Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi lurte på om vi skulle opprette en egen konto, men har hørt så mange forskjellige meninger om det.

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi opprettet en egen konto til henne i hennes navn da hun ble født. Og setter inn barnetrygden (eller 1000 kr for å ha et rundt tall) hver mnd.

Faren og stemoren til mannen min har også gjort dette til sin yngste sønn, og da han fylte 18 år i fjor var det over 250.000 kr på kontoen. Det kommer godt med til boligkjøp, lappen osv.

(Og kontoen er forresten slik at vi foreldre disponerer den, og har kontroll så ikke ting blir brukt til fyll og fest*s*=

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Har Fox&Pia konto til mini. Så til jul fikk hun en del penger i steden for leker, trenger ikke så mye nå som hun er så liten. Faddere og onkler putter også inn penger iblant så er glad hun har en egen konto.

Kommer til å gjøre den om til BSU når hun er 16 slik at hun ikke kan tulle de bort når hun blir 18, men isteden ha et supert egenkapitsl til leilighet =)

Skrevet

Hvor er Fox&Pia?

Vi har Sparebanken Vest både mannen og jeg, men vurderer å skifte bank når vi evt tar opp lån til hus.

Men da kan vi vel bare flytte kontoen til jenta vår sammen med oss? Og kan vi få det sånn at jeg kan flytte penger via nettbanken inn til hennes konto og ha tilgang til den?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Har opprettet konto til henne i mitt navn.

Om barnet har konto og eget navn så vil de få fullstendig råderett over pengene den dagen de fyller 18 år, de kan risikere å få mindre stipent og står det mye penger på konto så kan de risikere både formueskatt + overformynderiet.

å ha BSU til barn som ikke jobber og leverer selvangivelse er ikke så smart da barnet vil redusere eller miste muligheten til skattefradrag den dagen de begynner i lønnet arbeid.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg har konto til sønnen min i mitt navn. Jeg regner med det blir en del penger på den etter hvert, og da vil jeg selv kunne bestemme om pengene skal brukes på en f.eks. en skikkelig sykkel eller ski - uten å måtte spørre overformynderiet om "lov" (de griper inn og tar kontroll når formuen overstiger 75 000, tror jeg det er). Jeg sparer både til fremtiden og til store, dyre ting som man ikke kjøper en gang i året.

Dessuten er jeg ikke interessert i at guttungen skal få kloa i pengene når han blir 18, det er forbeholdt bil eller leilighet på det tidspunktet ;-)

Skrevet

Jeg opprettet egen konto til henne fordi jeg fikk vite at det var bedre rente på barnekonto. Også tenkte jeg at det ble mindre skatt av det. Men her går det fort i svingene og her nevnes noen ting som jeg ikke har tenkt på, som overformynderi dersom der er over 75000,-. Må visst sjekke litt mere ut, og endrer den kanskje til mitt navn igjen.

Skrevet

Vi har konto til mini i hans navn hvor vi setter inn penger han får til bursdag og jul. Regner ikke med at han kommer til å få vannvittige summer, så da er det greit. + at han da har konto hvor vi kan gå og sette inn penger på sparegris etterhvert o.l. Denne kontoen kommer vi til å passe godt på i forhold til grensen til overformynderiet, som er 75000 kr. Sparing utenom tar vi i eget navn i fond, så slipper vi å tenke på akkurat det problemet der.

En annen ting å tenke på i forhold til å spare i barnets navn er at de kan få problemer med å få lån fra lånekassen når den tid kommer dersom de har for mye penger på bok. Vi fikk derfor anbefalingen om å dele det opp i fra vår bank, og har gjort det slik.

En stor ulempe ved å spare i foreldrenes navn er at de pengene blir del av et oppgjør dersom det skulle bli skillsmisse o.l.

Det finnes liksom ikke noe fasitsvar, men vi valgte å ha egen konto til mini i tillegg for å etterhvert lære ham at man kan sette penger i banken, litt om sparing etc. Og prøve å gi ham sunne verdier i forhold til penger. At vi sparer utenom til ham trenger han ikke vite før vi gir ham pengene. Da styrer vi også det noe mer i forhold til når han trenger det og om han er moden nok til å få dem etc. :-)

Skrevet

Han har en egen konto i vår bank. Guro og godtegrisen eller noe sånt. :P

Nå setter vi inn penger nå og da, og alle pengegavene han får. Om det blir et høyt beløp som vil ødelegge hans sjanser for stipend eller om jeg er redd for at han kommer til å sløse alt vekk når han er 18år, så kommer jeg til å overføre pengene til en konto jeg eier og har kontroll på. De pengene skal ikke gå til russebuss.. :P

Skrevet

Ja, det opprettet vi når han ble døpt så alle pengene ble satt inn der.

