Skaubinna Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Ser jo at det er langt mer stille her inne enn på 0-1 år, og jeg antar det er fordi folk jobber igjen..? Eller er fullt opptatte med å passe på en vilter liten sak Bare lurer på om det er flere som fremdeles er hjemme med 1 åringen sin? Hvor lenge skal dere være hjemme? Hvordan trives dere hjemme nå? Her er jeg hjemme fremdeles. Vår datter fylte 1 år i desember. Jeg forandret meg masse da jeg ble mamma. Alltid vært et karrieremenneske og levd deretter. Reist mye og jobbet opp mot 65 timer pr uke - og trivdes. Men nå......niks. Sa opp jobben under permisjonen, begynte å studere. Og vil ikke engang ha datteren vår i bhg fulltid....!! Her begynner vesla deltid i bhg i april. Mest fordi jeg trenger litt mer tid på å lese før eksamen, og litt fordi jeg absolutt tror hun vil ha godt av å omgås andre barn også. Men jeg skal ikke tilbake i full stilling når jeg skal jobbe igjen, plutselig har min verden snudd seg litt hva tanker og holdninger gjelder. Det hadde jeg aldri trodd om meg selv:-) I alle fall........er det flere her som er hjemme, frivillig eller pga mangel på bhg-plass? :-)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Jeg er hjemme, men har barnet i barnehage.. Høres jo fælt ut.. Jeg er bare vikar, og har perioder der det er ganske stille, i tillegg til at jeg studerer deltid og gjør masse oppgaver hjemme. Så har mye å gjøre. Han har korte dager, men med 1-2dager fri i uka. Perfekt for oss. Kan ikke ha han hjemme hele tiden når jeg har fri, for han trenger rutine på dagen og barnehagedagen. så 1-2uker med fri blir faktisk for mye for han. Da er det bedre med 1 dag innimellom med fri og korte dager. Jeg trives hjemme, men føler at dagene løper avgårde.. Har alltid masse å gjøre de dagene jeg er hjemme med ærend, husarbeid og skole. Det hoper seg opp masse som må gjøres de dagene jeg jobber.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 <p> </p> <p>Jeg er fortsatt hjemme med vesla på 16 mnd, og det skal jeg være helt fram til hun skal begynne i barnehagen i august. Da vil hun være nesten 2 år gammel (født i sept), akkurat som sin storesøster da hun begynte i barnehagen for 1,5 år siden Synes det er en veldig grei alder for bhg-oppstart, så veldig glad for at vi har økonomisk mulighet til at jeg går hjemme i ulønnet perm ett år ekstra! </p> <p> </p> <p>Trives veldig godt hjemme med vesla, og liker at jeg på denne måten får mer tid sammen med storesøster også- siden jeg leverer henne sent og henter tidlig i bhg, pluss at hun er hjemme sammen med oss en dag i uka. Deilig å slippe jobbehverdagen med klokkestress og tidsklemme, jeg nyter virkelig tiden jeg får ekstra med barna mens de er små Vi har ofte jevnaldrende barn på besøk eller drar i åpen bhg osv, så sosial omgang får vesla nok av- i tillegg så leker hun jo mye m storesøster både før og etter barnehagen. Så her koser vi oss begge to, og jeg har absolutt ingen hast med å komme tilbake til jobb igjen </p> <div> </div>
Skaubinna Skrevet 17. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 17. januar 2012 Takk for svar!! Hyggelig å se jeg ikke er alene om det. Flere?? :-)
kinaputten Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Jeg har fått jobb, 2 ganger, men får ikke dagmamma eller barnehage, så da blir det nok hjemmeværende for min del, eller kanskje man skulle åpne familiebarnehage for å hjelpe andre i nøden
Isola&Lille+julegave Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Jeg har begynt å jobbe 50%. Blir tredje uka mi nå. Trives veldig godt med det!! Får det beste av begge verdener, syns jeg. Masse tid med mini, og litt voksen fag innput på jobben. Håper at jeg kan jobbe slik i 2-3 år. Men det kommer ann på sjefen (som jeg vet vil at jeg skal jobbe mer allerede ifra juli/august.....)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Var hjemme til hun var 16 mnd. Da begynte jeg å studere igjen. Har fine dager med det :-)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Jeg begynte å jobbe 50% da guttungen var 12 mnd gammel (16 mnd nå). Jeg er enig med isola over her; får det beste av to verdener )
