Gå til innhold

Engangsstønad, NAV..

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig dette?? Jeg har idag, jobb gjennom NAV, ikke skattebelagt lønn.. Skal være her til i juni, (termin i slutten av juli) Da har jeg krav på engangsstønad, sant? Har ikke jobbet meg opp til retten til foreldrepenger, siden jeg er i jobb gjennom nav nå..

Far til barnet har fast jobb, han har lyst til å være hjemme sammen med oss etter de seks ukene som er til mor..

Kan noen forklare meg dette VELDIG enkelt, jeg blir bare kjempeforvirret av å lese på NAV sine sider..

Hilsen forvirret hormonell 21 åring.. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143901055-engangsst%C3%B8nad-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn jeg har forstått det kan ikke samboeren din gå hjemme sammen med deg etter de 6 ukene og få betalt så lenge du får engangsstønaden.

Man kan ikke få engangsstønaden OG foreldrepenger.

Men om du ikke skal ha foreldrepenger så er jo ikke du i permisjon de 6 ukene heller? Skjønner ikke helt jeg :S

Engangsstønad er en stønad alle som ikke har krav på foreldrepenger får. Så om du ikke får foreldrepenger, så får du engangsstønad. Men da har du jo pr. definisjon ikke permisjon heller.

Men det er jo godt mulig jobben din gjennom nav kvalifiserer deg til foreldrepenger, og da er jo mye løst. Hva lever du av nå? Får du aap, eller arbeidsledighetstrygd eller noe fra nav? Det teller som inntekt på lik linje med lønn fra en hvilken som helst annen jobb.

Det er jo litt av likestillingskritikken ved dagens system, at far ikke har noe særlig rettigheter. Men sjekk hvordan det er for dere. Nav kan faktisk veilede om du avtaler et møte og reiser ned dit og snakker med de. :)

lykke lykke til!

Pappaen kan fint ta ut permisjon selv om mammaen ikke har opptjent rett til det, men dere kan ikke være hjemme samtidig.. Det stilles krav til mors aktivitet når pappaen tar ut permisjon fra felles delen om at mor må jobbe i minst 75% stilling eller studere på heltid. SJekk med nav om den inntekten du har teller som opptjening til foreldrepenger eller ei men oppfyller du ikke vilkårene får du engangsstønad ja..

Annonse

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Slik vi fikk forklart av min saksbehandler sist svangerskap: Jeg hadde krav på engangsstønad, om samboeren ville ha pappaperm (han hadde oparbeidet seg det) så betydde det at jeg måtte ut i jobb eller skole når ungen var 6 uker gammel. Det betydde også redusert engangsstønad på meg.

Men om du ikke skal ha foreldrepenger så er jo ikke du i permisjon de 6 ukene heller? Skjønner ikke helt jeg :S

Engangsstønad er en stønad alle som ikke har krav på foreldrepenger får. Så om du ikke får foreldrepenger, så får du engangsstønad. Men da har du jo pr. definisjon ikke permisjon heller.

Men det er jo godt mulig jobben din gjennom nav kvalifiserer deg til foreldrepenger, og da er jo mye løst. Hva lever du av nå? Får du aap, eller arbeidsledighetstrygd eller noe fra nav? Det teller som inntekt på lik linje med lønn fra en hvilken som helst annen jobb.

Det er jo litt av likestillingskritikken ved dagens system, at far ikke har noe særlig rettigheter. Men sjekk hvordan det er for dere. Nav kan faktisk veilede om du avtaler et møte og reiser ned dit og snakker med de. :)

lykke lykke til!

Jeg fikk engangsstønad med nr 1, da fordi jeg ble gravid i slutten av et skoleår, og valgte å ikke begynne på neste år på skolen..

Jeg har ikke krav på foreldrepenger, fordi at jeg ikke skatter av det.. Jeg får individstønad..

