I+B Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Jeg har en gutt som jeg synes sover ekstremt lite på dagtid. Står stort sett opp mellom 8 og 9 en gang, Etter ca. 2 - 2,5 timer er han stup trøtt, men han sover sjelden lenger enn en halvtime. Er fortsatt trøtt når han våkner, men sovner ikke igjen. 2-3 sånne dupper har han i løpet av en dag, og tar ikke kvelden før mellom 21 og 22 en gang. Skal sies at han sover veldig godt på natta med stort sett bare en oppvåkning mellom 21-22 og 08 - 09. Hvordan sover deres babyer på dag, og er det noen som har noen gode tips? Tidvis har han litt problemer med å sovne skikkelig på kvelden, og jeg tenker at det kanskje er pga at han ikke har sovet nok på dagen. Søvn avler jo som kjent søvn! Tips og gode råd mottas med stor takk!
81-Mamma<3<3 Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Prøv å legg ham tidligere på første dupp. Mi jente er bare våken 1-11/2 time før hun sover igjen.
Pomme Granate Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Jenta mi er også bare våken 1 - 1,5 time før hun må sove igjen, går det lenger tid blir hun overtrøtt og er nesten umulig å legge.
**Snehvit** Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Hei.Har en gutt på 4 mnd. Slik gjør vi det: På natta sover han fra ca kl. 20.30-21.30 til ca 08.30-09.30. Sover veldig godt på natta, kun avbrutt av 1-3 amminger. Sovner igjen mens jeg ammer ham på natta. Når han våkner om morgenen rekker vi mat, skift, litt kos og litt lek, og etter 1-1,5 time er han klar for en dupp. Sover da 20-45 min. Slik holder vi på gjennom dagen. Våken 1-2 timer, så en powernap. Blir 3-5 dupper i løpet av en dag. Kl. 19.30 starter kveldsstellet; bad, sangstund, mat, ned i senga sammen med smokken, nattasangen, 10 min, så sover han... Som du ser sover han ca 12 timer på natta, og ca 2-3 timer i løpet av dagen. Det holder for minsten her, men fordi han sover så korte lurer, blir han fort trøtt igjen. Det er om å gjøre å få han til å sove før han blir overtrett. Om dagen trenger han å trilles, bysses eller lignende i søvn - sovner ikke av deg selv. Om kvelden er han en drøm å legge, sovner stort sett av seg selv uten gråt. Vet ikke hva som er trikset, men tror det er lurt at poden din får sove igjen 1-1,5 time etter oppvåkning fra natta, og ellers få sove flere korte lurer i løpet av dagen. Heller mange korte lurer, enn ingen lur.... Tja, vet ikke om det var noe godt svar egentlig...
I+B Skrevet 17. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 17. januar 2012 Jo, absolutt godt svar! Fint å høre hvordan andre gjør det Jeg har bare vært litt fortvila, for størstemann var i gang med gode rutiner omtrent med en gang, mens han her sover heller mer som det passer han, litt nå og litt da. I tillegg så vil ikke han her ta smokk heller, så sliter en del med innsovning både på dag og kveld, siden han helst vil ha puppen som smokk...Skulle så gjerne ønske at han kunne ta smokken, for da tror jeg han lettere hadde sovnet av seg selv. I dag skal jeg i hvert fall prøve å få lagt han før han blir stuptrøtt, så får vi se!
miepia30 Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Mi er 3.5 mnd og har natt fra 19-7. Første lur må hun ha etter kun 1-1.5 time. Den er kort, ca 45 min. Så våken 1.5-2 timer før den gode lange luren på minst 2 timer. Ny Våkentid på 1.5-2 timer før siste ettermiddagslur. Den må avsluttes Kl 17 slik at hun når å bli trøtt til leggetid. Hos oss er timing veldig viktig. Hun sovner på få min hvis hun er passe trøtt. Overtrøtt frøken er nesten umulig å legge.
81-Mamma<3<3 Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Hvor lenge hun sover varierer litt! Alt fra 30 min til 3 timer
Mamma i lykkerus Skrevet 17. januar 2012 #9 Skrevet 17. januar 2012 Min gutt på 3,5 mnd våkner som regel i 9-tiden, da er mor så trøtt at han får leka si og ligger og gurgler og prater i ca 30 min. Så legger jeg han inntil puppen og han sovner der. Så sover vi til ca 11-11.30. Etter det står vi opp og steller oss, han ligger i lekegrinda mens jeg rydder litt og spiser frokost. Ca kl 13 sovner han ved puppen igjen og sover ca 1-1,5 time. Så er han våken til pappaen kommer hjem og leker litt med han. Etter det sover han litt av og på. De dagene jeg venter for lenge med formiddagshvilen er han umulig å få til å sove. Og kan være oppe og sutre helt til 20-20.30 på kvelden! Om natten sover han fra 21-23 og da har han som regel 1-2 timer hvor han nekter å sove. Så sover han til 9 igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå