Gå til innhold

Hva kan babyen på 12 mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Tenker på i forhold til det motoriske, sosiale og språk. Kanskje skummelt å sammenlikne, men litt moro også :)

Min jente kan:

- sette seg, reise seg (må holde i noe), gå langs møbler

- si noen enkle ord (ca 5) med litt diffus uttale

- vise hvor stor hun er, klappe i hender, peker på det hun vil ha, vinke, borte-tittei, og ser hun forstår noe vi sier, og hermer etter det vi gjør og sier (forsøk iallfall)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min babygutt på 12 mnd kan:

- gå, springe, klatrer opp i sofaen og løper bortover

(sliten mor?..JA!)

- si 7-8 ord, nå i kveld ropte jeg frenisk -ikke rør! (han ville slå av microen som varmet mat) da sa han faktisk -ikke rør. Første gang han sier to ord sammen:) *stolt*

Sier også "lalle" når han er trøtt, og grøøhh! når han er sulten. Har lenge brukt -r, nesten litt brølende, nå er det mer - l i bablingen.

- klappe søte,

- så stor - med hendene (først denne uka;)),

- forstår når jeg sier noe jeg skal gjøre, og går til trappa. Faste ting som skjer ofte, feks vaske klær, bade, hente søsken, besøke venner.

Danser veldig når det er musikk på. Selv når han pusser tennene og jeg synger "Puss så får du en suss".

Borte-Bø.

Banker på døra til søsken når han vil inn.

Toucher på mobilen, og har forstått den greia. Men tror i tillegg man kan dra bildene på fotokameraet også!

Lager susselyder, sikkert fordi vi gjør det når vi susser han.

Han forstår IKKE -nei og - ikke rør:P

I tillegg er han liten, 72 cm og 8,7 kg på 12 mnd kontroll i dag.

Jeg synes ikke jeg har baby lengre!

Skrevet

blir forundret over at du kaller et barn på 12 mnd for baby jeg... jeg hadde hvertfall ikke noe baby lengre nær jenta mi var 12 mnd!

Skrevet

gutten min, mener jeg.. har ikke fått morgenkaffen min ennå

Skrevet

Datteren min er nettopp blitt 13 mnd. men svarer likevel :)

Hun går, klapper søte, viser hvor stor hun er. Klarer å gå opp/ned av sofaen selv. Går opp og ned trappen selv. Vi går selvfølgelig bak enda.

Sier mamma, pappa, sitt eget og søsterns navn, hei, nånå (nei) bø...

Elsker musikk og danser mye!

Skrevet
blir forundret over at du kaller et barn på 12 mnd for baby jeg... jeg hadde hvertfall ikke noe baby lengre nær jenta mi var 12 mnd!

Tja, 4-5 av småbarnsmødrene rundt meg sier det, så kopierte nok det de påpeker. Disse har barn på samme alder, men de er mindre mobil og litt mer reservert ved sosialisering. Kan jo være derfor de sier de har baby enda - men ikke jeg;)

Skrevet

Tullemor er 11 mnd, men svarer likevel.

- hun reiser seg ved å holde i ting ( f.eks hunden.... Puh) flytter seg mellom møbler, sitter og krabber i ræcer fart.

- baker søte, gjemmer seg under pledd/puter og leker tit tit.

- sier mamma, pappa, hadede (hade og vinker), akk akk (takk takk), rister på hodet for nei og peker på ting og sier deeeeer.

- liker å sitte på rumpen å hoppe, veive med armene og spille på leppen.

- prøver og å si navnet på hunden våres,men det er noe vanskelig. Hunden forstår det da, og kommer. :)

Så moro denne tiden er! Gleder meg til å følge hun fremover :)

Skrevet

Og min er bare 11, men svarer jeg og.

Babler fælt, men det meste begynner på b eller g. Sier mamma og bæppæ, bæbæ (sauen i boka hans), bebe (til bilder av babyer og barn).

han kan:

-Gå ganske stødig (det løsnet lillejulaften), faller nesten aldri, bare setter seg ned.

-Løpe 1-2 skritt og gå over dørterskler (holder seg i karmen)

-Stable klosser

-spise selv med hendene

-Krabber baklengs ned fra senga våres (60 cm), sofaer og trappa. Veeldig praktisk!

-Kjemperask opp trappa (vi passer selvsagt på)

-Klapper og vinker (akkurat begynt)

-Gir saker til meg når jeg ber om det ("gi den til mamma")

-Forstår "Putt den i munnen" (om mat han leker med). Men "ikke putte i munnen" er samme sak.

"Nei" og Ai" er de morsommeste ordene.

Ser frem til fortsettelsen :-)

Skrevet

-Sier mamma, pappa, oi, hei, gakk gakk (takk takk), nam nam, der, den, natta, ha ha ha, og hadet (favorittord som gjentas ofte). Sa lenge bø, men sluttet med det. En eneste gang sa han helt tydelig hoppsideisi, men det er det nesten ingen som tror meg på, siden det var før han hadde lært å si mamma, og bare kunne bø og nam nam.

-Han har nettopp klart å bruke gåbil med egen kraft, (sakte) og lager billyd hele tiden. :)

-Går hvis han har, eller tror han har støtte (gått tre skritt uten noe noen få ganger). Løper fort med trehjulsykkel til støtte.

-Leker borte bø, klapper i hendene, vinker hei og hadet, spiller på slurva og ler av det, viser hvor stor han er, danser til musikk, synger (aaaaa aaaa),

-Han er knallgod på å pusse tenner, selv om jeg børster for han også (han tar også mine tenner, med min børste da så klart) og pleier å vinke til gutten i speilet. Kjempegøy! :)

-Vet forskjell på den store og den lille, om jeg ber han hente ball, bil eller bamse.

-Kan peke på nese, øye, munn, hake og hode, og forstår forskjellen på min og din. Peker også på bil, sykkel, kopp, skje og bordet. Peker på ting uoppfordret og blir glad om jeg sier hva tingen heter.

-Tegner, selv om det ikke er rare greiene enda. Bare rette streker. Og så går han fort lei og kaster heller blyantene på gulvet.

Putte den runde på riktig plass i putteboksen. Firkant og trekant forstår han så langt dårlig, og kaster de helst vekk. Bankebrettet forstår han delvis, men har ikke kraft nok.

-Legger ting på bordet om han blir bedt om det.

-Kan gå ned fra møbler, men ikke opp enda. :)

-Legger seg ned i senga, når jeg sier det. (Og står ofte rett opp igjen, med hopping og latter, men det er en annen sak.)

Det var vel omtrent det jeg kan komme på akkurat nå.

Han kan ikke: Sovne selv, men må ammes enda. Forstå at jeg mener det når jeg sier nei, og ikke der. Sta som bare det og har ikke mye respekt for mammas strenge ansikt, for det ler han av. Men det er vel meg, for pappaen ler også av det. :P

Skrevet

Min på 11 måneder er visst en liten treiging i forhold til disse barna! Noen andre med barn som ikke kan så mye? ;-)

Han krabber, reiser seg opp og setter seg ned, går etter gåvogn (slepende på den ene foten som en annen olding, hehe) og kjører med lekebiler. Han klapper ikke – ser bare dumt på oss når vi demonstrerer, vinker kanskje én av ti ganger vi vinker til ham, viser ikke hvor stor han er, danser ikke, sier ikke et ord utenom mamamamamama. Virker i det hele tatt lite interessert i å underholde oss med triks. :-)

Skrevet

Min på 11 måneder er visst en liten treiging i forhold til disse barna! Noen andre med barn som ikke kan så mye? ;-)