Jeg skal ikke ut i noen jobb, hvis far skal være hjemme.. vi skal jo faktisk knytte bånd som en ny familie for F!! Så det kommer ikke på tale.. har uansett ingen jobb å gå til, har ingen utdannelse av betydning, så å få en jobb sånn plutselig etter fødsel er ikke sannsynlig ( vertfall der vi bor, landlig og ikke særlig mange jobbmuligheter)

jeg mente jeg hadde hørt at far kunne få permisjon og penger, men ikke før etter 14 dager ( altså, gå hjemme sammen med oss uten penger de første 14 dagene, for så å få penger i perioden etter det)

Jeg skal ikke ut i noen jobb, hvis far skal være hjemme.. vi skal jo faktisk knytte bånd som en ny familie for F!! Så det kommer ikke på tale.. har uansett ingen jobb å gå til, har ingen utdannelse av betydning, så å få en jobb sånn plutselig etter fødsel er ikke sannsynlig ( vertfall der vi bor, landlig og ikke særlig mange jobbmuligheter)

jeg mente jeg hadde hørt at far kunne få permisjon og penger, men ikke før etter 14 dager ( altså, gå hjemme sammen med oss uten penger de første 14 dagene, for så å få penger i perioden etter det)

Nei, far har ikke rett på noe permisjon med mindre du går ut i jobb eller begynner å studere. Han har KUN rett på barselpermisjon som er de første to ukene etter fødsel. Da varierer det fra jobb til jobb om han får betalt de ukene eller ikke.

Jeg skal ikke ut i noen jobb, hvis far skal være hjemme.. vi skal jo faktisk knytte bånd som en ny familie for F!! Så det kommer ikke på tale.. har uansett ingen jobb å gå til, har ingen utdannelse av betydning, så å få en jobb sånn plutselig etter fødsel er ikke sannsynlig ( vertfall der vi bor, landlig og ikke særlig mange jobbmuligheter) jeg mente jeg hadde hørt at far kunne få permisjon og penger, men ikke før etter 14 dager ( altså, gå hjemme sammen med oss uten penger de første 14 dagene, for så å få penger i perioden etter det)

Staten betaler for at en skal være hjemme og passe barnet, når du allerede er hjemme er det jo ikke behov for at enda en person skal være hjemme og passe det.. Permisjon er ikke betalt ferie og man trenger ikke være to for å passe en baby.. Pappaen har rett på 2 uker fri i forbindelse med fødselen men det er opp til arbeidsgiver om denne er lønnet.

Ellers blir det som anonym lenger oppe skriver, han kan ta ut permisjon men da må du ut i jobb eller studier. Dere kan IKKE være hjemme samtidig om han skal ha permisjonspenger..

Men du trenger ikke jobbe mens han tar ut pappapermen som er 12 uker.

Ellers så er reglene tydelige på området. Sjekk på www.nav.no eller søk inn på foreldrepengesiden på facebook.

Dersom det er Kvalifiseringsprogrammet du har gjennom nav kan far ta ut fp. mens du fortsetter på dette.

Annonse

det kom regelendring på det med krav til mors aktivitet under fars permisjon i går! Så sjekk med nav :) Kanskje det ikke er så strengt lenger...

Men du - staten dekker ikke at dere skal knytte dere som familie. Det er det ingen med krav på foreldrepenger som får heller. Da er mor/far hjemme og den andre jobber.

Praksisendringene nav innfører nå gjelder kun i tilfeller hvor både mor og far har rett på foreldrepenger. Dersom det kun er far som har rett på foreldrepenger er kravene til mors aktivitet fortsatt det samme, utdanning på fulltid eller i jobb. Når mor ikke har rett på foreldrepenger har heller ikke far rett på fedrekvoten på 12 uker, men må søke på eget grunnlag. Dere kan ikke være hjemme begge to dersom en av dere får foreldrepenger.

Hovedpoenget er vel at bare en av dere kan motta foreldrestøtte samtidig. Det er ikke noe i veien for at dere begge kan være hjemme samtidig i utgangspkt., men siden du mottar engangsstønad så gjelder det sikkert som foreldrestøtte en tid fremover.

