Honningmelon Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Jenta er 8,5 mnd, og vi har for ikke lenge siden gått fra 2 til 3 dupper, pga at hun nektet å sove den siste duppen. Men, hun sover jo bare mindre og mindre på dagen. I dag har hun sovet 30 min. x 2, og det er for lite. Men, det er ikke mulig å få til noe lengre dupper. Hun er ikke alltid uthvilt når hun våkner heller. So, what can we do? Hvor mye sover deres på samme alder pr. dag?
Honningmelon Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #2 Skrevet 13. januar 2012 Mente fra 3 til 2 dupper...
Carina har to små gull Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Mi er like gammel og hun sover også bare 2 dupper nå. Den første på ca 1,5 time. Kan slå til med både 2 og 3 timer, men det er sjeldent. Første duppen er va 2-2,5 time etter vi har våknet. Så legges hun igjen ved 14 tiden og sover da også 1,5 time. Hun har bestandig sovet godt på dagtid. Når jeg hører henne klynke etter en halvtime pleier jeg bare å sørge for at hun får sutta og rugger litt på vogna. Får henne ikke til å sove inne på dagtid. Hun sover 12 timer på natta.
C.L.H85 Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 Jenta er 8,5 mnd, og vi har for ikke lenge siden gått fra 2 til 3 dupper, pga at hun nektet å sove den siste duppen. Men, hun sover jo bare mindre og mindre på dagen. I dag har hun sovet 30 min. x 2, og det er for lite. Men, det er ikke mulig å få til noe lengre dupper. Hun er ikke alltid uthvilt når hun våkner heller. So, what can we do? Hvor mye sover deres på samme alder pr. dag? AKKURAT det samme skjer hos oss!! blir gal! Itillegg har hun begynt å våkne oftere på natta for smokk.... Vi har prøvd med 2 dupper i 2 uker nå... Men hun sover ikke mer enn 2 ganger 30 min... Er vi heldige. Blitt vanskeligere å legge for natta også. Kanskje vi burde legge dem tidligere? I og med at vi forandrer på dagduppene??? Anyone??
Honningmelon Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2012 Ja, si det... Vi har jo flyttet fram legginga fra 19.30 til 19.00 da. Får nesten ikke til å legge henne før det, for da blir middagen og kveldsmaten for tett på hverandre. Har prøvd mye rart for å få henne til å sove videre, men det funker dårlig. Har ikke så lyst til å begynne på igjen med en dupp til igjen heller, for det er bare et styr å få henne til å sovne.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 Vi har også det slik og nå er er jeg tilbake på gi han 3 dupper. så 30x 3 men noen ganger det vanskelig å få til den siste luren og da er vi plutselig tilbake på 2 igjen og bare surr. Men har vi 3 lurer er nettene bedre, en hvis jeg er heldig og klarer å få til 2 lange lurer alla 2 x 60 min. Men så er det å få han til å sove 1 time om gangen som er vanskelig og når nettene ender opp med mer oppvåkninger har jeg egentlig nå bestemt meg for at han sover best med sine korte lurer som han har hatt hele tia. Noen har sove babyer og andre ikke
gulda Skrevet 13. januar 2012 #7 Skrevet 13. januar 2012 I dag holder jeg på å miste forstanden av samme grunn. Jobber iherdig med dagsovinga, men det blir bare ikke bra! Prøver å trille igjen når han våkner. Før måtte jeg trille en halvtime, hvis jeg i det hele tatt fikk ham til å sove. Men så gikk trilletiden sakte men sikkert nedover, og jeg var så lykkelig. Og så kom tilbakefallet.. Han vil ikke sovne, våkner masse, og alt er rot og kaos. ( Skjønner du sikkert vil ha løsninger, men er noen ganger godt å vite at en ikke er den eneste med de problemene... Jeg har forresten tro på (eller hadde iallefall tro på det i går) at det etterhvert vil hjelpe når jeg får ham til å sovne igjen. Håper han vil skjønne til slutt at han ikke skal opp etter 30 minutt, men faktisk sove lenger. Helsesøster syntes også det hørtes lurt ut (var der for en desperat samtale), men betyr jo ikke at vi nødvendigvis er på rett spor..