Setter også inn alle pengene som havner på sparebøssene hans osv.

Skrevet

Her har vi også en slags sparekonto til vesla, men ikke i hennes navn.

Hatt det siden hun var nyfødt og tenker det kommer godt med etterhvert:-)

Skrevet

Har egne konto til begge barna mine i deres navn. De får barnetrygd + en del pengegaver.

Overformynderiet er ikke et stort stygt troll, men skal kun passe på å ivareta barnets interesser. Så jeg ser ingen problemer dersom de skulle komme inn i bildet.

Med konto i eget navn slipper man alt av arveavgift fordi pengene er barnets hele veien i stedet for å "arves".

Når barna mine er 18 år håper jeg at jeg har klart å gi dem så gode verdier at de kan ta selvstendige valg for hva de vil bruke pengene til. Har jeg ikke det, har jeg mislykkes med oppdragelsen. Uansett får de gjøre hva de vil med pengene, det blir ingen føringer fra vår side.

Skrevet

Dere som har konto i eget navn, vet vel at dere da må betale skatt av disse pengene hvert eneste år?

I tillegg må man som en nevner betale arveavgift hvis det stiger over en viss sum.

Så man taper penger på å ha kontoen i eget navn, fremfor i barnets navn.

Skrevet

Dere som har konto i eget navn, vet vel at dere da må betale skatt av disse pengene hvert eneste år?

I tillegg må man som en nevner betale arveavgift hvis det stiger over en viss sum.

Bedre at jeg betaler litt skatt enn at barnet må betale formueskatt. Og så lenge man ikke gir barnet alle pengene med en gang (hvem gjør vel det?) så får man ikke problemer med arveavgift.

Jeg tenker at om hun vil kjøpe seg leilighet så vil disse pengene gå til det og da vil jeg være medeier, feks.

Slike ting løser man ganske greit og ettersom alle eksperter sier at man ikke må spare i barnets navn så har det nok noe for seg selv om enkelte dib-damer later til å vite bedre.

Skrevet

Bedre at jeg betaler litt skatt enn at barnet må betale formueskatt. Og så lenge man ikke gir barnet alle pengene med en gang (hvem gjør vel det?) så får man ikke problemer med arveavgift.

Jeg tenker at om hun vil kjøpe seg leilighet så vil disse pengene gå til det og da vil jeg være medeier, feks.

Slike ting løser man ganske greit og ettersom alle eksperter sier at man ikke må spare i barnets navn så har det nok noe for seg selv om enkelte dib-damer later til å vite bedre.

Ja og du er visst ikke noe unntak fra dib-gjengen du heller! :-)

Hvis du har fulgt litt med i flere blader som skriver om barn og sparing, så er ikke rådene entydige. Rådene er som regel av typen: "dersom dere har en livssituasjon som er ... (sånn eller sånn) og dersom deres ønsker for pengene er (sånn eller sånn) så er den beste spareformen..."

Så hva slags spareform som lønner seg avhenger altså av en del faktorer og vil derfor variere fra familie til familie.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Jeg har kontoen i mitt navn av samme grunn som eelis+kian. Men jeg ønsker å opprette en konto i hans navn i tillegg når han blir moden for å lære seg litt om penger. Når han forstår hva det egentlig betyr å få penger til bursdager o.l. Det er viktig å lære seg tidlig at man ikke kan få alt og at man noen ganger må spare. Den kontoen som står i mitt navn er det meningen han skal få i voksen alder. Ideen ovenfor om å overføre dette på en bsu konto likte jeg! Det hadde vært en fin gave å gi i 18års dagen.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Har Fox&Pia konto til mini. Så til jul fikk hun en del penger i steden for leker, trenger ikke så mye nå som hun er så liten. Faddere og onkler putter også inn penger iblant så er glad hun har en egen konto.

Kommer til å gjøre den om til BSU når hun er 16 slik at hun ikke kan tulle de bort når hun blir 18, men isteden ha et supert egenkapitsl til leilighet =)

Husk å ikke gjøre det til BSU før hun tjener så mye at hun må betale skatt! Om man sparer max beløp 1 år (som per i år er 20 000) så får man skattelette på kr 4000. Det er noe av det som er så fantastisk med BSU, bedre renter er bare et mindre gode vil jeg si. Men om du har spart før du tjener penger går du glipp av den goden desverre.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

vi lurte på om vi skulle opprette en egen konto, men har hørt så mange forskjellige meninger om det.

Hva gjør dere?

Vi har egen konto i hennes navn. Mulig vi endrer på det om beløpet blir stort. Overformynderiet kan man unngå etter div kriterier, men værre når det kommer til stipend/lån fra lånekassen.

Men om det står i vår konto og vi f.eks. dør så må hun jo betale arveavgift osv. Håper ikke det skjer da selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...