hippmamma Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Jeg er hjemme på dagtid og jobber fra 17-21 hver dag og alle lørdager. Kjempe slitsomt er det. Vi har søkt bhg plass, men ikke fått noe enda! Hadde vi hatt råd, så skulle jeg gjerne gått hjemme hele tiden, men jeg er nødt til å jobbe i tillegg. Var også en "karrierekvinne" før jeg fikk barn, men nå driter jeg nesten i jobben Veldig rart hvor fort fokuset flytter seg mot den lille og alle mine prioriteringer som bare går på han hehe!! Men de er ikke så små så lenge, så er jo viktig å nyte alle øyeblikk Jeg syns og at min lille er litt for liten til å gå i bhg når han bare er ett år. Så jeg gjør alt jeg kan for å få være mest mulig hjemme!!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #10 Skrevet 18. januar 2012 Hei! Mine tvillinger er bare 7 måneder, så de er klart nok ikke i barnehage enda. Men når jeg leser det du skriver er det akkurat som å se mine egne tanker om det med barnehage/jobbing. Ønsker ikke å ha dem i barnehage fulltid, så planlegger å være hjemme med dem et halvt år ekstra med kontantstøtte. Etter det blir det deltid i barnehage. Jeg skal også si opp jobben min i permisjonstiden, begynne å studere og forhåpentligvis få meg en deltidsjobb. Jeg føler også at jeg prioriterer veldig annerledes nå enn før jeg fikk barn, da var det ikke noe problem å jobbe kvelder/helger og overtid osv. Det vil jeg ikke lenger, er viktig å få tid med de små og!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. januar 2012 #11 Skrevet 18. januar 2012 Deltidsjobbing kunne vært aktuelt for meg også, men jeg orker ikke å sende henne i bhg deltid pga alle sykdommene de plukker opp der Også trives jeg veldig godt hjemme også da, så føler ikke at jeg går "glipp" av noe på jobb egentlig
Skaubinna Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2012 Deltid blir det jeg kommer til å starte med når jeg begynner å jobbe igjen også. Syns det virker veldig fint for veslas del og for meg som kan få litt input fra voksenverden samtidig som jeg kan ha dager med min lille skatt :-) Er veldig takknemlig og heldig som har en slik livssituasjon hvor dette er mulig. Vet at ikke alle har det sånn. Så alt i alt, er det bare meg og Lykkeli & gla som går hjemme fullt da eller :-)?
kinaputten Skrevet 18. januar 2012 #13 Skrevet 18. januar 2012 Deltid blir det jeg kommer til å starte med når jeg begynner å jobbe igjen også. Syns det virker veldig fint for veslas del og for meg som kan få litt input fra voksenverden samtidig som jeg kan ha dager med min lille skatt :-) Er veldig takknemlig og heldig som har en slik livssituasjon hvor dette er mulig. Vet at ikke alle har det sånn. Så alt i alt, er det bare meg og Lykkeli & gla som går hjemme fullt da eller :-)? Neida jeg er også hjemme enn så lenge
MillaLilla Skrevet 18. januar 2012 #14 Skrevet 18. januar 2012 Jeg er blitt profesjonell husmor etter at vesletrollet kom til verden for nesten 15 mnd siden og det trives jeg godt med. Før jeg fikk henne hadde jeg helt planlagt å gå tilbake til studiene (mangler et år av mastergrad), da hun fyllte ni mnd, men da oppstartsdato på universitetet nærmet seg, fikk jeg mindre og mindre lyst til å studere ferdig - det er et krevende studie og studierytmen min var alltid å jobbe hjemme hele dagen med oppgaver/artikler/lesestoff før jeg hadde forelesninger fra 18-22 på kveldene. Skulle jeg fortsatt med det nå som jeg har barn måttet jeg ha hatt henne i barnehage på dagen, så jeg fikk gjort jeg jeg måtte gjøre her hjemme, også ansette en barnepike til å være med henne hver kveld. Det skar meg i hjertet å tenke på at jeg nesten ikke kom til å få tid med datteren min, og at det ikke engang kom til å være meg som badet og la henne om kvelden! Så da ble det ikke tilbake til skolen... Så var plan B at jeg skulle finne en jobb, så jeg også kunne bidra litt økonomisk (vi klarer oss fint på en inntekt, men det er vanskelig å få spart så mye som vi skulle ønske og det er ikke rom for mye luksus), men å finne en jobb med både OK arbeidstider og OK lønn viste seg å være fryktelig vanskelig (vi bor ikke i Norge, og mannen min jobber fra tidlig om morgenen til sent på kveld stort sett hver dag, så jeg er i praksis alenemor i uken). Hvis jeg skulle jobbet, ville vi altså også vært i en situasjon der vesletrollet stort sett brukte alle sine våkne timer i barnehagen, og kun ville sett foreldrene sine i helgene (svært hektiske helger som måtte brukes til alle praktiske ting vi ikke hadde fått gjort i løpet av uken). Haha - dette blir fryktelig langt, ser jeg! Men i alle fall er enden på visa at jeg er enig i det du sier om prioriteringer - akkurat nå er det at datteren min er trygg og glad og at hun faktisk er sammen med foreldrene sine (i det minste mammaen sin) hver dag, viktigere enn å ha det romsligere økonomisk og materielt sett. Og så er heller min egen karriere henstilt til jobbing på kveldstid for å få i stand mitt eget prosjekt og en sikker inntekt på sikt, så jeg kan fortsette å følge opp vesletrollet, og eventuelt et fremtidig minitroll, tett de første årene.
LykkeligMamma2010 Skrevet 18. januar 2012 #15 Skrevet 18. januar 2012 Vesla mi fylte 1år nå i desember. Jeg skal gå hjem)e med henne frem til barnehagestart i August. Har søkt om 50% plass, og hun skal kun ha korte dager (det er i alle fall planen). Jeg jobber 50% natt ved siden av mens jeg går hjemme, og har fått det tilpasset slik at jeg jobber 2 helger + en enkelt ukedag (7netter = 50% stilling). Helt genialt for vår del, da lønningen tilsvarer en 80% stilling i dag/aften turnus (ikke så dumt å være sykepleier allikevel). Nyter virkelig dagene hjemme med vesla - og kan ikke forestille meg å skulle sende henne i barnehage nå. Men vi går på babysang en gang i uka, og er i åpen barnehage en gang i uka - så på den måten får vi begge litt annen stimulering.. Kan ikke si annet enn at vi storkoser oss. Har aldri hatt, og kommer nok aldri til å ha noe fokus på denne "karrieren" om alle maser om. Trives best som husmor & mamma jeg (og det er jo tross alt en 100% jobb, døgnet rundt) :)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #16 Skrevet 18. januar 2012 Jeg begynner i 80 % stilling 1. mars, da er gutten 11 mnd gammel og skal da være hjemme i 7 uker med pappaen før han begynner i bhg. Jeg har hatt en veldig slitsom og tøff permisjon, og ser frem til å "oppheve isolasjonen" og komme meg ut i jobb igjen, og være mer enn bare mamma Gleder meg til å kunne ha gutten min hjemme 1 hverdag per uke i tillegg til helga da, han er jo så liiten... <3
*Smiley* Skrevet 19. januar 2012 #17 Skrevet 19. januar 2012 Hei :jeg sa også opp jobben.Skal studere til høsten. Vesla har begynnt 50 % i barnehage og er der bare 5 timer de få dagene hun er der.Merker at hun trenger litt mer action nå som hun har blitt så stor ,samtidig som hun fortsatt er avhengig av meg og trives hjemme.Så blir det kansje fulltid fra høsten . Glad jeg hadde muligheten denne gangen til å være mer hjemme .Førstemann var fulltid fra han var 1 år.Gikk helt fint det også.Men hadde nok startet roligere med han hvis jge hadde hatt mulighet den gangen.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #18 Skrevet 19. januar 2012 Jeg føler meg så fæl at jeg nesten må være anonym nå Jeg er hjemme delvis ufrivillig pga jobbskifte, men gleder meg virkelig til å komme i arbeid (bare vi får barnehageplass og ny jobb). Jeg var i arbeid etter permisjonen (før jobbskiftet), og stortrivdes med å komme tilbake i hverdagslivet og ut av mammaisolasjonen min. Nå savner jeg det veldig... synes dagene hjemme er langsomme.