Jeg og mannen min er begge i full jobb så det er litt annerledes, men prinsippet blir jo noe det samme. Hvis vi vil være hjemme sammen med barnet så må en av oss alltid bruke ferie eller ta ubetalt permisjon - fordi vi ikke begge kan motta støtte samtidig.

Her er det mye synsing og jeg skal ikke påstå at mitt svar er 100% sikkert heller fordi NAV-systemet er så innmarri forvirrende. Men jeg tror det er slik at når mor ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger (og far har det) får ikke far fedrekvoten, men du overtar hele hans permisjon. Dere får da ikke engangsstønad. Den er til når ingen hav dere har opparbeidet seg tt til permisjon.

Slik systemet er i dag er faktisk fedrekvoten basert på mors inntekt.

Far kan ta ferie når du har permisjon, slik at dere får tid sammen.

Den enkleste måten å få svar på er på Nav foreldrepenger-siden på facebook, de svarer kjapt og enkelt, men generelt, så de går ikke inn i enkeltsaker.

Barne-, likestillings og inkluderingsdepartementet skriver følgende om engangsstønad: http://www.regjering....html?id=414932 . Her kommer det fram at mor kan få engangsstønad og far kan få foreldrepenger, men at det ikke kan skje samtidig og det forutsetter at mor går ut i arbeid.

Vanlig lån og stipend vil jo være mulig å få, men det påvirker fedrekvoten fordi det er slik at far ikke har rett til å ta ut fedrekvoten dersom mor har jobbet deltid i mindre enn 50 prosent stilling i seks av de ti siste månedene før fødsel. Og det gjelder også dersom mor er student, går på attføring eller rehabiliteringspenger, eller er uføretrygdet eller hjemmeværende.

Jeg er stor fan av Lysbakkens likestillingsarbeid, men så snart man ikke er en A4-familie faller man utenfor. Det er helt på trynet.

Litt på siden, men. Lysbakkens "likestillingsarbeid" kan du få billig av meg. Snart må vel mannen amme også...

Innmelder, her var det mye forskjellige svar, jeg ville tatt turen til NAV og hørt med dem så får du et svar du kan stole på:)

Tror jeg også, men det jeg er redd for er å bli lurt.. for det er ikke bestandig de gir alle opplysninger.. men engangsstønad får jeg.. så da kan far evt ta fri en fredag nå og da, da har vi mulighet til å klare oss med lønnen hans uansett, har jo nesten alt av utstyr fra nr 1, så da kan man spare av engangsstønaden :)

Har drevet veldig mye frem og tilbake med dette selv, men har nå fått ting i orden. Jeg er student på heltid og siden jeg ikke har opparbeidet meg rett til foreldrepenger får jeg engangsstønad. Min samboer jobber fulltid, og har dermed sendt inn søknad på eget grunnlag for å være hjemme. Siden jeg ikke har rett på foreldrepenger får inne han fedrekvoten, men han kan få 38 uker med 100% lønn, eller 48 uker med 80% lønn.

Det stilles krav til mors aktivitet når far skal ha permisjon som ikke er fedrekvote, dvs du må enten være i minimum 75% stilling, student på fulltid, eller være såpass syk at du ikke har mulighet til å ta deg av barnet på egenhånd.

Den eneste muligheten dere har for å være hjemme begge to med barnet er når han evt har ferie eller motsatt dersom du har rett på foreldrepenger.

Far har rett på 2 uker hjemme i sammenheng med fødselen, men om det er med eller uten lønn er opp til arbeidsplassen han jobber på.

Lykke til i allefall. Tok oss lang tid å få svar på ting fra NAV avg dette. Om du drar bort og snakker med de, evt sender de mail osv, pass godt på at du får all informasjonen skriftlig fra de. Var tydelig at det er en del surrehuer som jobber der, for fikk tre forskjellige svar på ett å sanne spm :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...