C.L.H85 Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 I dag holder jeg på å miste forstanden av samme grunn. Jobber iherdig med dagsovinga, men det blir bare ikke bra! Prøver å trille igjen når han våkner. Før måtte jeg trille en halvtime, hvis jeg i det hele tatt fikk ham til å sove. Men så gikk trilletiden sakte men sikkert nedover, og jeg var så lykkelig. Og så kom tilbakefallet.. Han vil ikke sovne, våkner masse, og alt er rot og kaos. ( Skjønner du sikkert vil ha løsninger, men er noen ganger godt å vite at en ikke er den eneste med de problemene... Jeg har forresten tro på (eller hadde iallefall tro på det i går) at det etterhvert vil hjelpe når jeg får ham til å sovne igjen. Håper han vil skjønne til slutt at han ikke skal opp etter 30 minutt, men faktisk sove lenger. Helsesøster syntes også det hørtes lurt ut (var der for en desperat samtale), men betyr jo ikke at vi nødvendigvis er på rett spor.. Min sover ikke lengre i vogna selv om jeg kan gå 2 timer tur:-s... Hun sover som regel i sengen sin under daglurene ;)Men i kveld la jeg henne kl 18 i stedenfor 18.30... Har så langt ikke hørt et knyst!! Ikke noe grining når vi la henne heller! Kanskje det er en overgangsperiode? At jeg må legge henne tidligere på kvelden siden vi bare har 2 lurer. Kanskje hun ordner dagsovinga si selv etterhvert!? Blir jo bare spekulasjoner da he he.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 13. januar 2012 #9 Skrevet 13. januar 2012 Jenten min er snart 9 mnd, idag gadd jeg faktisk ikke det stresset! Den siste uken har hun vært helt umulig å legge, det tar min 5 timer fra vi står opp til hun er sovnet, og da har jeg holdt det gående i 2,5 time. Tror det er seperasjonsangsten og to nye tenner på vei som er problemet. Vi skulle på besøk og hun var like umulig! Satt oss i bilen, og hun sovnet på 2 min. Vurderer bare å kjøre en tur nå i denne perioden med de tennene altså..for det går helt fint å flytte henne over i vogn eller seng bare hun først er sovnet, hehe.. Jeg kuttet fra 3-2 når hun var rundt 7 mnd. Hun legger seg 1830 da, så vi har en lang lur 3-3,5 timer etter at vi hadde stått opp, den varer 1,5-2,5 timer. Legger jeg henne etter 2-2,5 sover hun kun 40 min...det er ikke alltid jeg får henne til å sove en ekstra lur, da må jeg ut på tur før det blir mørkt siden snuppen er mørkredd.. Du kan jo prøve å strekke våkentiden kanskje en halvtime og se om hun sover lengre da? Husker at det var litt tull akkurat når vi holdt på å kutte ene luren, men det gikk seg til
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #10 Skrevet 14. januar 2012 Uff, jeg er også kjempelei denne dagsovingen! Mini våkner ca kl 7, har 3-4 timers våkentid og sover så 60-75 minutter - ALDRI mer! Så er han våken i 3-3,5 timer til og blir kjempetrøtt og grinete - da er klokka gjerne 15-1530... Så vi lar ham sove, og da sover han tungt og hardt til vi vekker ham ca kl 1630-1645 - og da er han rød rundt øynene og ikke uthvilt.. Og så blir han trøtt igjen allerede i 1730-tida, og vi klarer så vidt å holde ham våken til han legges kl 20 (han våkner konsekvent kl 0430-05 om vi legger ham kl 19 - vi prøvde i hele desember måned). Og sånn går no dagan her Neste gang vil vi også ha et lite sveitserur som driter og sover på bestilling, slik som resten av ungene i barselgruppa hehe
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #11 Skrevet 14. januar 2012 Mini er forresten 9 mnd. Hilsen 22:09
Endelig mamma:):) Skrevet 15. januar 2012 #12 Skrevet 15. januar 2012 Her er lillegutten blitt 9 måneder. Han sover fortsatt ca. 3 dupper alt etter når han står opp om morgenen. Første duppen er som regel alt mellom 1/2 time til halvannen time etter at han er stått opp. Aldri lengre... Da sover han som regel halvannen til to timer. Neste duppen er etter 2-3 timers våkentid. Da er han svært klar for litt søvn. Sover 1 til 2 timer (som regel litt over en time). Siste duppen er på ettermiddagen. Denne skjer det at vi skipper om lur nr 2 har blitt litt sein. Prisen og betale er da en veldig trøtt og sliten gutt på slutten av dagen, så vi prøver og la han sove hvertfall en halv time, men han må opp senest halv seks. Legger seg rundt 19-19.30 og sover store deler av natta. Våkner som regel en gang for MME. Han har aldri vært noe stort problem og legge, men vi har tidl slitt med at han våkner etter kort tid. Nå ser det ut til at han endelig sover bedre på dagtid. Første duppen er i senga, de to andre Må være ute ellers går gutten til streik. Jo dårligere vær, jo bedre sover han.. Vi har rutiner på hva som skjer før vi legger han ut i vogna, slik at han alltid vet hva som skal skje. Vogna gjøres klar, han kles delvis på, får MME, smokken, dressen kneppes igjen og så er han klar. Da sovner han som regel før han er kommet seg ut...
