Gå til innhold

Vask "nedentil" etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld - ett litt intimt spørsmål som har begynt å lure på når det nærmer seg fødsel. Litt rart å lure på kanskje - spesielt siden jeg har født en gang før, men ja, jeg lurer nå engang på dette da: Hvordan vasker dere underlivet etter fødselen? Både første dusj rett etter fødsel og i de første dagene?

Forrige gang kan jeg huske at jeg slet veldig med å føle at jeg fikk det ordentlig rent, da jeg var så ødelagt der nede pga klipping og revning osv - og det var så sårt at tanken på å bruke klut ol gjør vondt enda... hehe.

Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke født selv, men hører tips om å dusje når man tisser for å slippe att det svir og da slipper man også det tørre papiret etterpå men att man bare tørke lett med ett hånkle. Vann er egentlig nok får å få det reint,men finnes milde fine såper/oljer som er fine til å bruke før og etter fødsel som gir fuktighet og som ikke irriterer;)

Skrevet

Hei. Jeg husker fra min førstefødte at jeg ofte vasket med med vann, helte over med et litermål el.lign om jeg ikke dusjet. Og tørket meg med hårføneren på svak varme.. Det ble jeg anbefalt på KK. Da blir man ordentlig tørr uten å måtte gnikke, og det er en fordel om man har måttet sy.."

Skrevet

våtservietter uten parfume er også bedre å duppe seg tør med,hvis man ikke har tid til å dusje hvergang man har vært på do

Skrevet

Min eneste plan for dette etter fødsel (siden jeg også var helt nummen, superhoven og... ja...) er å dusje meg med kjølig vann OFTE! Helst hver gang jeg har vært på do. Jeg var ikke særlig flink til dette forrige gang, og det tror jeg bidro til at jeg ble så hoven.

Skrevet

jeg var i dusjen ofte. På sykehuset der jeg fødde hadde di små hånddusjer på rommene som man bare skiftet tupp på, så satt man svakt på og skyllte der oppe, etterpå tok man papire og bare forsiktig dytta litt der oppe... Ikkke tørk for gudsskyld.. :( Men beste er faktisk og gå i dusjen og så tørke med hårføner merka jeg når jeg kom hjem, spilte jo ikke så stor rolle uansett siden jeg brukte megabindene fra sykehuset og nettingtrusa.. jeg skifta så ofte så..

men lykek til da. :)

Skrevet

Grønnsåpe! ingen over-ingen ved siden.. La meg på badegulvet hjemme etter dusj og brukte hårføneren på medium varme..

Skrevet

Dusje og klappe forsiktig rent nedentil, evt lufttørke om du har mulighet/ tid.

Jeg brukte også medisinsk grønnsåpe, kjøpes på apoteket, og satt i sittebad i et par uker etter fødselen. Dette gjør altså underverker for et sårt underliv!

Husker ikke hvor ofte jeg tok sittebadet, men det vet du nok på apoteket :)

Skrevet

Jeg brukte grønnsåpevann (fikk med meg fra føden) da jeg tisset, og klappet forsiktig med et mykt håndkle. Når sårene grodde mer så brukte jeg Dr. Greve intimvask skum.

Skrevet

Hei. Jeg rivnet noe så salig forrige gang, og det som reddet meg var å kjøpe en drikkeflaske med tut på, denne fylte jeg med lunket vann og lactasyd, og spylte meg forsiktig med denne blandingen når jeg dusjet, tror jeg dusjet 2-3 ganger for dagen de første ukene... og etterpå sånn som de over, tørket meg med hårføner på svak varme... Jeg hadde ALDRI klart å tørke med håndkle eller papir. Etter å ha vært på do, begge deler, gikk jeg også i dusjen med underlivet og spylte meg godt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...