Gå til innhold

Lekker fostervann...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lekket fostervann?

Jeg er 33 uker og de er i tvil om jeg lekker litt fostervann. Skal til ny kontroll (ul) over helga for å se om det fortsatt er bra med fostervann der inne.

Men hva skjer dersom jeg lekker? Noen som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tror jeg du burde ringe jordmor nå hvis du er usikker på om du lekker fostervann. Jeg trodde det samme da jeg var i uke 34, og de ville ha meg inn på kontroll med det samme for undersøkelse. Det viste seg at jeg heldigvis ikke lakk, men jordmor fortalte meg at hvis jeg lakk så ble jeg videresendt til et større sykehus for igangsetting.

Kan jo hende dette ikke gjelder alle? Jeg har for lite erfaring for å si at dette er sikkert : )

Skrevet

hei

jeg lakk en del fostervann med nr 2 etter en fostervannsprøve.

Jeg var 16 uker på vei å står inne i elkjøp å plutselig sier det bare splasj og mine bukser så ut som om jeg hadde tisset i dem,dro inn på føden der bekreftede at jeg etter dette stadig lekkede stille og rolig,ble sendt hjem med beskjed på å bli liggene stille.

jeg ¨lå resten av svangeskapet selvom jeg sluttede å lekke etterhvert,og måtte inn flere gange med prematurrier,men det gikk bra og gutten ble født 3 dage før termin.

Jeg fikk beskjed om på føden den gang at vi produsere fostervann hele tiden,så det behøver ikke å bli et stort problem,men det er klart at det øker infeksjonsfare osv.

Jeg kjenner ikke din situasjon og kan derfor ikke si hvad de gjør,men dette var min erfraring.

Held å lykke videre ;-)

Skrevet

Jeg lakk fostervann før fødsel med nr 1. Var også usikker på om det var det, men fikk beskjed om å ta på bind og se farge/lukt. Fostervann er svakt rosa, og har en søtlig lukt. Jeg ble ganske sikker på at det var det det var, og fikk komme inn til kontroll. De fant først ikke noe, men så lakk det plutselig litt mens jeg lå der, og da var det ikke lenger noen tvil.

Jeg ble da sendt hjem, men fikk time dagen etter - de ville se an om fødsel satt i gang av seg selv over natten, men hvis ikke så ville jeg bli satt i gang neste dag. Fikk noen smårier ila. natten, men de ga seg igjen. Så da kom jeg inn til ny kontroll neste dag, og fikk sånn gele litt utpå kvelden. Det satte fart i sakene!

Skrevet

Da tror jeg du burde ringe jordmor nå hvis du er usikker på om du lekker fostervann. Jeg trodde det samme da jeg var i uke 34, og de ville ha meg inn på kontroll med det samme for undersøkelse. Det viste seg at jeg heldigvis ikke lakk, men jordmor fortalte meg at hvis jeg lakk så ble jeg videresendt til et større sykehus for igangsetting.

Kan jo hende dette ikke gjelder alle? Jeg har for lite erfaring for å si at dette er sikkert : )

Jeg var til kontroll i går skjønner du. Ny sjekk over helga.

De kunne ikke si sikkert om det var fostervann eller ikke...

Skrevet

hei

jeg lakk en del fostervann med nr 2 etter en fostervannsprøve.

Jeg var 16 uker på vei å står inne i elkjøp å plutselig sier det bare splasj og mine bukser så ut som om jeg hadde tisset i dem,dro inn på føden der bekreftede at jeg etter dette stadig lekkede stille og rolig,ble sendt hjem med beskjed på å bli liggene stille.

jeg ¨lå resten av svangeskapet selvom jeg sluttede å lekke etterhvert,og måtte inn flere gange med prematurrier,men det gikk bra og gutten ble født 3 dage før termin.

Jeg fikk beskjed om på føden den gang at vi produsere fostervann hele tiden,så det behøver ikke å bli et stort problem,men det er klart at det øker infeksjonsfare osv.

Jeg kjenner ikke din situasjon og kan derfor ikke si hvad de gjør,men dette var min erfraring.

Held å lykke videre ;-)

Fikk du flere antibiotikakurer og sånt for å holde infeksjonsfaren ned, eller lå du bare mest mulig stille...?

Jeg lakk fostervann før fødsel med nr 1. Var også usikker på om det var det, men fikk beskjed om å ta på bind og se farge/lukt. Fostervann er svakt rosa, og har en søtlig lukt. Jeg ble ganske sikker på at det var det det var, og fikk komme inn til kontroll. De fant først ikke noe, men så lakk det plutselig litt mens jeg lå der, og da var det ikke lenger noen tvil.

Jeg ble da sendt hjem, men fikk time dagen etter - de ville se an om fødsel satt i gang av seg selv over natten, men hvis ikke så ville jeg bli satt i gang neste dag. Fikk noen smårier ila. natten, men de ga seg igjen. Så da kom jeg inn til ny kontroll neste dag, og fikk sånn gele litt utpå kvelden. Det satte fart i sakene!

Hadde du kommet langt i svangerskapet da??

Skrevet

Hei,

Dette var 10 dager før termin, så det var godt etter start på permisjon.

Det kan være vanskelig å kjenne forskjell på dette ognurinlekkasje, men jeg hadde ikkenhatt wntydning til urinlekkasje før i svangerskapet, så jeg var rimelig sikker. Og så er det dette med den rosa fargen, da.

Skrevet

Hei som svar på spørsmål,jeg fikk flere antibiotika kure i svangerskapet ja,men ikke hele tiden.

Skrevet

Da jeg var i tvil i mitt forrige svangerskap og var på kontroll på sykehuset sa gynekologen at det ikke er noe som heter å "lekke fostervann". Enten har vannet gått, eller ikke.

Ikke vet jeg, men det var det hun sa.

Vannet mitt hadde ikke gått, det var bare veldig vannete utflod som visstnok er veldig vanlig. Det var så mye at det så ut som jeg hadde tisset ut halve trusa..

Sorry for detaljer, ville bare dele min erfaring ;):P

Skrevet

Takk for svar jenter :)

Tror de sier at vannet har gått når det lekker også.. selv om ikke alt har gått.

Vannet gikk 32-4 forrige svangerskap, og da gikk alt og fødsel starta. (Slimpropp gikk 2 uker før det)

Nå er det også lyserosa, men dette kan visst også komme av sopp..

Skal på ul for å måle mengde fostervann over helga så finner vel ut mer da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...