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #13 Skrevet 15. januar 2012 Dette innlegget er IKKE ment som kritikk eller for å være kjip. MEN, jeg ville tippet at babyene over her sover for lite og med for lange intervaller mellom duppene. Overtrøtthet gir utslag i mange veier.....uro og korte dupper og mye oppvåkninger på nettene. Ville prøvd å legge de små etter kortere våkentid på første dupp enn dere kanskje pleier. Ville også lagt ungene lenge før 20 og også før 19 på kveldene. Kanskje jeg tar feil, er ingen ekspert. Men et lite innspill bare. ønsker dere slitne mammer lykke til! Dere er kjempeflinke =)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #14 Skrevet 15. januar 2012 Dette innlegget er IKKE ment som kritikk eller for å være kjip. MEN, jeg ville tippet at babyene over her sover for lite og med for lange intervaller mellom duppene. Overtrøtthet gir utslag i mange veier.....uro og korte dupper og mye oppvåkninger på nettene. Ville prøvd å legge de små etter kortere våkentid på første dupp enn dere kanskje pleier. Ville også lagt ungene lenge før 20 og også før 19 på kveldene. Kanskje jeg tar feil, er ingen ekspert. Men et lite innspill bare. ønsker dere slitne mammer lykke til! Dere er kjempeflinke =) Det er alltid fint med gode tips! Men min erfaring er altså motsatt! :-) Når mine barn begynner å få altfor korte dagdupper er det fordi de trenger lengre våkentid før de legges. Da sover de lengre dupper og legging og nattesøvn fungerer bedre. Ellers er jeg enig i at barna ikke må legges for seint.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #15 Skrevet 15. januar 2012 Dette innlegget er IKKE ment som kritikk eller for å være kjip. MEN, jeg ville tippet at babyene over her sover for lite og med for lange intervaller mellom duppene. Overtrøtthet gir utslag i mange veier.....uro og korte dupper og mye oppvåkninger på nettene. Ville prøvd å legge de små etter kortere våkentid på første dupp enn dere kanskje pleier. Ville også lagt ungene lenge før 20 og også før 19 på kveldene. Kanskje jeg tar feil, er ingen ekspert. Men et lite innspill bare. ønsker dere slitne mammer lykke til! Dere er kjempeflinke =) Om jeg legger gutten før han viser tretthetstegn, så bare reiser han seg opp i senga og roper mæmæmæmæ... Og blir sint om jeg ikke kommer... Han sovner IKKE Dessverre! Så det er vanskelig å legge ham med mindre enn 3-4 timers våkentid først, fordi han er jo lys våken og vil krabbe og leke. Og derfor går liksom ikke dagene opp, fordi han blir blid og uthvilt av en times dagdupp, og fordi siste dupp blir for sen Han slutta å sove 2 timers dupper for mer enn 2 mnd siden, og jeg har ingen måte å påvirke dette på, dessverre. Og han er ellers en superblid gutt som gjør stormskritt motorisk sett, så han virker langt ifra overtrøtt for meg. Storesøster var MYE lettere; hun var et lite klokkeverk som sov fast fra kl 12-15 hver dag fra hun var 10 mnd til hun var halvannet år, men han er altså...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå