uhhuhher Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Hei! Jeg skal være hjemme med barnet mitt utover våren – han fyller ett om ikke mange ukene. Trenger litt forslag til hva vi kan finne på. åpen barnehage, svømmehall og turgruppe har jeg funnet, men tenker mer på aktiviteter hjemme. Når begynte deres barn å skjønne ting som tegning, fingermaling osv.? Er han for liten? Ellers elsker han jo å rote i skuffer, leke med vann, banke med grytelokk osv., så det blir sikkert en del av det. :-)
Rose04 Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 Hei, jeg har også en ett-åring hjemme. Skal være hjemme til august. :-) I løpet av en dag leser vi bøker, kaster ball, øver på å gå, bader, er ute på lekeplassen. Har prøvd å tegne. Han fikk jo ned noen streker, så kan nok begynne med det rundt denne alderen. Det blir jo litt det samme hver dag, så de dagene det er for dårlig vær til at jeg gidder å gå ut er det jo fint å finne på litt forskjellig, så tar gjerne mot forslag til aktiviteter jeg også. :-)
✿Hildegirl er hjemmemamma✿ Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Start tegning med en gang, for er det interresse er det like greit å starte med det. Fingermaling høres enormt grisete ut, så jeg venter med det. Aner ikke hva som er vanlig. Vi pleier å gå ut nå som vi har sne, for å ake, eller så bare krabber vi, kaster sneball og tuller i sneen. Til våren regner jeg med min kar går stødig, så da blir vi nok enda mer ute. Tenker vi skal bruke fjæra som sandkasse og hagen som fotballbane. Kaste kongler i elva, og lage picnic i hagen. Og så har vi en trehjulsykkel å øve på. Anbefaler forresten pekebøker man kan føle på. Vi har en med forskjellige pelsdyr og en med biler, båter og fly som har forskjellig tekstur, farger og glans. Veldig populært.
Skaubinna Skrevet 14. januar 2012 #4 Skrevet 14. januar 2012 Har også tenkt mye på hva jeg kan aktivisere ettåringen med. Men nå har jeg roet meg veldig. Unger er jo forskjellige så hva som fenger en, fenger ikke nødvendigvis andre, men her er noen ting vi gjør i hverdagen hjemme. Går ikke i bhg her heller. -pusler med egne leker -leker med vann i springen eller leker i vasken, plaske er STAS -gryter og lokk -lager telt av klær og krabber under stolene, å jakte på henne synes å være spennende og gøy -leser bøker -bygge klosser -spør henne og å hente en ting e.l. -regler og rim -åpen bhg -babysvømming -akebrett, lage engler i snøen, snømann, ser på trær, kvister etc -husker, sklir, øver oss på å gå -besøker venner og kjente -er på sentre -ta toget (VELDIG stas) -se på drømmehagen sammen (ser alltid tv med henne) -leker med enkle puslespill Tja....det var noe av det jeg kom på. Syns i grunn dagene flyr altfor fort, selv om det også er slitsomt i blant med alt hun skal røre på og klatre på. Sitter ikke i ro et sekund i våken tilstand ;-) Men gøy å se hvordan alt er nytt og spennende for henne da.
friluftsdama Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 vi gikk på biblioteket en gang i uka, før vesle begynte i barnehagen. ellers var vi på på besøk hos både gamle damer i nabolaget, og lekte sammen med andre hjemmeværende. kjøpte minikjøkken til vesle, så jeg har vel blitt servert noen tusen kaffekopper sittende på ministol
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Jeg trenger også tips til hvordan aktivisere ettåringen... men ut fra det dere skriver så ser det ikke ut til at noe særlig passer for min ettåring... og vi holder på å kjede oss ihjel om dagene! Det vi gjør: - dras på akebrett - sitte ute i snøen - lese bøker - leke med leker i lekekassa - bade (kveldsaktivitet i badekaret... bading i hall synes hun er pyton av en eller annen grunn) - trilletur Skal prøve åpen barnehage etter hvert. Men synes det er så vanskelig i den fasen hun er i nå når hun er nøyaktig 12 mnd. Ikke går hun, ikke krabber hun (dvs hun blir alltid liggende/sittende ute, noe som skjelden går veldig lenge pga kulde i baken/kroppen og at klærne blir forferdelig skitne). Hun er for liten til å forstå noe som helst av tegning. Klarer ikke kaste ball. Snøengler, skli på sklie/ned akebakke osv er hun også ikke moden nok til å forstå/klare enda, jeg må holde og styre bevegelser. Hun hater å sitte i vogn i lengre enn 15 minutter, så når vi skal ut bør vi begrense det til det "nødvendige", som butikkhandling. Hun er også så liten at hun ikke tar kontakt med barn på eget initiativ, og klarer heller ikke si noe særlig. Hun liker å bli herja med, men er stor og tung så orker verken å herje mye eller bære henne mye. Når alle de forslagene er gjort så har det liksom gått 20 minutter av dagen... da gjenstår bare 12 timer... akk... Hun er for liten til så mye, men for stor til så mye annet! Før koste vi oss med babysang, lange trilleturer, ligge på babygym, og sov masse. Hadde henne med på daglige gjøremål, men det går jo heller ikke lenger, hun er jo så utolmodig. Gleder meg til hun blir litt større og kan klare litt mer og forstår litt mer...
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 #6 har dere prøvd sånn child planet lekeland? Der blir de ofte veldig aktiviserte og slitne etterpå (Noe som er deilig for mor) Mini her liker veldig godt å være på cafe (HURRA!) Altså forutsett at vi drar på en livlig en, hun er en skikkelig shower og flørter gjerne med alle, hun klapper og vinker og hviner av lykke så jeg kan ta en god kaffe, spise lunsj, prate emd venninner. Hun får en agurgbit å gnage på eller en kjeks og leke med en skje så er hun overlykkelig. Da kommer hun litt opp i høyden i samme ansiktshøyde som oss andre noe som er mega stas!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå