Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Jeg reiste til utlandet som turist og endte opp med aa gifte meg og er gravid, jeg visste ikke at jeg matte melde flytting fra Norge, jeg er fortsatt registrert hos familien min i Norge fordi jeg har planer aa reise tilbake om few years. maa jeg melde flytting naa siden jeg kommer til aa faa barn her?????? Jeg hadde satt stor pris paa om dere kunne dele deres erfaringer med meg. Tusen:)
Marsi2012 Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Det er nok noe med at når du bor i utlandet, og dermed ikke betaler skatt til Norge, så er du heller ikke medlem i folketrygden. Du sier du regner med å flytte tilbake om noen få år? Det er absolutt lenge nok til at du bør melde fra om flytting. Men hva som gjelder ifht plikter og rettigheter er jeg ikke helt sikker på, bodde selv i utlandet kun et halvt år, så det var aldri aktuelt å melde fra om noe slikt. Fant dette på Skatteetatens sine sider:  http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Melding-om-flytting-til-utlandet/
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Husk at om du jobber i utlandet og ikke melder flytting så risikerer du en saftig regning fra skatteetaten i Norge.. Så lenge du er registrert i Norge må du skatte til Norge selv om du jobber og skatter i et annet land.. Du burde absolutt ta kontakt med folkeregisteret og ordne opp i dette, du må også avgjøre om du skal betale for å ha rettigheter i folkeregisteret eller om du skal si fra deg disse og dermed ha null rettigheter i Norge..
Mona33 Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Tusen takk for svaret, men kanskje jeg maatte nevne at jeg har aldri jobbet her, og jeg jobber fortsatt ikke, betyr det at jeg ikke trenger a melde flytting? eller maa jeg allikevel.
Marsi2012 Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Man skal ikke skatte "dobbelt", bare så det er nevnt. Det skal ikke overstige 38%, så om du betaler det i utlandet, skal du ikke betale noe til Norge. Det må dokumenteres fra arbeidsgiver i utlandet og ordnes ifht selvangivelsen. Men som Anonym over her sier, er det en fordel ved å skatte til Norge; rettighetene! Men akkurat hvordan dette fungerer er jeg ikke helt sikker på, så ta en telefon/mail til Skatteetaten og Folkeregisteret. De jobber jo med dette, så de burde kunne gi deg gode svar
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Man skal ikke skatte "dobbelt", bare så det er nevnt. Det skal ikke overstige 38%, så om du betaler det i utlandet, skal du ikke betale noe til Norge. Det må dokumenteres fra arbeidsgiver i utlandet og ordnes ifht selvangivelsen. Men som Anonym over her sier, er det en fordel ved å skatte til Norge; rettighetene! Men akkurat hvordan dette fungerer er jeg ikke helt sikker på, så ta en telefon/mail til Skatteetaten og Folkeregisteret. De jobber jo med dette, så de burde kunne gi deg gode svar  Det er ikke riktig! Det spiller ingen rolle hva skatteprosenten din er i utlandet. Jeg skattet 56% i Danmark og fikk allikevel restskatt. Husker ikke akkurat hvordan de beregnet det, men det har ikke noe med max 38% å gjøre i alle fall....  Du er pliktig å melde flytting til folkeregisteret senest 1 måned etter endring av adresse. Og om du bor i utlandet har du ikke lenger rett på å være medlem av folketrygden, så da kan du nok få litt trøbbel om du blir tatt i å benytte deg av f.eks. lege, eller lignende. Men om du blir tatt er jo et helt annet spørsmål...
Mona33 Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Ja jeg burde melde flytting men jeg visste ikke det before en venninne sa det til meg, men egentlig mannen min betalte alt private da jeg gikk til lege eller andre ting, men takk for info, jeg ska sikkert ringe dem for a ordne opp. takk takk
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Jeg kan vel egentlig bare svare ut fra det landet jeg er flyttet til (DK).  For å komme inn i sykesystemet her skal man ha dansk personnummer... Og for å få dansk personnummer skal man ha fast adresse i Danmark. For meg var det ingen valg, egentlig. Du kan jo bare melde flytting tilbake til Norge, når den tid kommer?  Et par mnd synes jeg hadde vært greit, men et par år synes jeg høres ut som det drøyeste laget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå