Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Når er det vanlig å starte med innføring av rutiner på små. Er 2.gangs, men husker lite fra sist gang. Hvor mye skal de sove i løpet av dagen, hvor mye skal de spise og hvor mye skal de være våken? Har en som er våken/gråter mye om natten, og sover mye på dagen. Og føler han spiser ofte, men lite. Konstant melkespreng..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 De første 3 månedene er vel det meste unntakstilstand. Og rutiner er stort sett fraværende. De spiser, sover, er våkne når de selv føler for det. Fra 3 mnd begynner de å skille mer på dag og natt. Noen har fin døgnrytme fra tidlig, andre er det mer rot med og man må ta litt mer styring. Jeg har hatt begge deler, en som ikke tilpasset seg rutiner samme hva vi gjorde og en som selv fant seg rutiner allerede fra 3-4 uker. Du kan selvsagt ha rutiner på at f eks kveldsstellet tas på et fast tidspunkt, men ikke forvent at babyen legger seg til å sove til et fast tidspunkt enda.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Så jeg skal ikke vekke den lille (to uker gammel) om kvelden slik at den lille er våken noen timer før vi legger oss? Og jeg skal la den lille sove når den lille vil, og gi puppen når en ser at det er det som ønskes, utenom å tenke på tid siden sist osv? Dette vil endre seg av seg selv? HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Så jeg skal ikke vekke den lille (to uker gammel) om kvelden slik at den lille er våken noen timer før vi legger oss? Og jeg skal la den lille sove når den lille vil, og gi puppen når en ser at det er det som ønskes, utenom å tenke på tid siden sist osv? Dette vil endre seg av seg selv? HI Nå har jeg aldri hatt det "problemet" at jeg har trengt å vekke en nyfødt. Men nei. jeg tror ikke det har så mye for seg med tanke på en roligere natt. ikke enda hvertfall. Men du kan selvsagt forsøke. Det er stort sett selvregulering som er anbefalt når en ammer, dvs at babyen får mat når den selv ønsker (så lenge vektoppgangen er fin og det ikke går altfor mange timer mellom måltidene.) Mest trolig vil dette endre seg av seg selv, kanskje allerede om 2-4 uker. F eks lenger våkentid.
lita78ღ Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Det er ikke anbefalt å vekke så små babyer. Det er for de aller fleste for tidlig med noen faste rutiner.... Og som helsesøster sa til meg; søvn avler søvn...å holde babyen våken i håp om lengre søvn på natta kan ha motsatt virkning. Med førstemann gikk rutinene til av seg selv, jeg merket etterhvert at det var ganske fast mønster på soving og spising. Nå er nr 2 snart 3 mnd, men har ikke mange faste rutiner ennå. Hun sover godt på natt, men dupp og mat på dagtid er ikke noe fast ennå. Spiser og sover etter behov. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå