Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du søkt på en barnehage som har åpningstid slik at det alltid hadde vært en av dere som måtte levere? Her starter samboer på jobb kl 7 og vi ser nå på noen bhgr som åpner 07.15.. noe som betyr at det alltid vil være meg som må levere, er usikker på om det er dumt?

Hva med base eller avdelingsbarnehage? Jeg tenker avdeling er best med en gang, særlig siden jenta mi bare blir året når hun begynner, men så er det en del basebarnehager nært her vi bor, kanskje er jeg skeptisk uten grunn?

Noen som har tips til ting som er lurt å tenke på når man velger barnehage eller hvilke kriterier som var viktige for dere? Er ikke så lett å vite hva vi bør tenke på når vi aldri har hatt barn i barnehage før.

Huff kjenner jeg gruer meg til å måtte ha henne der når hun er så lita..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som åpner før 7 da?

Tror det kommer mer ant på personalet i Bhg enn hvordan avdelingen er inndelt. Vi har basebhg, og jeg er godt fornøyd. De som jobber der er stabile og veldig greie :)

Mitt kriterie var å velge en Bhg ungen faktisk

skulle gå i. Over tid altså! Iallefall de to årene på småbarnsavdeling. Jeg synes det er uheldig for et lite barn å måtte begynne i en Bhg som 1åring, bytte til en annen barnehage som 2 åring. Og bytte avdeling til storbarn som 3 åring...

Skrevet

Huff, skjønner deg veldig godt altså! Vi har søkt plass fra august, da fyller hun 16 mnd den mnd, og jeg vil heller ikke gi slipp på henne! Men jeg er student i 3 år til, så jeg satser på å få hentet hun hjem litt tidligere enkelte dager så jeg ikke går glipp av mye :) vi har lagt vekt på bhg som er ute og blant dyr. Ene bhg er gårdsbhg og en annen samarbeider med en bondegård. I tillegg har vi to "vanlige" :) Her har vi begge bil og sambo er ikke akkurat et a-menneske, så jeg regner med han kommer til å levere mest siden han da MÅ stå opp, hehe..

Vi har egentlig lagt vekt på hva vi tror hun kommer til å være fornøyd med, så da kjører vi heller litt ekstra for å la henne være sammen med dyr :) Hun syns allerede det er veeeldig stas med katter, hunder og høner, hehe...

Skrevet

ja det er noen som åpner 06.45 også, bare det at vi likte noen av dem som åpnet 07.15 så var så dumt å utelukke dem bare pga det, men samtidig så lurer jeg på om det ikke blir litt viktig for oss å kunne levere begge to så vi ikke blir avhengig av bare meg på en måte.

så bra å høre at du er fornøyd med base, synes bare jeg hører negative ting hele tiden, men er vel forskjellig fra sted til sted, har blant annet hørt at det kan være ganske kaotisk og kanskje litt stress for de minste?

Jeg vurderte familiebhg en stund fordi jeg tenkte hun kunne gå der et år eller to, men så tenkte jeg på det samme som deg at egentlig ønsker jeg å finne en fast bhg med det samme så det slipper å bli bytting. Det kan jo selvfølgelig skje uansett hvis man flytter eller lignende, men i utgangspunktet tenker jeg at hun skal gå i samme alle/de fleste årene.

Takk for svar :)

Skrevet

og som hun over skriver slipper hun å bytte bhg når hun må bytte avd :)

Skrevet

Svaret over var til 81-mamma.

Lillelykkelig takk for innspill. Håper selv å kunne jobbe i litt mindre stilling slik at hun kan få kortere dager men dette vet jeg ikke enda, synes hun er altfor lita til å være 100% med en gang, men mulig hun må det, sukk. Så morsomt med gårdsbhg, det har jeg faktisk ikke hørt om en gang :) Vi har helst lyst å ha en som er i nærheten slik at hun evt kan ha folk nærme hvis hun får venner f.eks. (forhåpentligvis får hun venner!! åh jenta mi! hehe)

Skrevet

Base kan jo være mer stress, men det er værre med et ustabilt personale. Merker godt på toåringen hvilke ansatte hun er blitt glad i, og trygg på. Hvis de ikke er tilstede et par dager er hun mer sliten vanskeligere å ha med å gjøre på ettermiddagen.

Så et tips til er at du drar på besøk der du vurderer Bhg, og spør litt. Hør hvor lenge de har jobbet der, om det er mye utskifting av personalet. Og andre spørsmål du måtte ha :)

Kan jo være greit at begge kan levere.. Men det spørs jo litt hvordan dere vil ha det. Du kan jo feks levere sent, og han hente tidlig. Vet jo ikke hvordan jobb mannen din har, men i mange jobber er det greit å komme senere av og til pga barnehage levering.

Skrevet

Ja har tenkt på om jeg skulle dra innom noen steder. Vet bare ikke om de synes det er litt mas eller om man burde avtale på forhånd over tlf?

Kunne gjerne tenkt meg at jeg leverte sent f.eks og han hentet, men tingen er at jeg ikke aner hvordan jobbsituasjonen min blir så er fryktelig vanskelig å planlegge, og litt skummelt å satse på at jobben min starter etter 07.15. Men har veeeldig lyst å søke på den ene bhg som har åpningstid da..den virket så koselig! :) tusen takk for råd, setter pris på det :)

Skrevet

Lurer på en ting til, ja jeg kan ikke så mye om dette :P Når det allerede er mange på venteliste så havner man automatisk bak disse? Det vil si at det lønner seg å søke raskest mulig og at jeg burde søkt 1. januar... ? Er det lite poeng i å søke plass et sted med mange på ventelisten egentlig? og hvor mange er egentlig mange? hehe!

Skrevet

Hei :)

Jeg jobber i basebarnehage. Nå vet jeg at disse drives veldig forskjellig. Hos oss er de minste barna (altså 1 åringene) på egne baser. De er skjermet fra veldig mye av det som foregår i resten av bhg. Dette er for at disse små skal få mest mulig stabilitet og trygghet i første runde. Etter hver når de nærmer seg 2 år blir de introdusert for litt om gangen. På denne måten får de en trygg og god hverdag.

Ang ventelistene, jeg vet ikke hvordan det fungerer i de forskjellige bhg, men hos oss tar vi inn barn så lenge det er plasser. Dette gjøres hele året. Selvfølgelig er opptaket størst i aug siden barna som begynner på skolen frigir plasser. Mange på ventelisten trenger ikke bety at dere ikke får plass. Mange takker nei til plassen fordi de har fått en annen plass. De fleste søker nemmelig på 3-4 bhg for å være på den sikre siden.

Jeg har søkt lillemann inn i min bhg. Dette fordi det er enklest for oss å få tidskabalen til å gå opp og fordi jeg da kan tilbringe litt mer tid sammen med han. Akkurat som jeg har gjort med storebror :) Er såå kos å stå i vinduet å se hvordan han koser seg uten at han vet om det thihi :)

Skrevet

Du kan jo ringe å høre om du kan stikke innom. Så slipper du å komme på et ugunstig tidspunkt.

Ang ventelister så aner jeg ikke... Noen venninner av meg søkte i høst, med en gang ungen var født.. Vet ikke om det egentlig er noe vits i det. Jeg søkte nettopp. Snuppa ble født i okt, så vi har ikke rett på plass. Men vi har søskenprioritet da.. Så får se hvordan det går :)

Skrevet

Vi søkte på de barnehagene som åpnet kl.7 da vi kan komme oss raskere på jobb. Vi har tenkt sånn at han leverer og jeg henter. Nå har da også vi endel barnehager i gåavstand fra der vi bor. Har allerede sendt inn og fått brev om at de har mottatt søkanden. Men siden vi skal flyttet i 2013 må jeg endre på et barnehage valg da denne barnehagen blir nærmere tbanen når jeg skal hente han etter nyåret til neste år.

Skrevet

Takk for svar og tanker dere :) Petrine ang å søke så mange bhgr, jeg har hørt at man bare kan søke på to, er det ikke rett det? Godt å høre at du kan anbefale basebhg, du har vel rett i at det kommer an på hvordan de drives osv.

Jeg var innom en bhg i dag, faktisk basebhg og åpner 07.15 men jeg fikk et skikkelig bra inntrykk og møtte en kjempetrivelig kar som fortalte meg mye om stedet og hvordan det er organisert og at de små er mest for seg selv og det oftest er grupperinger osv, hørtes bra ut og er veldig nærme her vi bor. Vi må få søkt i løpet av helga nå tenker jeg, mye mulig jeg søker på denne :)

81.mamma var vel ikke vits for venninna di å søke i fjor? har hørt at alle må søke på nytt nå i det nye året uansett. Håper du får plass der du ønsker, er vel større sjanse med søskenprioritet :)

Noen av dere som har tanker om å søke kommunal eller privat? De jeg tenker på nå er en av hver. Er det enklere/vanskeligere å komme inn privat f.eks?

Skrevet

Noen av dere som har tanker om å søke kommunal eller privat? De jeg tenker på nå er en av hver. Er det enklere/vanskeligere å komme inn privat f.eks?

