Gå til innhold

Medisinsk abort uke 9 men gravid etterpå allikevel??

Anbefalte innlegg

Hei jenter..

Jeg er en ung dame på 35år, gift og veletablert som fødte en herlig jente i mai i fjor (2011) og oppdaget til min store forbauselse at jeg var gravid igjen i høst.. Har fra før to tenåringer så hverdagen er hektisk og vi endte med det vanskelige valget å ta abort..

Alle svangerskapsplagene forsvant da over natta, og jeg tenkte alt var greit..

MEN de siste ukene har jeg kjent noe som minner om liv i magen.. i natt brå våknet jeg og jeg er sikker på at jeg er gravid (!) det er nå 11 uker siden jeg hadde den medisinske aborten og har ikke hatt mens siden pga p-sprøyte..

Men er det mulig å fortsatt være gravid da??

og hvis jeg hadde blitt det igjen med engang, altså for 10/12 uker siden så skulle jeg vel ikke kjent liv så fort?? jeg "frykter" at jeg er rundt 20 uker på vei i værste fall, og det som plager meg mest er at jeg har spist sushi, rakfisk, drukker øl/vin/champagne og tatt pinex forte i en periode pga intens hodepine.. så nå tenker jeg ustanselig på alt som kan være galt ;(

Noen råd?? tips?? erfaringer??

*klem*

Fortsetter under...

fikk høre i går att det er bare 95% sjanse for at et inngrep går greit.. så 5% sjans for at etter at du har tatt abort så kan du faktisk være gravid, men hvis du tok abort i uke 9 å dette er 11 uker siden så skal du vel ha kansje fått en liten mage å kjenne litt liv??

ta en test :) den gir deg hvertfall 100% svar :)

Ja testen jenter viste positiv den.. sjokket har langt fra lagt seg..

Må ringe legen mandag, og få en rask UL.. har litt mage, men er slank i utg.pkt og har kost meg i jula så har ikke tenkt over det.. Har aldri hørt at det var mulig å fortsatt være gravid, gynekologen på sykehuset var veldig opptatt av at har man først satt igang et slikt avbrudd, så skal det avbrytes og er ingen vei tilbake.. blir spennende å se hva de sier til uka.. Dere som kjenner noen som har opplevd det, har de født friske barn da??

Annonse

En venninne av meg opplevde det samme, og var ca 20 uker på vei da de oppdaget at hun fortsatt var gravid til tross for en provosert abort. Hun strevde også mye med skyldfølelse i forhold til å ha drukket alkohol, tatt medisiner og spist matvarer som farådes gravide. Men hun fødte et helt friskt barn, det er tross alt mye som skal til for at et, i utgangspuntet friskt, barn skal ta skade. Om du ikke klarer/orker vente til mandag: ring gyn, sansynligvis er du jo såpass langt på vei, at du hører til der, så kanskje du får komme inn til en undersøkelse?. Lykke til!

Hun jeg kjente, hvor det skjedde fikk veldig god oppfølging under svangerskapet av sykehuset etterpå. De oppdaget et hull i hjertet, som ble opperert umiddelbart etter fødsel, og hun er i dag helt frisk.

Om det kom av denne medikamentutløste aborten, eller om den hjertefeilen hadde kommet alikevel er det ingen som kan svare på (det er den vanligste hjertefeilvarianten på nyfødte)

Lykke til videre! Krev god oppfølging, ettersom de ikke sjekket deg godt etter aborten -noe de skal gjøre for å forsikre seg om at den er gjennomført etter "prosedyre".

Veldig spesielt for disse barna da å bli født når det egentlig var meningen at de skulle dø...Og spesielt for foreldrene å måtte leve med det resten av livet når de ser på sønnen/datteren... Snakk om viljestyrke på noen av de små der...

Ringte føden nå, kjente jeg fikk helt hetta her, har fått time imorgen tidlig.. de var helt uvitende om at det kunne skje (!) men gynekolog på jobb hadde hørt om det.. men ble sjokkert..

Ja skyldfølelsen er vel det verste.. har jo vært jul med mye god mat og drikke.. sukk.. og som anonym 22.33 skrev, spesielt å skulle føde et barn som skulle vært dødt ;( huttetu.. slik hadde jeg ikke sett på det før nå..

Viljestyrken er det ikke noe å utsette på nei.. spent på morgendagen..

