Gå til innhold

Jeg skal kjøpes ut av hus etter skilsmisse - takstmann eller megler som setter takst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde egentlig at det var takstmannen, men ser flere sier at det er smart å innhente flere takster for å se hvordan de ligger ifht hverandre, evt ta gjennomsnittet, men det er bare 1 takstfirma her jeg bor, så kan jo ikke bruke de 3 ganger lissom..?

Skal jeg høre med en megler også? Men vi skal jo ikke selge akkurat..

Fortsetter under...

Skrevet

En takstmann setter en teknisk verdi på huset, altså hva det ville kostet å bygge huset opp igjen om det brant.. Denne verdien kan være veldig forskjellig fra hva boligen faktisk er verdt på markedet!! Om det er gode tider i området og boliger går over takst er det absolutt lurt å innhente prisantydninger fra meglere, dette sier noe om hva boligen faktisk kunne bli solgt for...

Skrevet

En takstmann setter en teknisk verdi på huset, altså hva det ville kostet å bygge huset opp igjen om det brant.. Denne verdien kan være veldig forskjellig fra hva boligen faktisk er verdt på markedet!! Om det er gode tider i området og boliger går over takst er det absolutt lurt å innhente prisantydninger fra meglere, dette sier noe om hva boligen faktisk kunne bli solgt for...

Er du sikker på dette? Jeg orker ikke finne fram takstene på huset.

Her jeg bor er forresten det å ta takst en dyr affære, så å ta tre takster høres for min del tøysete ut. Fikk forresten tatt en _verdivurdering_ som kostet 3500 (tilsvarende det du kaller en meglervurdering antar jeg) som skulle vise omtrent hva vi kan få for huset i dagens marked. Er jo en fordel om han som skal kjøpe deg ut vet om det holder med meglervurdering når han skal ha mer lån i banken, kanskje banken krever verditakst?

Skrevet

Det er takstmannen som setter verdi på huset. De har forskjellige takster de går ut i fra. F.eks. Takst til refinnansiering og takst med salgsverdi. Den som blir gjort før salg, er mer inngående i husets tilstand, beliggenhet osv. Men når det er sagt, kan takstene variere mye fra takstmann til takstmann. Derfor bør man få vurdering fra flere hold. Har hørt om forkjeller på rundt 500.000, og det er mye på et hus til 2.000.000 + - .

En mekler kan gi en verdivurdering ut i fra markedsverdien i ditt område, men jeg regner med at eksmannen din ønsker det sdvart på hvitt før han betaler noe som helst.

Skrevet

Det er ikke riktig. En takstmann setter også markedsverdi. Jeg ville fått inn en megler også, så har dere verdivurdering fra to.

Gjest irismor
Skrevet

Bruk begge deler og sleng huset ut på det åpne markedet og la han kjøpe deg ut til markedspris, altså høyeste bud.

Annonse

Skrevet

Ville absolutt fått inn flere aktører har altså, det kan være voldsomme forskjeller!

Få en antatt salgsverdi fra flere meglere pluss en takst, så bruker dere gjennomsnittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...