Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når gikk deres små fra 3 til 2 dupper? (alder) Hva var det som gjorde at du skjønte at du måtte kutte ut den ene?

Når fikk dere faste rutiner på søvn/mat?

Denne evinnelige dagsovingen, jeg blir gal innimellom, varierer jo fra dag til dag når hun sover og hvor lenge (eller hvor kort egentlig..)

Hun er 5 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk relativt faste rutiner på dagsoving og mat da hun bikket seks måneder og vi etterhvert økte matmengden og antall måltider.

Gikk over til to dupper rett før hun ble syv måneder. Dette ble gjort da det etterhvert begynte å bli veldig vanskelig å få henne til å sove på den tredje og siste luren. Vi måtte ut og gå ganske lenge før hun sovnet. Var veldig skeptisk til hvordan det skulle gå, siden hun da ofte bare sov ca 30 min om gangen, men gikk veldig greit. Hun økte da sovelengden :-)

Skrevet

vi har nettopp gått over til 2 dupper, snuppas er straks 7 mnd.

Han begynte å ville være våken lenger mellom 2 og 3. dupp, derfor ble det rett og slett ikke plass til flere sovinger ila dagen.

Vi har egentlig hatt faste rutiner for soving og mat fra starten av (veldig rutinegutt, dette :)) nå synes jeg det er litt vanskelig å få det til å gå opp med mat med den nye soverutinen, rett og slett, men det går deg vel til etterhvert

Skrevet

Vi har hatt to dupper i et par mnd allerede, hun er 5 mnd nå. Sover alltid under en time hver dupp. Vil bare ikke sove mer, så da trenger hun vel ikke så mye søvn. Skjønner ikke hvordan jeg skulle fått plass til flere dupper?

Vi står opp 8-9, første dupp ca 11 og så andre dupp ca 14. Leggetid er 18.30

Skrevet

her har hun ordnet dette selv. er 2,5 mnd og har hatt to dupper i ett par uker. hun sover ca 3 timer på første som er i halv 12 tiden, og så sover hun ca 1,5 timer på den som er ca kokken 4. legge tid er mellom 7 og 8. vekker henne for pupp igjen før jeg legger meg, da sover hun til 7-8 igjenn før hun våkner... pupp styrer hun selv ellers i løpet av dagen.

Skrevet

Begge mine gikk fra tre til to dupper ved 6 mnds alder.

Skrevet

Vi har omtrent akkurat gått fra 3 til 2 dupper, pga at det ble så styrete å få henne til å sove den siste duppen. Hun er 8,5 mnd.

Har vært litt styr med å få mat og soving til å gå opp etter dette, men nå har det gått seg til litt.

Dagsovingen er blitt mer risikosport etter vi gikk over til to dupper, for det kan fort bli for korte dupper, som = for lite søvn, som igjen = sur unge.

Skrevet

Takk for svar alle sammen, her sover hun stort sett tre dupper på bare 20-30 minutter på hver, strever med dagsovingen, er lys våken når hun våkner, kan med mye strev noen ganger få henne til å sove lenger, men som regel går det ikke. Håper det kanskje går seg bedre til etterhvert som hun begynner med fast føde da.

Skrevet

Det ser ut som vi også kommer til å kutte til 2 dupper nå, vesla er 4,5 mnd.

De siste ukene har det blitt mer og mer vanskelig å legge henne til tredje duppen. Det medfører at den blir veldig sein og kommer for tett opp til leggetid og hun sovner altfor seint på kvelden. Da blir nattesøvnen også klusset til, har begynt å våkne ofte for smokk. Sovner heldigvis igjen med en gang, men det er tydelig at hun gir signaler om at jeg må gjøre noen endringer.

Tidligere har hun hatt mønsteret kort-lang-kort, der de korte duppene er 30 min og den lang 2-3 timer. Jeg har alltid pleid å legge henne til første dupp etter 1,5-2 timer når vi går med storebror i barnehagen.

Så i dag forsøkte jeg å vente 2,5 timer etter at hun sto opp før jeg la henne, det gikk overraskende greit hun var ikke grinete i det hele tatt. Da klinket hun til og sov i 4 timer på første dupp! Det ble selvsagt bare behov for en liten 30 min dupp igjen på ettermiddagen og så fikk hun lagt seg til vanlig tid.

Tenker å gjenta dette mønsteret noen dager, så håper jeg at den gode nattesøvnen kommer tilbake igjen. Hadde trodd det var for tidlig å gå over til 2 dupper allerede nå, men ser ut som hun har behov for lengre våkenperioder, så da får vi prøve det.

Skrevet

4 timer!!? Djises, for en drøm, hehe.

Vært mye styr med leggingen siste uka, så nå prøver vi to dupper, men det krever at jeg må holde henne når hun våkner etter 30 minutter.første dupp idag ble en time, og jeg holder henne nå i skrivende stund, regner med det blir 1,5 time.slit å holde henne, blir lite pauser på dagen, men hun er i mye bedre form når hun får sovet lenger enn 30 min, skulle bare ønske hun skjønte det selv også;)

Skrevet

Misunner dere med sovebabyer må jeg innrømme:)

Skrevet

hei! jeg bare lurer på når deres små står opp for dagen? og når dem sånn ca har duppene sine? Her er gutten 5 mnd, og han står opp ca 6 hver dag. sover igjen halv 8 til ca kvart over 8, sover igjen 10 til 11, sover en liten dupp på 30 min halv 1, og så den lengste duppen fra tre til fem. og i seng 7-halv8. jeg synes det hadde vært mye bedre å få han til å sove to dupper, som var litt lengre. at han sov til 7-8 på morgen, sov igjen ca 11 til 13 og fra 15 til 17. Men vet liksom ikke hvordan jeg skal gå frem for å få til dette. forslag?

Skrevet

Her våkner hun halv ni - ni. Første dupp halv elleve - elleve.

Spørs om hun har halvtimedupp eller jeg holder henne lenger men neste er da rundt kl 13 og så 15 (kortdupper), eller dupp to fra 14.30. Våkner som regel rundt kl 16 og legger seg 18.30 - 19. Er da våken et par ganger for mat i løpet av natta.

Har dessverre ingen forslag til deg, her sover hun jo lenge på morgenen, men det er fordi hun får mat når hun våkner rundt 5-6 og så sovner hun bare igjen når jeg legger henne. Men er din helt våken kl 6 så det ikke nytter å prøve å legge igjen? Her må jeg jo holde henne for å få duppene lenger så er gjerne intr i forslag til å forlenge dem jeg også..men selv har jeg tenkt å prøve å ha henne i vogna i morgen på altanen og bare rugge på vogna når hun våkner etter 30 min og se om det virker. Til vanlig sover hun godt i vogn på tur, men pleier å våkne når den står stille så er spent på om jeg kan få henne til å sove der.

Planen min er å bare forlenge duppene hennes nå (ved å holde henne hvis det er det jeg må) slik at hun har to lange dupper istedet for tre korte, og håpe på at hvis jeg gjør dette en ukes tid eller noe slik så blir hun vant til å sove lenge og gjør det av seg selv, eller i det minste hvis hun våkner etter 30 min at jeg kan bysse henne til søvn igjen og legge henne fra meg.

Puh! ble mye dette! Så hva er din plan Mamma til augustnurk 2011? hehe ;)

Skrevet

Her blir det ikke tid til tre dupper;)

Står opp alt fra åtte til halv elleve. Så legger hun seg etter halvannen - to timer og sover 1,5-2 timer. Så våken et par timer og så halvannen times dupp.

Da blir det av og til litt lang våkentid før det er nattinatt klokka sju-halv åtte.

Dersom hun våkner veldig tidlig en dag, så presser vi inn en liten ekstradupp på ettermiddagen.

Når det gjelder måltider så er kun kveldsgrøten på plass. Prøver å innføre et fast middagsmåltid på formiddagen, men sliter litt med å få det til... Hehe.

Skrevet

Siden lillegull står opp så tidlig så synes jeg egentlig han skal få de duppene han trenger. i dag sov han faktisk til 07.45. Det var godt det:) Sover som regel hele natta uten mat, pleier da å våkne 6. i dag våknet han 5, og det er for tidlig for meg. så da jobbet jeg litt for å få han til å sovne igjen. tok ikke mer enn 10 min. så sov han videre. I hovedsak så har jo gutten min 4 dupper, tre korte dupper og en lang. i første omgang har jeg tenkt til å prøve å droppe den korteste som er på 30 min.

Eneste jeg har fått kontroll på er at hvis den siste duppen blir feil, så blir legging veldig vanskelig for kvelden. så fra kl 15-17 er den helt perfekte dupp for han før han da skal legge seg ca 19 for kvelden. Ellers på dagen pleier jeg egentlig å la han styre det selv. Trodde barna egentlig bare regulerte dette selv jeg?? hehe. Jeg tar det ihvertfall litt som det kommer Zassy;)

Skrevet

joda de styrer det vel selv, men hvis snuppa her skal bestemme så blir det de 30 minuttene da og så er hun overtrøtt og grinete hele dagen så prøver å hjelpe henne til å sove mere for alles skyld ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...