Herregud, dette var virkelig sjokkerende å lese! Synes synd i deg som har havnet i en sånn situasjon. Bra du blir sjekket imorgen da og slipper å gå hele helga. Skulle nå bare mangle. Huff, nei vet ikke hva jeg skal si... Kjenner du noe følelser for magen da? Vet jeg ikke har noe med det, men håper dere ikke går for sen abort hvis det viser seg på ultralyd at den lille er frisk....Synes det er så fælt å høre om de som tar abort på et tidspunkt hvor fosteret hadde vært levedyktig få uker etter. Med fare for å stikke nesen min oppi ting jeg egentlig ikke har noe med....Hva tenker dere å gjøre hvis han/hun er frisk?

Dere burde klage på dette til helsetilsynet. Du er jo åpenbart blitt feilbehandlet og har nok krav på erstatning. Uansett om dere velger å beholde/ikke beholde!

Ja dette er uvirkelig.. og heldigvis ble jeg tatt på alvor.. blir nok en laaang natt dette..

Har ikke tillat meg å kjenne no/føle.. er jo så redd noe er galt..

Men dersom det viser seg i morgen at alt som kan sees er bra, og sannsynligheten for frisk og normal baby er tilstede vil vi nok beholde.. ganske sikkert.. mye har jo skjedd siden i høst på mange kanter.. men dog allikevel.. sjokket er det verste og overdøyver vel alt akkurat nå..

Vi må sende en klage på dette ja, det var ingen som sa at det var mulighet for dette og jeg var fra dag 1 motstander av medisinsk, ønsket utskrapning men fikk det ikke .. ;( så magefølelsen min har stemt hele veien.. men andre må jo få vite at slikt kan skje og bli informert..

Håper alt er bra.. magefølelsen sier det er en gutt.. men i underbevistheten tror jeg jente hadde vært enklest, har jo masse rosa og nusselig.. sukk.. lar meg rive med.. viktigst av alt er avklaringen imorgen..

er egentlig så lei meg men klarer ikke gråte heller.. hva skal jeg gråte for da??

Ja, hva skal du gråte for....:) Hvis det er ei frisk jente (eller gutt) må du ikke plage deg selv med dårlig samvittighet for at du egentlig hadde valgt barnet bort. å velge bort en celleklump kontra et barn er to forskjellige ting. Så det spiller ingen rolle at dere i utgangspunktet ikke hadde tenkt å beholde spør du meg. Barnet blir jo like høyt elsket uansett. Er vel likevel viktig at dere ikke forteller om dette til noen andre enn de dere stoler 100% på. Jeg ville ikke likt å høre at jeg egentlig skulle vært abortert hvis du skjønner :)

ønsker deg lykke til imorgen. Synes det ser litt ut som du allerede har begynt å glede deg litt i og med at du sier selv at du lar deg rive med. Håper virkelig alt ser bra ut. Og det gjør det sikkert. Et foster er ganske motstandsdyktig og siden du er småbarnsmor har du sikkert ikke levd så utsvevende m.t.p. alkohol. Det kunne sikkert vært verre og du har jo noen mnd. å leve sunt på igjen!

Annonse

Takk takk .. ja det er ikke slikt man snakker om, som du skriver er det ingen som vil vite at de var uønsket.. jeg tenker bare som så at vi er heldige hvis alt er bra, som får sette dette barnet til verden tross alt, nå gjenstår det bare å få noen timer på øyet.. sukk .. men den vesle er jo så aktiv om natten, og nå som jeg helt sikkert vet hva det er blir det ikke bedre.. godt jeg har den timen imorgen.. bare 10 timer igjen så er jeg forhåpentligvis litt klokere ;)

Men litt skremmende å tenke på at det er en liten krabat i magen som ser dagens lys om bare drøye 4mnd ;) oj oj oj..

Er også enig i at du ikke må klandre deg selv eller ha dårlig samvittighet, og at det viktigste no er hva som skjer fremover og ikke hva som har vært, ting forandrer seg, sånn er det bare! Lykke til i morra ja, og så håper jeg at alt er bra! :)

Så bra de tar deg inn til sjekk så fort, så slipper du og gå så lenge og vente! Og du, ikke gi deg selv dårlig samvitiighet over dette med medisinsk kontra utskrapning, det kunne skjedd uansett, Venninnen som jeg fortalte om lenger opp i tråden hadde utskrapning, men var like fullt gravid. Hun ble fulgt veldig godt opp, og fikk bli på sykehuset et par dager ekstra etter fødsel sor å virkelig hente seg inn etter alt sammen. I dag er de superglad for minstemann, som bestemte seg for å komme uansett:) Masse lykke til i dag! God klem

Wow, dette går "Dynastiet" en høy gang. He,he!

Er virkelig spent på neste episode.

Men, dette går bra! Krysser alt jeg har for at den lille er en liten luring som har klart seg så langt, og er frisk og sterk som bare det!

Lykke,lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...