sjekke modning/åpning), og ultralyd (sjekka fostervannmengde). Deretter tar de en vurdering på hva som skjer videre. Sjansen er der for at en blir satt igang (feks dersom de finner lite fostervann, babyen viser tegn på stress osv), men som hu jordmora sa, så ser de jo helst at fødselen setter i gang av seg selv, da dette er mye bedre og mer naturlig for både mor og barn. Så er nok best å forberede seg på å bli sendt hjem på denne kontrollen. Men på Voss har de den 12-dagers grensa, noe som innebærer at 12. dagen over termin blir en satt igang uansett. Så det vil jo si at etter denne kontrollen, er det MAX 5 dager til fødselen er i gang, og det er jo ingenting ift 9 måneder Når man har en dato å forholde seg til er alt mye enklere, syns nå jeg hvertfall! Lykke til alle sammen Edit: HI her forresten, ser jeg lagde innlegget som anonym, men det var ikke meninga:p Endret 18. januar 2012 av Sandana94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå