Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Leker deres små alene? Jenten min på 2 1/2 klarer ikke å leke alene. Hun er helt avhengig av å ha oss der, og dilter etter oss hele tiden. Er det normalt?
Hormonella Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Vår datter er 2 år og snart 3 måneder, og er heller ikke flink til å leke alene. Hun kan leke litt med kjøkkenet sitt som står i stua, eller med litt leker på gulvet, men vil helst at vi skal ta del i leken. Jeg tror dette kommer av at fantasien er ikke godt nok utviklet ennå til at de kan leke lenge alene om gangen. Og de er ofte utålmodige i denne 2-3 års alderen, og ting blir fort kjedelig. Gi det tid. Sett henne i gang med lek, gå litt ifra for å observere, og gå tilbake igjen før hun rekker å gå å hente deg. Fortsett å leke sammen, og gå så litt unna igjen. Det er det jeg har hørt kan hjelpe litt. Ellers må du nok bare ta tiden til hjelp slik jeg gjør. Også vil det bli bedre til sommeren når de kan være ute. De små blir fort rastløse inne:-). Vil tro dette er helt normalt for alderen.
It's all about me Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Min første var også slik, er vel igrunn fremdeles lik i en alder av 5. Vil alltid ha med seg en på rommet for lek, aller helst meg eller pappan, men søsken er også greit. Heldigvis kan han pusle i stua mens jeg er på kjøkkenet. Nummer to er litt midt på treet, Maser ikke om at vi skal bli med på rommet, men går ikke dit alene heller. Tar ikke noen andre initiativet til å gå på rommet er det helt greit for henne, da pusler hun rundt nede i stua/kjøkkenet istedenfor. Finner på ting alene. Sistemann lar seg lett rive med av storesøsknene og elsker å å følge etter dem og det de gjør. Men er de ikke i nærheten klarer han seg fint alene i timesvis og maser sjeldent om selskap. Så alt er normalt
Lemonia Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Det meste er normalt. Eldstemann (3 år) har likt å leke alene bestandig. Selvsagt er det moro når vi leker med ham, men han liker begge deler og blir ikke sur hvis vi ikke kan. Minstemann er bare 10 mnd, men foreløpig er han også av typen som kan pusle med noe alene uten problemer.
Mamma´n til lillemor Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Jenta vår på to og et halvt liker ofte å leke alene. Noen ganger er hun ikke i humør til det og vil at vi skal være sammen med henne, mens andre ganger er hun gjerne for seg selv. Hun har vært sånn fra hun ble født, egentlig. Kunne ligge alene som baby og bare studere omgivelsene.
PeppaPig Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Min er 2.5år og leker både alene og med oss - men hun foretrekker å leke med oss skal sies. Er det andre unger tilstede så foretrekker hun å leke med dem fremfor oss. Noe som mor setter pris på for da får jeg meg en kopp kaffe mens hun brenner energi
Rettoppogned Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Min 2-åring er totalt avhengig av å ha meg der om hun skal leke, men kan også leke ved siden av meg om jeg lager middag e.l Hun foretrekker mamma foran andre barn om jeg er der...håper virkelig det bare er en periode ....
Squirrel79 Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Min gutt på snart 3 år er veldig flink til å leke alene, og har alltid vært det. Han elsker når vi leker sammen med han også, men han forstår at vi ikke alltid har tid til det. De siste 2-3 månedene har jeg merket at han har begynt å leke mye mer rollespill med leken sine også. Bilene snakker sammen, bamsene får hver sin bil å leke med etc.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Er det noe jeg kan gjøre for å få jenten min til å leke alene? Er litt vanskelig nå når vi har en nyfødt i huset, og hun bare skal være med baby. Har masse leker på rommet, men rommet hennes er ikke i samme etasje som stuen og kjøkkenet. Har tatt litt dukker og sånn inn i stuen, men ikke noe kjekt å leke om ikke mamma var med, eller mammas samboer.. HI
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #10 Skrevet 2. februar 2012 Er det noe jeg kan gjøre for å få jenten min til å leke alene? Er litt vanskelig nå når vi har en nyfødt i huset, og hun bare skal være med baby. Har masse leker på rommet, men rommet hennes er ikke i samme etasje som stuen og kjøkkenet. Har tatt litt dukker og sånn inn i stuen, men ikke noe kjekt å leke om ikke mamma var med, eller mammas samboer.. HI Ingen?
Dorrimor ♂♂ Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 Elstegutten min på 2år+1mnd er heller ikke noe flink til å leke alene. D har gått litt i bølger hos han, m d ble verre etter at han ble storebror. Nå skal han ha oss m overalt og sier "væ me". Du skrev at d har kommet en baby i huset? Har d blitt verre etter d? Kanskje hun føler at hun har mistet deg litt til babyen og defor trenger litt ekstra oppmerksomhet en periode? Skjønner godt at d kan være slitsomt, synes jeg også mange ganger. Nå er jeg av den oppfatning at barn trenger at foreldrene involverer seg i aktiviteter m dem, m samtidig også kan leke litt alene. Jeg og mannen min pratet mye om dette og bestemte oss for at vi leker en stund m han, også går vi bort etter en stund og sier at nå kan du leke litt alene. Hvis han maser da sier vi at mamma kommer etter at hun har drukket opp kaffekoppen etc. Så blir vi m etter en stund. I tillegg setter vi i gang noen aktiviteter som tegning, modelleire etc noen ganger. Vi erfarte i allefall at han hadde lært seg til et mønster m masing, og ved å gjøre d slik får vi han til å leke litt på egenhånd. M han er fortsatt ikke veldig god på d. Tror kanskje d er en periode han må gjennom. Nr to er nå snart 6mnd, så jeg gleder meg til han blir enda litt eldre og de kan få litt utbytte av hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå