Gå til innhold

Vektøkning etter 1 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye hadde deres babyer lagt på seg den første måneden etter fødsel? Vi var på 4 ukers kontroll idag, og lillebror har nå gått opp totalt 580 g siden fødsel. Han brukte ca to uker på å ta igjen fødselsvekten sin pga dårlig apetitt, men har nå lagt på seg 430 g på 13 dager. Endelig er apetitten på plass. Men jeg er litt bekymret for om 580 g er lite vektoppgang. Jeg er veldig spent på hvor mye han veier, og hvor lang han er, på 6 ukers kontrollen neste uke.

Lillebror her var 3420g ved fødsel, og var akkurat 4000g idag. Forøvrig 50 cm ved fødsel, men de måler ikke lengde før på 6 ukers kontrollen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min forrige la på seg ca 500 gr på en måned, gikk veldig mye ned i starten da.

Skrevet

Vektoppgangen er helt fin! Fødselsvekta bør være tatt igjen etter 2 uker, *deretter* bør den være 120-210 g pr uke.

Det viktigste er at vektøkningen er noenlunde jevn OVER TID (følge sin egen kurve). Vekst i rykk og napp er helt normalt, en uke kan han legge på seg 50 g, en annen 300 g. Om det er veldig mye eller veldig lite en uke er det bare å veie igjen en uke eller to senere, det er mye (blant annet bleiene...) som kan påvirke vekta akkurat på det tidspunktet du veier, og akkurat de første ukene er det heller ikke uvanlig med en periode med litt ekstra vektøkning.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/150/Vektokning

Det er bare å spørre helsesøster når du er og veier. Hun vil si fra dersom det er grunn til bekymring, men det er ikke alltid de sier noe særlig om alt er i orden og helt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...