Han krabber, reiser seg opp og setter seg ned, går etter gåvogn (slepende på den ene foten som en annen olding, hehe) og kjører med lekebiler. Han klapper ikke – ser bare dumt på oss når vi demonstrerer, vinker kanskje én av ti ganger vi vinker til ham, viser ikke hvor stor han er, danser ikke, sier ikke et ord utenom mamamamamama. Virker i det hele tatt lite interessert i å underholde oss med triks. :-)

Det er da helt normalt. Jeg skryter i vilden sky her i dag, for jeg er så stolt, men det var en tid der jeg syntes min var treg på grovmotorikken også. Bare vent å se, for når det først starter så går det plutselig fort og din kommer også til å gå fra å kunne bittelitt til å kunne kjempemye. :)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Må si det var mange flinke barn her! Men godt å høre at ikke alle kan alt heller :) Jeg og tenkte etter de første innleggene at min kanskje var litt treigere enn gjennomsnittet selv om jeg i grunnen ikke trodde det på forhånd (eneste motorisk, det vet jeg går treigt)...

Skrevet

Det er da helt normalt. Jeg skryter i vilden sky her i dag, for jeg er så stolt, men det var en tid der jeg syntes min var treg på grovmotorikken også. Bare vent å se, for når det først starter så går det plutselig fort og din kommer også til å gå fra å kunne bittelitt til å kunne kjempemye. :)

Lov å være stolt! :-) Skrev innlegget mitt med et glimt i øyet, men jeg er nok innerst inne litt utålmodig etter at han skal vinke eller klappe eller et eller annet. Er jo så kjekt – og i tillegg betryggende – når noe nytt dukker opp.

Skrevet

Oi....ja her var det mange flinke 12 mnd gamle småtasser!!

Min er ikke like tidlig utviklet i alle fall.

Hun er 12,5 mnd gml:

Reiser seg selv og står selv, går langs bordkanter eller lignende. Går med sånn gåvogn selv.

Klapper selv og når vi spør, samme med vinking, viser hvor stor hun er.....men sjelden når andre enn mamma ser det og sjelden når jeg spør henne foran andre;-), peker på pekefinger til ALT og på dvd'en vår med Drømmehagen peker hun på en og en figur. Spør jeg hvor Hoppsideisi er, peker hun på riktig figur. Peker også på ting og sier Æh? eller DÆh? og når jeg sier hva ting er virker hun konsentrert.

Hvis jeg spør hvor pappa er feks, peker hun eller snur seg mot han. Når jeg hører han komme hjem fra jobb, pleier jeg å si det til henne, som Hører du pappa komme???? Skynd deg til gangen og hilse på pappa!! Ja da slipper hun alt hun har og krabber i full fart til gangen og venter med vill glede.

Er ikke veldig tidlig ute med ord tror jeg. Sier mamma, men oftere enn det sier hun mam-mam, har sagt pappa flere ganger, men oftere sier hun bÆp-bÆp.

Andre ord er: se, dÆh, bÆ, namnam, heihei, nÆnÆnÆ (tror det er nei ;-))

Det er vel det gitt...

Ellers spiller hun på slurva hvis jeg spør og koser og gir klem når vi spør om kos.

Har kanskje glemt noe i farta nå men. Hun er kanskje ikke av de raskeste, men hs sier hun er helt fin og følger sitt eget tempo.

Jeg bekymrer meg ikke. Det jeg imidlertidig syns ER rart med henne, er at hun bare har fått tre tenner....!! Men det heller skulle jeg visst ikke bekymre meg for.

Utrolig gøy å se hvor rasende fort utviklingen skjer, føler meg som verdens heldigste når jeg ser på den flotte lille jenta mi som snart ikke lenger er noen baby, men et bittelite menneske <3

Skrevet

Må bare fylle på (se over, han er drøyt 11 mnd). Igår merket jeg at han driver gøn med oss når vi sier "nei" til ham. Smiler fra øre til øre og hermer "neineineinei" og skaker på hodet. Kan ikke la være å le med ham da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...