Hei, private barnehager kan ha egne opptaksregler, f.eks. tar barnehagen til storebror inn barn som har denne barnehagen som første prioritet i søknaden fremfor barn som har den som andre eller senere prioritet. Hvis du skal søke noen private barnehager anbefaler jeg deg å sjekke hva opptaksreglene deres er før du søker, ofte har de en nettside der de ligger, evt. kan du jo bare kontakte dem. :)

En fordel med privat barnehage er at det er lettere å få plass til søsken samme sted (de er ofte litt mer fleksible enn kommunale selv om de egentlig følger samme regler). Men generelt ville jeg ikke brydd meg så mye om det er kommunal eller privat barnehage, men valgt den dere synes virker best. :)

Skrevet

Vår bhg åpner 7, og mannen begynner på jobb kl 7 en time fra bhg, så her må jeg alltid levere. Men han henter, så det er greit. Er jeg f eks syk, så kommer han senere på jobb og leverer henne selv. Synes dette er en grei ordning. Jeg tar bussen hver morgen med baby og 2 åring, må ta 3 busser for å komme dit, og synes det er koselig med denne tiden sammen på bussene mens babyen sover. Har investert i skikklig regntøy, så vær og vind plager meg ikke (jeg har alltid hatet å være utendørs, men dette går faktisk kjempebra). Vi er så fornøyd med denne bhg at vi har tatt henne ut av køen på å få en nærmere, og har søkt babyen inn på samme. Det er en base bhg. Det som er positivt med base er at der alltid er mange voksne. De er delt opp i flere mindre grupper som har hver sitt lille rom hvor de tegner og spiser frokost og sånn. Og så er der et stort rom utenfor hvor alle gruppene kan leke. Alle voksne kjenner alle barn, selv om de er på en annen gruppe og alle passer på alle. Da vi først kom dit var jeg overasket over at der var så utrolig mange voksne. Så base føles trygt og poitivt :)

Skrevet

Takk for fint innlegg nå ble jeg glad for nå har jeg søkt på basebarnehage ;) men også en avdelingsbarnehage, så får vi se hva det blir :) føltes litt skummelt å sende søknaden er så usikker på om jeg har valgt de rette osv..men godt å ha fått det gjort! ventelistene blir jo bare stadig lengre.

Men hva skjer om vi ikke får plass på noen av dem vi har søkt, kan man da bare få tilbud om en vilkårlig barnehage som kan være langt unna der vi bor?

Skrevet

Hei!

Dette emnet opptar meg og jeg deler gjerne mine erfaringer med deg :-)

Jeg velger aldri basebarnehage en gang til. Årsaken er mengde barn sammen og støy. Jo, det deles inn i grupper etc pÅ bestemte tider, men bare nÅr det er fullt personale. NÅr noen er syke, borte, pÅ kurs etc har jeg erfaring fra at det blir mye frilek i storgruppe noe jeg tror alle taper pÅ, og jo yngre, jo verre. En av mine sønner fikk det mye bedre da vi flyttet og byttet til avdelingsbarnehage.

Jeg har god erfaring fra familiebarnehage, sÅ lenge den er foreldredrevet. Det krever litt styrearbeid - og nøye utvelgelse nÅr det gjelder ansatte. Se opp for profitt-drevede familie- og andre private barnehager! Jeg har sett at de kjører pÅ lovens minimum hele veien nÅr det gjelder antall ansatte, vikarbruk etc. De skal jo ta ut overskudd til seg selv av statstilskuddet de fÅr...

Spør barnehagene du besøker om hva slags vikar-policy de har. Barnehagen blir ikke bedre enn de ansatte, særlig viktig for de yngste. Jeg besøkte feks en privatbarnehage som fortalte at det skulle være mer enn 4 fraværende av 15 ansatte før de hadde vikar. Sikkert flinke ansatte der, som mÅ løpe bena av seg for Å rekker over. Men vil vi ha raske og stressede ansatte for vÅre ettÅringer?? Skrekk.

Hvem som leverer etc etc tror jeg er av mindre betydning sÅ lenge du har

god følelse i magen nÅr du forlater barnet :-)

Lykke til med valget.

Skrevet (endret)

Når det gjelder barnehagesøknad så virker det som det er litt forskjellig fra kommune til kommune. Her i Bergen er det samordna opptak (man søker bare en gang, og kan sette opp tre barnehager på ønskelisten - alle kommunale og private er med).

Her er det slik at søknadstidspunktet er avgjørende for ventelisteplass (så fremt man har rett på plass i bhg - altså født før 1. sept). Så her søkte vi så snart vi fikk fødselsnummeret tilsendt. Ventelistenummer gir forøvrig ikke helt riktig bilde, da søskenprioritet, barnevernsaker og evnt annet kan komme forran...

Her har vi søkt på en flott bhg som ligger 2 min unna å gå, dessverre har det vært fødselsboom i området her, så har mine tvil om at vi får plass der.. :-(

Endret av Valiana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...