Gå til innhold

Tidlige spontanaborter og utredning

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Jeg har lurt på det samme etter to kjemiske på rad, etter en ma i u11. Har lest endel britisk og amerikansk litteratur, og det er klinisk erkjente svangerskap som telles..ca uke fem og utover. Kjemisk graviditet forstås stort sett som normaltilstand, at 50-90 prosent av befrukta egg gir opp før dato for menstruasjon. Utredning gis som oftest ved tre spontanaborter, hos noen leger etter to. Ved senabort blir vel noe undersøkt ved første tap. Jeg tipper min fastlege ikke er særlig oppdatert og jeg ber om henvisning til gynekolog nå etter en ma og to kjemiske. Mest for å være føre var og for å få tilgang til tidlig ul siden jeg kommer til å være redd. Tester er det nok skrevet mye om her et sted. Undersøkelse av livmor og eggstokkene, sædceller og egg, hormoner og immunsystem, gentesting. Men husk at det er normalt å prøve i et år, og at fremdeles etter tre sa på rad er det en tredjedels sjanse for at man bare har vært urettferdig uheldig. Det trenger ikke å være noe i veien. Sier dette fordi jeg selv vet hvor lett det er å stresse seg selv..har lest altfor mye gynekologi etter at vi mista for å si det sånn. Jeg håper du snart får en spi som sitter :)

Tidlige aborter er også graviditeter som har utviklet seg i 2-3-4 uker (siden eggløsningen), men deretter gått til grunne. Teknisk sett er det jo like mye abort i uke 5 som i uke 9. Dessuten er mange aborter som finner sted i ukene 8-12 graviditeter som har stoppet i utvikling veldig tidlig.

Antar at dette i praksis er opp til henvisende lege å vurdere. Jeg mistet to ganger i uke 8-9 (MAer) og en gang i uke 5 (SA) og det var aldri noe spørsmål om jeg kvalifiserte til utredning. Håper det ordner seg!

Takk for det! Jeg ble mer usikker når jeg får positiv test 9 dpo, for så å få svakere og til slutt hvit test og mensen 14 dpo. Yrende tidlige graviditeter som ikke kan vises på ul, der egget streifer livmorveggen men ikke fester seg skikkelig/utvikler seg. Tror man gjør lurest i å ikke telle, eller teste for den saks skyld så tidlig ;) Hadde nok blitt svært mange med habituell abort hvis kvinner flest hadde testet 1u etter eggløsning. Men nå vet jeg jo ikke om det var så tidlig anonym mente. Jeg skal oppdatere når jeg har vært hos fastlege, i tilfelle flere lurer :) Fikk beskjed om å komme tilbake "når du har mistet tre ganger". I mellomtiden kontaktet jeg privat gynekolog og har fått klexane og prednisolon som forsikring i tilfelle blodpropp eller immune responser forårsaket min ma. Lykke til med ivf, lioness :)

Nei, de helt, helt tidlige abortene som ikke engang varer frem til dagen man forventer mens teller kanskje ikke med i beregningen. Men om man har 10 slike hendelser og ingen graviditet ville jeg tro at legene var villige til å utrede likevel.

Takk for ivf-lykkeønsket! Jeg håååååååååper vi klarer å bli gravide...

Jeg krysser fingrene, for oss alle :) ser du har en liten tass og for mange vonde opplevelser..jeg håper at neste gang kommer en liten søster eller bror til dere! Vi prøver på vår første. Rommet står klart og hjertet gråter litt fremdeles. Sårbart å ønske noe så sterkt!

Annonse

Takk for det. jeg håper på en ny baby... men jeg har lykkes uansett, verdens skjønneste gutt ligger i senga si og sover inne på rommet sitt. Kan nesten ikke fatte at han er min.

Vi var gjennom en skog av prøvelser, og det var noen tøffe år, men når man får babyen i armene så er alt bare bra.

Det kommer til å bli din virkeliget en dag også. Forhåpentligvis ganske snart :)

Tidlige aborter teller like mye som sene aborter i følge gynokologen min. Har selv hatt en MA i uke 12 og tre SA i uke 5. Fikk utredning etter de tre første abortene, og ingenting var galt med noen av oss.

Har nå en datter på 2 mnd som kom på 5. forsøket :)

Kan godt være hun hadde kommet til verden uten medisiner, men er godt å vite at man gjøre noe anderledes etter mange uforklarlige aborter.

Tror hver enkelt får diskutere sine aborter med sin lege, og la legen avgjøre hva som er en "kjemisk abort" og hva som ikke er det...det kan uansett være greit å få sjekket at alt er i orden selv om det "bare" er kjemiske.

ønsker deg masse lykke til, og håper det blir deres tur snart! :)

Tusen takk, lille diamant! Leit å høre at du har vært så uheldig, og godt å høre om din lille! Jeg ble så redd etter å ha mistet en gang at jeg setter daglige sprøyter og tar kortison..så skjønner godt hva du mener! Når jeg får positiiv test i uke 3 og negativ i u4 så blir jeg litt usikker på hva jeg skal tro om det. Hadde du blitt bekymret?

Jeg ble bekymret av mine kjemiske aborter, som var som du beskriver..fikk positiv test ca 9 dpo og så negativ test rundt 15 dpo og blødning. Fikk tatt blodprøve hos legen to ganger, og det rare med meg var at hcg steg sakte og sank unormalt sakte ved disse abortene..så legen og gynokologen forstår virkelig ingenting av det.

Den ene gangen tok det 5 uker før hcg var nede på ett normalt nivå igjen :S så mener absolutt at man bør sjekke ut slike aborter og, selv om mange mener det er veldig vanlig. Har alltid kjent graviditetssymptomene tidlig jeg, så klarte derfor ikke å vente med å teste til ikm :) hadde jeg ikke gjort det, så hadde jeg nok likevel begynt å lurt fordi jeg hadde småblødninger lenge etter mensen burde vært ferdig.

Ble ett langt svar dette, men mener ihvertfall at man ikke bare skal overse slike tidlige aborter, fordi det kan bety at du har en ubalanse i hormoner osv. eller dårlig blodgjennomstrømning i livmoren i noen tilfeller. Var ihvertfall det som ble en slags konklusjon på det som skjedde meg..og fikk som deg sprøyter, og progesteron når jeg skulle prøve å bli gravid 5.gangen.Så håper det kan hjelpe deg og!

Vi skal nå utredes, og jeg har alltid trodd at det var disse tidlige, men likevel "sene" abortene som telte. Har en BO uke 8, og to MA uke 11 og uke 10 (den siste denne uka). Men i sommer/høst hadde jeg to "kjemiske", eller SA som gyn kalte de, hvor blødning kom i uke 4+3 og uke 5+0. Da hadde jeg ikke rukket å komme meg til legen engang, disse har jeg kun fortalt om. Men begge gynekologene jeg nå har snakket med omtaler det som om vi har hatt 5 ufrivillige aborter, ikke bare de 3 som er dokumentert og litt mer langtkommet. Og sa rett ut at vi hadde hatt rett på hjelp allerede før denne siste. Men jeg hadde jo hørt at vi måtte ha det dokumentert ved UL eller blodprøve først, så derfor tok jeg ikke kontakt da. Så det er nok ikke helt bortkasta å ta kontakt selv om man ikke har hatt 3 "langtkommende" graviditeter hvor abort er dokumentert fra lege.

Hei begge to:) leit å høre Lisse, jeg håper virkelig at lykken snart smiler til deg :) ta godt vare på deg selv! Jeg ber om henvisning til gynekolog og står på for å få det til, så blir jeg fulgt opp enten vi er heldige eller uheldige fremover. Skal til fastlege ei uke etter eggløsning og kommer kanskje til å be om mål av progesteron også, siden det kan forklare tidlig sa. Jeg kjenner redselen spiser for mye av meg og har bestemt meg for å prøve å tenke positivt, ikke ta sorgen på forskudd. Kommer den har uroen jeg føler på nå uansett ikke hjulpet meg. Jeg går på blodfortynnende infeksjoner og prednisolon som " forsikring" fra privat gynekolog. grunnet habituell abort, blodpropp og revmatisme i slekta. Blodprøveverdier er helt fine både mht koagulering og antistoffer, så om jeg har behov for medisinene er jo uvisst..men tør ikke prøve uten slik uroen er nå. Positive tester etter eggløsning uroer meg rasjonelt sett ikke. bruker veldig sensitive tester (10) og med hyppig sex og eggløsning er befruktning normalt og forsåvidt positivt. Når det pleier å ta noen med å bli gravid er det jo ikke fordi at sædceller ikke finner egget, men fordi et levedyktig barn er et helt lite mirakel:) Mensen har vært helt normal begge ganger og hcg under ti når mensen har kommet. Jeg kjenner også symptomer tidlig.. rekker liksom å føle på en varme og et håp. Jeg er så redd for å miste på nytt, det var hjerteskjærende. Men det vet dere jo dessverre for godt begge to. Nyt din lille , lille diamant! håper virkelig at derre begge får en familie som er akkurat så stor som dere drømmer om! Klemmer og tusen takk for svar begge to

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...