Skaubinna Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #19 Skrevet 20. januar 2012 Costamummy!!!!!!!! HEI! Long time noe see:-) nord eller sør på dere? Takk for svar til dere andre. Interessant å lese hvordan andre gjør det etter permisjonsslutt og at vi føler ulikt og gjør forskjellige valg. Det viktigste er at man tar valg man trives med og kan leve med:-)
kinaputten Skrevet 20. januar 2012 #20 Skrevet 20. januar 2012 Costamummy!!!!!!!! HEI! Long time noe see:-) nord eller sør på dere? Takk for svar til dere andre. Interessant å lese hvordan andre gjør det etter permisjonsslutt og at vi føler ulikt og gjør forskjellige valg. Det viktigste er at man tar valg man trives med og kan leve med:-) Nord enn så lenge vi får se hvor vi ender opp, umulig å få barnehageplass og dagmamma, så jeg kommer meg ikke ut i jobb, trives godt med å være hjemme da ikke det, men min andre halvdel maser om å komme seg ut .) alt vel med dere? Ps lillemann sover bedre, men våkner fremdels 1-2 ganger.....
Hanna30 Skrevet 20. januar 2012 #21 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er hjemme og skal være det til han blir over to:) Jeg har lang utdanning og en bra jobb som jeg trives i, men nå vil jeg prioritere lillegutt en stund! Blir mer enn nok jobbing resten av livet tenker jeg! Har flytta fra byen et år for å greie det økonomisk:) Trives veldig godt med å være hjemme. Driver mye med hobbyen min som er å sy barneklær og koser meg med gutten min! Jeg gruer meg til å jobbe igjen, kunne godt hatt et slikt liv som jeg har nå leenge!! Men må nok for fullt tilbake i jobb til høsten. Jeg har også vært opptatt av utdanning (har 7 års universitetsutdannelse) og karriere, men nå er bare prioriteringene blitt totalt annerledes:) Høres litt likt ut som deg, Skaubinna:)
Rose04 Skrevet 20. januar 2012 #22 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er hjemme med mini som ble 1 år i desember og skal være hjemme til August. Synes det var litt tidlig å begynne i barnehage som 1-åring , og siden vi har økonomi til det blir jeg hjemme litt til, men jobber 50 % da(kveld+helg) :-) Koser meg hjemme, gruer meg litt til å jobbe fullt igjen.
SAE + MAE <3 Skrevet 21. januar 2012 #23 Skrevet 21. januar 2012 Her blir lillemann 1 år om to uker, og jeg skal være hjemme til august. Fordi vi ikke får barnehageplass før august, og fordi jeg storkoser meg hjemme med han. Vet jo aldri hvor mange barn man får, og hvis han skulle vise seg å bli den eneste, hadde jeg angret skikkelig hvis jeg begynte å jobbe igjen med en gang... Plana er å begynne 100 % i august, men vi får se om jeg endrer mening på det etterhvert. Jeg storkoser meg iallefall hjemme! Og skulle gjerne fortsatt med det lenge lenge lenge, men det var den lønnen da, som er kjekk å ha.....
littlefairy Skrevet 22. januar 2012 #24 Skrevet 22. januar 2012 Jepp har begynt å jobbe 80 %, godt med hvertfall en dag i uka fri. Hadde vi hatt økonomi og mulighet til det så ville jeg nok ha vært hjemme ett halvt år til, eller kanskje jobbet 50%!
4 ♥ Skrevet 23. januar 2012 #25 Skrevet 23. januar 2012 Er hjemme med minstemann, som blir 2år i april! Storkoser oss, og er så glad for å slippe stresset med klokka, levering,jobb, henting, middag, aktiviteter osv,osv. Slitne og trøtte små og store. Vi har fire barn, og det er viktig å ha nok tid, positiv tid. Sa også opp jobben etter permisjonstiden. Håper å kunne få endene til å møtes frem til høsten, da regner jeg med det blir bhg start og deltidsjobb. Selv om drømmen er å kunne være hjemme enda lengere, og kanskje få en liten spire til. Men lotto kupongen slår liksom aldri til.. Godt å se at vi er fler!:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå