Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Hei! Når er det leggetid for deres små på 4-5mnd? Har fått inntrykk av at de fleste legges i 19-tiden..? Min lille venn tar ikke natta før ca 22-00. Da sover hun natta gjennom til ca 0800, noen netter er hun våken en eller to ganger for pupp. Morgenpupp i senga kl 0800 og så sover vi en liten timen sammen før vi står opp og dagen er i gang:) Snuppa er våken i to timer for så å sove i ca 1-3 timer. Når klokka er ca 1900 tar hun en kortere dupp, sjelden lengre enn en time. Etter denne powernapen er hun veldig våken og aktiv før det er natta da mellom 22-00. Er det den lille luren vår fra 0800 til 0900 som ødelegger resten av dagen?? Har prøvd noen dager å stå opp kl 0800 men det har ikke gjort at hun vil legges tidligere for natta.. Bør jeg gå enda hardere inn for å starte dagen tidligere? Vi har ikke startet med grøt enda da hun er ei stor og fin jente. Kan innføringen av grøt gjøre at hun blir trøttere tidligere på kvelden? Det er ikke noe kjempeproblem dette her, men føler at vi har kommet litt skeivt ut... :/ Noen som har tips for å komme i litt mer normal dagrytme?
abella Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Her legger vesla på 4,5 mnd seg ca kl 19 og det har hun gjort siden hun var 2 mnd. Jeg valgte å vri døgnrytmen hennes ganske tidlig sånn at den passer med storebror, hun må opp om morgenen for å være med og levere ham i bhg. Hun spiser 1 gang i løpet av natta og våkner mellom 7 og 8. Sover 3 ganger om dagen. 30 min på morgen, 2-3 timer midt på dagen og 30 min på kvelden. Innføring av fast føde vil nok ikke gjøre at hun legger seg tidligere. Hun har bare kommet inn i en rytme som hun følger. Det går som regel an å vri døgnrytmen deres når som helst, det var ikke noe problem å gjøre det på vesla da hun var 2 mnd. Hvis du vil vri døgnrytmen må du gjøre det konsekvent over flere dager. Begynn feks med å legge henne 30 min tidligere og stå opp 30 min tidligere om morgenen, og dermed også forskyve alle duppene hennes med 30 min.
cmamma Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Tusen takk for tilbakemedling =) Har også tenkt på om det kan det være hun sover for mye på dagtid? Det blir som regel to daglurer på oppmot 2 timer hver. Burde jeg vekke henne etter 1 time f.eks.?
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 Min lille bolle er nå 5,5 mnd og legger seg hver dag mellom 1930-1900. Dette har han gjort siden han var ca 4 mnd. Her starter dagen alt mellom 06-0730 siden storebror skal i barnehagen uansett. Og han har daglurene sine med +/- to timers mellomrom. Sover 2-3 ganger i løpet av dagen, ut i fra når på dagen vi står opp. Men lar han ikke sove etter 1630. Sover han etter det blir det vanskelig å legge han på kvelden.
zassy☆ Skrevet 12. januar 2012 #5 Skrevet 12. januar 2012 Her har det variert en del mellom 18.30 -21.30 men som regel legger hun seg ca kl 20. Hun er 5 mnd du kan jo som nevnt over prøve å forskyve leggetiden, har hørt at det kan være lurt å bare forskyve med litt og litt da, f.eks 10-15 min i gangen, men vet ikke. synes det høres sent ut å ta en lur kl 19, hva skjer om dere dropper denne? eller tar den tidligere? Her sover snuppa siste lur til senest kl 17, da blir hun passe trøtt til leggetid i 19-20tiden.
cent Skrevet 12. januar 2012 #6 Skrevet 12. januar 2012 Like før småen ble fire måneder ble han plutselig trøtt i halv ni-tida, før det la vi ham i ti-tida og så sovna han nærmere elleve etter 45 minutter pludring/smokk-plugging. Etter det har han gradvis blitt trøtt tidligere, nå er han snart 4,5 måned og vi legger ham mellom 19 og 20, litt avhengig av når han sover før det (han sover når han er trøtt på dagen og det er ikke samme tider hver dag).
cheni Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Her er det ganske fast 21.30, og da sover hun til rundt 07.00. Våkner hun før så får hun pupp og sover gjerne til 09.00 Hun hadde nok sovnet til igjen kl 7 også, men siden jeg skal ha barn på skolen så har jeg ikke tid til å amme henne i søvn igjen. Hun KAN ta kvelden allerede kl 20, men det er ikke ofte.
chrisa78 Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 her også varierer det mye,legger seg alt fra 1930-2130. det kommer helt an på hvordan dagsovingen har fungert men ca 2000 er vel gjennomsnitt og da sover hun i ett til 0630-0700,spiser og sover til 0900. hadde sikkert fått lagt henne fast litt tidligere på kvelden om jeg hadde tatt henne opp tidligere på morgnenen men har en 8åring som jeg da får ha all tid på før hun går til skolen så får jeg og pappa\n alenetid med lillesnuppa på kvelden
miepia30 Skrevet 13. januar 2012 #9 Skrevet 13. januar 2012 Snuppa er snart 4 mnd og det er natt fra 19-7. Tidspunkt for dagsoving varierer men timer det slik at hun må opp av siste lur Kl 17.
ninairen Skrevet 13. januar 2012 #10 Skrevet 13. januar 2012 Hei:) Jenta vår er litt over 4 mnd, og hun legger seg kl 21. Så sover hun til 7 ca, også får hun bleie og mat,også sover vi i 2 timer ca..hehe Kunne sikkert lagt henne før, men da hadde hun sikkert slått opp før, og er lite gira på å stå opp i 5-tida..
Gjest yrild Skrevet 13. januar 2012 #11 Skrevet 13. januar 2012 jeg tenker at det meste går seg til etterhvert og at man skal stresse så lite som mulig med det med det meste av rutiner (så lenge det ikke plager dere i hverdagen) :-) Nyt å sove til 8 og ikke stress med det er mitt forslag :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå