Carina har to små gull Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Var en tur på hs på onsdag. Snuppa er 8,5 mnd og er ikke av det største slaget. Veide 7330 og var 68 lang. HS spurte hva hun spiste iløpet av dagen. Og hun spiser full posjon morgen og kveld. 1 brødskive og frukt smoothie til lunsj og 3/4 middagsglass. Lunsjen mente hun det var for lite med en skive. Jeg spiser jo 2 og da er jeg mett. Syntes det høres mye ut med 2 skiver. Hun mente jeg måtte lage en posjon grøt i tillegg. Trodde hun var ferdig med puppen og er starta med den igjen og den får hun ca 4 gang i døgnet i tillegg. Så hvor mye spiser din baby???
Lille- MO Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 min spiser grøt+sviskemos morgen og kveld, fruktpure + pupp til lunsj, 1/2 middagsglass + pupp til middag. + pupp på sengekanten + 1-2 ganger om natta. så han spiser ikke så mye, og er kort og tykk. han er 9 mnd og det holder i masse, så synes ikke jenta di spiser for lite. så lenge de følger kurven sin så gjør det vel ikke noe? han her er veldig aktiv, går rundt bordet og sitter veldig lite stille, så da kan jo også vekten stå litt stille..
Babyønske �� Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Min jente er 8 1/2 mnd og omtrent like stor som din jente. Vi har slitt med dårlig vektoppgang siden hun var 3 uker. Er ikke blitt bedre etter at hun begynte med fast føde. Jeg har en stund mistenkt at det er glutenintoleranse som gjør at hun ikke legger på seg etter innføring av fast føde. Hun spiser i løpet av en dag: Frokost: Grøt av 1-1 1/4 dl vann Lunsj: 1 brødskive(men begynner å bli klar for litt mer) og fruktmos eller Hipp yoghurt, ca 1/2 dl. Middag: Hjemmelaget tilsvarende 2/3 middagsglass Kveldsmat: Grøt, like mye som til frokost. Begynner å bli litt lei grøt, så har forsøkt med litt brødskive i tillegg til grøt. Her var det helt slutt på det lille som var av amming, for en uke siden. Så nå får hun 2-3 flasker mme i døgnet, 3-4 dl til sammen. Ikke alltid så interessert, men jeg syns hun bør få noe annet enn bare vann å drikke, selv om hun drikker ganske greit av det.
Valiana Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Var en tur på hs på onsdag. Snuppa er 8,5 mnd og er ikke av det største slaget. Veide 7330 og var 68 lang. HS spurte hva hun spiste iløpet av dagen. Og hun spiser full posjon morgen og kveld. 1 brødskive og frukt smoothie til lunsj og 3/4 middagsglass. Lillemor spiser identisk som din frøken. Og hun er ca 10 kg og 74 cm lang (en uke unna å være 9 mnd)... Men har nok fløte i puppene da - det får hun fremdeles 4-5 ganger i døgnet. Er nok lunsjen jeg har mulighet til å putte inn litt ekstra om nødvendig, men foreløpig virker det som hun får nok. Endret 13. januar 2012 av Valiana
Håpefull77 Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Min er stor. 9,7 kg og 71,5 cm lang ved 7 mnd. Hun er nå 8,5 mnd og har ikke blitt noe mindre. Heller tvert i mot. Skal måle ved 9 mnd. Hun spiser - 1 brødskive til frokost. Ikke alltid hun spiser alt. Vann ved siden av. - 200-230 ml mme til lunch. - 1 glass middag, det kan noen ganger virke som dette er litt lite, fordi hun sutrer når det er tomt men hun gulper ofte litt etterpå, så da antar jeg det er nok. Vann og drikke. - 1 beger frukt, eller smaksprøver av vår middag. Gjerne en hipp riskjeks når vi spiser middag. - 1 posjon grøt til kvelds. Får da 1 flaske melk, varierer vedlig hvor mye hun drikker. Noen ganger 200 ml, andre ganger 60 ml. Er vi på babysvømming eller babysang så får hun nok noe mer. Nå er det skjeldnere og skjeldnere at hun får melk om natten. Får hun tilbudet om hun er våken vil hun som regel ikke ha noe særlig. Hun drikker vann mellom måltidene.