Gå til innhold

har tatt opp en elgkjøttdeig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva kan jeg lage av den? Ikke kjøttkaker, det blir for tørt med bare elg. Er totalt matlei for tiden...

Fortsetter under...

Skrevet

noen lager alt de pleier å lage med kjøttdeig. Jeg lager enten kjøttkaker med baconbiter (blir ikke så veldig tørre) eller jegergryte fra toro med potetmos og grønnsaker til.

Gjest irismor
Skrevet

Jeg lager karbonader av elgkjøttdeig, og de blir ikke tørre :)

Serverer de med stekt løk og champignon, potetmos, tyttebær og vilt eller fløtesaus.

Skrevet

hmm, hvordan lager du karbonader da? Gryteretter og slikt er ikke lett å få i de kresne små her i huset, de må ha alle ingredienser hver for seg :/

Gjest irismor
Skrevet

1 kg elgkjøttdeig

1 egg (eller 2 små)

2 ss potetmel (toppet)

Kremfløte (duger ikke med matfløte)

Krydder etter smak og ønske (jeg bruker viltkrydder)

Ha kjøttdeig, egg, potetmel og krydder i en bolle. Rør sammen og spe med fløte til ønsket konsistens, lag blandingen litt blaut men ikke flytende. Lag litt store baller/boller og press de ned til flate kaker.

Stek kakene i godt smør, ikke bruk full varme på plata. Da blir de tørre og brent.

Skrevet

Lasange. Det skal jeg lage i dag med hjortekjøttdeig.

Annonse

Skrevet

Vi bruker det til tacos, sammen med pasta og ellers alt annet vi bruker kjøttdeig til.

Gjest irismor
Skrevet

# 8 Har du hørt om homogene kuler?

Ikke alle elger blir skutt med blykuler :-)

Og så sant man ikke har skutt elgen selv eller kjenner den som har skutt så behøver man ikke å hause opp ting.

En annen ting er at kjøttet rundt skuddsåret blir skåret vekk og destruert.

Skrevet

# 8 Har du hørt om homogene kuler?

Ikke alle elger blir skutt med blykuler :-)

Og så sant man ikke har skutt elgen selv eller kjenner den som har skutt så behøver man ikke å hause opp ting.

En annen ting er at kjøttet rundt skuddsåret blir skåret vekk og destruert.

Ja, jeg har hørt om det, men jeg vet også at det selges elgkjøttdeig i butikkene, og da vet man fint lite om hvem som har skutt, hva slags ammunisjon som ble brukt og hvilken del av elgen som ble malt opp til akkurat denne pakka kjøttdeig. Jeg har kjøpt mye elgkjøttdeig tidligere, men snublet over denne artikkelen i høst, og lærte noe nytt.

Gjest irismor
Skrevet

Lønner seg å kjøpe rett fra et elgjaktlag både prismessig og at man vet hvor kjøttet kommer fra.

Og det har vært en del diskusjoner ang blyforgitning i elgkjøtt.

Men med riktig behandling av viltet etter skuddet er viktig.

:)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg lager ofte "elghakk". Stek kjøttdeigen, "mos" den, kutt opp skrelte poteter og gulrot og kok alt sammen til potet/gulrot er ferdig. Litt vann og kanskje litt buljong, smak til med salt og pepper. Mange vil gjerne ha tyttebær til. Godt.

Skrevet

Takk for gode tips alle sammen:-) Det ble kjøttdeig med sursøt saus og pasta. Hadde skikkelig lyst på de karbonadene, men var faktisk tom for potetmel:(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...