Gå til innhold

Tips angående bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på 2 år og 4 mnd. Begynte å la henne sitte på doring i sommer, og i bhg lar de henne sitte på potte. I julen kjøpte vi truser til henne og hun ble kjempeglad. Tok av bleien og på med truser, og hun snakket mye om at hun hadde på truse, ikke bleie. Men tisset på seg... Begynte å ta av henne bleien hver dag hun kom hjem fra bhg, og tok på truse. Snakket om at hun måtte si ifra når hun måtte tisse. Passet på å spørre henne ofte om hun måtte på do. Hun sa alltid nei. Så tisser hun på seg, og sier hun må tisse akkurat når hyun begynner å tisse (da er det forsent). Må tilstå at i det siste har vi ikke orket å ta av henne bleien når hun har kommet hjem, for gikk rett og slett tom for klær, og ble lei av å vaske gulvet og lekematten 2-3 ganger før leggetid... ja, vi er late ;) Lurer veldig på hvordan vi skal få henne til å si ifra FøR hun tisser, noen som har noen gode ideer? For det er tydelig at hun selv vil ha på truse og at hun er motivert for å slutte med bleie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det ganske likt her, og gutten vår gikk mye uten bleie om sommeren da han var 2 år og 4-5 mnder. Han gikk en del på potta, men også noen uhell på gulvet/terassen. Tenkte å prøve meg på bleieslutt etter sommeren, for han var ganske flink til å si ifra når han måtte tisse. Men plutselig virket det som han ble veldig demotivert, og det kom mer og mer tiss i buksa.

Løsningen for oss ble rett og vente litt. Vi ventet til november, da var han 2 år og 8 mnder gammel. Da var han veldig klar for det selv, og hadde svært få uhell. Et par uker før jul sluttet han også med bleia i barnehagen, og har klart seg kjempefint der også. :)

Skrevet

Vår er også 2,5 år og har sluttet med bleie nå. I høst prøvde vi det samme med å ta av bleia på ettermiddagen, men det var ikke noe suksess. Så etter flere tips om at vi burde slutte helt, ikke bare litt på ettermiddagen, så sluttet vi nå i jula. Vi hadde fri hele jula og var klar for dager med skifting. De to første dagene ble det mange skift, men hun klarte også å si i fra før hun tisset. Og i løpet av jula ble det bare bedre og bedre.

Hun måtte ha på bleie for å bæsje, men det begynner så vidt å løse seg litt nå. Er nok litt mer rart å bæsje på do. Men det kommer seg.

Det som var fint med å slutte nå i jula var at da fikk vi øvd oss når vi var borte på besøk og hadde besøk hjemme. Og vi øvde oss på butikken, kjøpesenter og med uteklær på. :)

I barnehagen har det vært ett ar uhell, men det har nå gått en uke uten at hun har tisset på seg.

Så jeg anbefaler deg å slutte helt, ikke bare delvis. Som flere sa til meg; Disse små blir nok litt forvirret av at bleien er av og på, litt nå og da. Lykke til:)

Skrevet

Her slutta hun når hun ble 2 år. Var klar selv og gikk lett.

Jeg har troa på at det er lurt å la de gå nakene hjemme. Tar dere på trusa så blir det litt likt som og ha på bleia. Det er noe der og det er fort og glemme at bleia ikke er der. Går man naken og har potta i nærheten så er det litt enklere.

Vet ikk jeg men det funka på begge mine.

Skrevet

Sett henne på do jevnlig selvom hun sier at hun ikke må. Ikke spør og når hun sier nei sett henne på do likevel, men si at "nå må du gå på do" og så tar du henne med deg. Da lærer hun seg det etterhvert.

Skrevet

Idag prøvde vi igjen, og tok av henne bleien. Først så tisset hun på seg nesten med en gang, og vi skiftet på henne og vasket gulvet. Etter en stund sa hun at hun måtte på do, ble satt på doen, satt der lenge. Etter en stund sa hun at hun var feridg, fikk på igjen buksa, gikk inn på stua, og tissa på gulvet...sukk... da tok vi på bleia ja hehe.

Men om vi bestemmer oss for å bare slutte helt... hun går jo i barnehagen, er det lurt å bare la være å ta på bleie og sende henne dit? Vi må ta 3 busser for å komme dit, hva om hun tisser seg ut på bussen?

Skrevet

Jeg ville slutta helt. Om hun tisser på seg, så skjer det nok mest trolig bare en gang. Det er ikke behagelig for henne, og det merker hun nok selv. Du får eventuelt ta med ekstra skift og skifte på henne på bussen.

Vi hadde mange, mange skift og runder de to første dagene, men det gikk seg til. Hun må lære eg å kjenne på følelsen når hun må tisse, og noen barn bruker litt lengere tid.

Husk at ungen blir bare forvirret av bleien som er av og på. DEt kan ta sin tid å få de tørr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...