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 Min jente var 7,7 kg og 70 cm på 8 mnds kontrollen, hun går bare opp 200-300 gr i mnd. Hun spiser 1/2-1 porsjon grøt til frokost, og 170 ml mme 1-1 1/2 time etter det. Jeg prøver å gi henne skive til lunsj, men hun svelger ikke brødet, det kommer i retur. Da får hun 150ml og frukt etter. Middag er hun heller ikke interessert i, så jeg får ned 2 skjeer og må gi henne melk igjen etterpå...hun spiser dobbel porsjon grøt til kvelds, og en flaske med 170 ml 1 time etter på rommet sitt Jeg stresser litt med at hun ikke vil ha middag, men jeg håper at hun snart liker det:)
Honningmelon Skrevet 13. januar 2012 #7 Skrevet 13. januar 2012 Min jente er like gammel, og hun spiser mindre enn din. Nå har vi riktig nok hatt en del problemer med mat da, men alikevel syns jeg hun spiser greit nå. Og én hel skive til lunsj er da bra?! Mi spiser ofte ikke det én gang. Og jeg selv spiser ofte bare én skive. Har lest noen innlegg før du har skrevet om helsesøstera og vekta til jenta di. Jeg må si jeg syns jenta di har én fin vekt. Hun er jo tross alt ikke kjempelang heller. Syns også hun spiser helt fine mengder. Som sagt har vi hatt mye problemer med mat, og jeg har måttet slutte å fokusere på vekt. Veier henne innimellom da, men ikke på langt nær så ofte som før. Hun spiser alt fra nesten ingenting til ganske bra, så blir gal om den vekta skal være i fokus. Prøver nå heller å konsentrere meg om allmenntilstand og humør. Syns du rett og slett skal la være å høre på helsesøstera når det gjelder dette.
Gustavs_mamma Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 Nei, ikke hør på helsesøstra i denne saken. Min skatt er superaktiv og spiser bittelite fast føde.Det han ikke får inn av kalorier i fast føde tar han jo igjen i melkemengde. Skjønner ikke helt problemstillingen. Noen er jo seinere enn andre på dette med introduksjon av fast føde. Og jeg tror ikke at man skal overkjøre babyen egne grenser for hva som er nok. Om hun sier stopp etter en skive, så er jo det helt topp! Mat skal være hygge. Og det første leveåret skal melk være hovednæringen mens fast føde introduseres. La henne styre introduksjonstempoet selv. Min knott er 75 cm lang og 8,6 kg. 10 mnd. Frokost: en kvart skive + pupp etterpå Lunsj: en halv skive/en halv porsjon grøt + smoothie eller pupp middag: helt symbolsk pilling i maten. I går gnagde han på en fiskekake, jeg ble kjempestolt (lista legges lavere etterhvert som månedene går og fast føde fortsetter å være vanskelig, hehe) + pupp Kvelds: en porsjon grøt + pupp på sengekanten Har nettopp sluttet med nattpupp Helsesøster er over hodet ikke bekymret. Hun sier at det viktigste med fast føde er glede, det å være villig til å prøve nye smaker og å følge babyen eget tempo. I Norge sulter ikke unger i hel. De styrer det der selv.
Lille- MO Skrevet 13. januar 2012 #9 Skrevet 13. januar 2012 Min jente var 7,7 kg og 70 cm på 8 mnds kontrollen, hun går bare opp 200-300 gr i mnd. Hun spiser 1/2-1 porsjon grøt til frokost, og 170 ml mme 1-1 1/2 time etter det. Jeg prøver å gi henne skive til lunsj, men hun svelger ikke brødet, det kommer i retur. Da får hun 150ml og frukt etter. Middag er hun heller ikke interessert i, så jeg får ned 2 skjeer og må gi henne melk igjen etterpå...hun spiser dobbel porsjon grøt til kvelds, og en flaske med 170 ml 1 time etter på rommet sitt Jeg stresser litt med at hun ikke vil ha middag, men jeg håper at hun snart liker det:) jeg slet også veldig med å få lillegutt til å like middag, og av all hjemmelaget jeg prøvde og alle glass i butikken, er det småfolk sin spagetti med kjøttsaus som falt i smak
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 13. januar 2012 #10 Skrevet 13. januar 2012 Lille-Mo; jeg har hørt flere som har anbefalt spaghetti, men det er uaktuelt her, hehe... Nestlé sin Pasta med brokkoli har hun faktisk tatt et par skjeer ekstra enn vanlig idag, så jeg får satse på den Ellers tusen takk for tips
MiraculixGRAVID Skrevet 14. januar 2012 #11 Skrevet 14. januar 2012 Kanskje dumt spm, men hvordan introduserte dere brød for babyene deres? Har prøvd å gi brødskive med leverpostei som jeg bare deler opp i små biter, legger på tallerken også styrer han med de selv. Tar jeg en liten bit og legger på tungen hans så spytter han den raskt ut igjen. Skal sies at vi har hatt en del problemer med fast føde, ganske uinteressert i noen perioder. Sliter veldig med klumper, brekker seg. Blitt noe bedre i det siste. Kunne tenkt meg å fjerne grøtmåltidet til frokost, og heller gitt brød slik at han ikke blir lei av grøten. (Har grøt morgen og kveld). Hittils spiser han : ca 06:00 . mm 08:30 Full prosjon grøt + halv fruktmos, vann 10:00 mm (sovetid) 13:00 Halvt middagsglass, vann 15:00 mm (sovetid) 18:00 Full porsjon grøt, halvt gl sviskemos, vann Deretter ammes han uvisst antall ganger iløpet av natten. Noenganger ett par ganger, andre ganger flere. Hittils har det vært slik at om jeg gir fast føde fremfor mm (f.eks kl 10:00) så vil han absolutt ikke ha middag. Så hvis jeg gir f.eks fruktmos kl 15, så sliter vi med kveldsmaten.. Han er veeldig glad i morsmelk, og prioriterer ofte det. Han er 8,5 mnd nå... Vekten er helt ok og aktivitetsnivå/humør er på topp, så ikke beskymret over det.
MiraculixGRAVID Skrevet 14. januar 2012 #12 Skrevet 14. januar 2012 Lille-Mo; jeg har hørt flere som har anbefalt spaghetti, men det er uaktuelt her, hehe... Nestlé sin Pasta med brokkoli har hun faktisk tatt et par skjeer ekstra enn vanlig idag, så jeg får satse på den Ellers tusen takk for tips Vi slet veldig med middag en periode, og dette var det som til slutt gjorde susen - nå er det kalkun med rotgrønnsaker - tok ett par dagen hvor han bare smakte en skje el to, nå spiser han opptil ett gl :-)
C.L.H85 Skrevet 14. januar 2012 #13 Skrevet 14. januar 2012 Min er 9 mnd+ og spiser: Frokost: Grøt av 1,5 dl+ saft/vann. -soving-150mme Lunsj : 1 brødskive med leverpostei+ beger med fruktmos og vann Middag: 1 glass middag + vann Kvelds : Grøt av 1,5 dl +saft/vann - kos før natta-150mme. Knske begynne med et mellommåltid, slik at middagen blir litt seinere;) Sover hele natta
Valiana Skrevet 14. januar 2012 #14 Skrevet 14. januar 2012 Kanskje dumt spm, men hvordan introduserte dere brød for babyene deres? Har prøvd å gi brødskive med leverpostei som jeg bare deler opp i små biter, legger på tallerken også styrer han med de selv. Tar jeg en liten bit og legger på tungen hans så spytter han den raskt ut igjen. Begynte med brød da lillemor var 7 mnd. I begynnelsen fikk hun ganske ofte i halsen, mens det har ikke skjedd etter at hun ble 7,5-8 mnd gammel (nå snart 9). Det vi gjorde (og fortsatt gjør), er å dele skiven opp i biter, og legge èn og èn forran henne på bordet. I begynnelsen gikk kanskje 1 av 10 biter i munnen, resten på gulvet.. Nå går alt rett i munnen :-) Når hun begynner å leke med bitene i stedet for å spise, så mater jeg henne. Har økt bitstørrelsen etterhvert som hun ble flinkere.
C.L.H85 Skrevet 14. januar 2012 #15 Skrevet 14. januar 2012 Jeg dyppet små biter av brødskive med leverpostei i vann eller mme i begynnelsen, da gikk det lettere inn og var ikke så tørt;) Gjorde det ca 1 uke og nå går det ned alt samma
Babyønske �� Skrevet 14. januar 2012 #16 Skrevet 14. januar 2012 Jeg dyppet små biter av brødskive med leverpostei i vann eller mme i begynnelsen, da gikk det lettere inn og var ikke så tørt;) Gjorde det ca 1 uke og nå går det ned alt samma Sånn gjorde jeg det også. Til å begynne med slet hun med bitene når de var tørre. Men når de ble bløtet gikk det mye bedre, og etter et par uker gikk det greit å gi de tørre også.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 14. januar 2012 #18 Skrevet 14. januar 2012 Jeg prøvde å dyppe de i vann og mme også, men det kom ut igjen fordi om. Det som hjelper her for at hun i det hele tatt er interessert, er når hun sitter på fanget mitt og jeg holder skiven i hånden. Da tror hun at jeg også spiser av den, hehe... fant ut av dette fordi hun virket så interessert når jeg satt og spiste, så hun fikk smake litt av meg med jordbærsyltetøy og brunost. Jeg tar fruktpure på skiven hennes Prøvde med kaviar, men det var ikke noe godt! Gir henne litt vann for å se om hun svelger den pittelille mikroskopiske smulen hun har på tungen, og av og til går det
Endelig mamma:):) Skrevet 15. januar 2012 #19 Skrevet 15. januar 2012 Her har vi slitt litt med og få i gutten fast føde, men det ser ut til at det har løsnet litt nå. Han er 9 mnd, 6,8 kg og 68 cm. En liten slank gutt med andre ord. Vekta har vært til litt bekymring for mor og far, men har bestemt oss for at han får spise det han vil ha, og så får vi heller fokusere på allmenntilstand og humør i stedet for vekt. Om han våkner i seks-sju tida får han MME. Da er han ikke klar for noe annet. Drikker ca. 120-150 ml. Frokost er grøt-tid. Spiser alt fra noen skjeer til grøt laget på 1 dl vann. Vann og drikke. Etter ca. 1/2 time får han MME. Drikker 100-120 ml. Lunsj; har brukt og gitt fruktmos, men nå prøver vi og introdusere brødskive. Dypper denne i fruktmos eller gir han brød med leverpostei eller prim. Spiser alt fra noen tugger til en kvart skive. Vann og drikke. Vurderer hvor mye han spiser. Spiser han lite får han MME ei lita stund etterpå. Middag; alt fra noen skjeer til 1/2 middagsglass. Aldri mer. Smaker gjerne litt på vår middag. Vann og drikke. Kvelds; alt fra noen skjeer grøt til grøt laget på 1 dl vann. Får MME på sengekanten. Drikker 100-150 ml. I samråd med helsesøster gir vi han altså MME som supplement etter de fleste måltider alt etter hvor mye han spiser. Maten tilsettes olje, og i løpet av døgnet får han en ekstra skje med MME-pulver i melka i forhold til hva som er vanlig blandingsmengde. De siste ukene har han heldigvis begynt og godta og spise biter slik at det nå kanskje løsner litt på matfronten. Vet ikke om det hjalp han over kneiken, men vi ga han kavring og gnage på og etter det godtok han biter mye lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå