Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Det er noen leilgheter under bygging nå,og de selges som andelsleilgheter.Så man må betale 30% som innskudd og resten blir husleie. Men jeg har ikke peiling på slikt,så jeg vet ikke om det er lurt,eller ikke...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Det er noen leilgheter under bygging nå,og de selges som andelsleilgheter.Så man må betale 30% som innskudd og resten blir husleie. Men jeg har ikke peiling på slikt,så jeg vet ikke om det er lurt,eller ikke... I de fleste tilfeller er det svært dumt. Andelsleiligheter kommer stort sett med en meget høy fellesgjeld (som alle i komplekset står ansvarlig for) og du må nok påregne en høy husleie. Andelsleiligheter er vanskelige å få solgt og om noen i komplekset ikke betaler på fellesgjelda så må dere andre betale dette. Jeg ville aldri kjøpt en andelsleilighet.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 "Husleien"/fellesutgiftene bør være lave. Da er det lurt. Er de for høye, og du får forholdsvis lite i lån, så er det ikke lurt. For da blir verdistigningen så liten(liten gevinst ved salg), og du blir liksom aldri ferdig å betale på huset. Her er fellesutgiftene(borettslag) på ca 4000, og det er ikke så galt med tanke på alt det dekker. Forsikring av boligmasse, alt ytre vedlikehold(rekkehus med 2-4 enheter i hver), kommunale avgifter, brøyting(hos meg blir det omtrent til døra), fellesgjeld på ca 100 000 pr enhet, og litt til. Og flere av de tingene må en jo uansett betale i enebolig, selv om lånet er nedbetalt.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 HI her... Det står bla at man kan betale ned deler eller hele fellesgjelden etter innflytting,og at fellesgjelden er i husbanken.. Mndleien blir på ca 5600,-.Og dekker da også vaktmester,internett,fellesstrøm og alt slikt,i tillegg til rentene til husbanken.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Det at det i de fleste tilfeller er dumt å kjøpe andelsleilighet, er bare tull. I mange tilfeller er det ikke store forskjellen på andelsleilighet og selveier. Men, det er flere fallgruver å gå i når det dreier seg om andelsleiligheter. Ting som absolutt bør sjekkes ut på forhånd. Ved en ny leilighet ville jeg sjekket følgende ting nøye: - Er det tegnet en forsikring som gjør at hver enkelt andelseier IKKE er økonomisk ansvarlig for en leilighet som ikke blir betalt? - Nøyaktig hvor mye fellesgjeld hefter din leilighet for, og hvordan blir den nedbetalt. - Hva dekkes av de månedlige utgiftene? Og ikke minst, vil den komme til å øke i løpet av få år?! Det er viktig, for noen ganger blir de månedlige utgiftene satt veldig lavt i begynnelsen, og så får man en ubehagelig overraskelse etter forholdsvis kort tid. Kanskje betaler man bare renter en stund. Sørg for å få svaret skriftlig. - Hvordan blir borettslaget drevet / planlagt drevet? - Lavt innskudd i seg selv trenger ikke å være bare galt. For noen er det jo den eneste måten å komme inn i eiendomsmarkedet på. Men du må få en skikkelig oversikt og informasjon om økonomien både hos deg selv og i andelslaget og vite hva du går til slik at du ikke får noen overraskelse som du burde ha visst om på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 Det at det i de fleste tilfeller er dumt å kjøpe andelsleilighet, er bare tull. I mange tilfeller er det ikke store forskjellen på andelsleilighet og selveier. Men, det er flere fallgruver å gå i når det dreier seg om andelsleiligheter. Ting som absolutt bør sjekkes ut på forhånd. Ved en ny leilighet ville jeg sjekket følgende ting nøye: - Er det tegnet en forsikring som gjør at hver enkelt andelseier IKKE er økonomisk ansvarlig for en leilighet som ikke blir betalt? - Nøyaktig hvor mye fellesgjeld hefter din leilighet for, og hvordan blir den nedbetalt. - Hva dekkes av de månedlige utgiftene? Og ikke minst, vil den komme til å øke i løpet av få år?! Det er viktig, for noen ganger blir de månedlige utgiftene satt veldig lavt i begynnelsen, og så får man en ubehagelig overraskelse etter forholdsvis kort tid. Kanskje betaler man bare renter en stund. Sørg for å få svaret skriftlig. - Hvordan blir borettslaget drevet / planlagt drevet? - Lavt innskudd i seg selv trenger ikke å være bare galt. For noen er det jo den eneste måten å komme inn i eiendomsmarkedet på. Men du må få en skikkelig oversikt og informasjon om økonomien både hos deg selv og i andelslaget og vite hva du går til slik at du ikke får noen overraskelse som du burde ha visst om på forhånd. Tusen takk for svar som ga litt mening:) Er helt fersk på slikt,så er veldig greit å ha noen direkte innspill om hva man bør tenke på,hva ting betyr,rett og slett:)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 HI her... Det står bla at man kan betale ned deler eller hele fellesgjelden etter innflytting,og at fellesgjelden er i husbanken.. Mndleien blir på ca 5600,-.Og dekker da også vaktmester,internett,fellesstrøm og alt slikt,i tillegg til rentene til husbanken. Sånn du skriver det dekker husleien kun rentene til husbanken og da er det en dum leilighet å kjøpe. Da betaler man gjerne kun renter i noen år, varierer nok hvor lenge, men tror ikke det er uvanlig med 10år. Når det har gått 10år, så må man begynne å betale avdrag i tillegg, dvs at gjelda er den samme som når man begynte, men husleia må stige tilsvarende det man skal betale i avdrag. Når man nærmer seg at de 10årene har gått, blir det stort sett veldig vanskelig å selge leilighetene.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #10 Skrevet 12. januar 2012 Det er veldig sjeldent lurt... fordi det har så lavt innskudd og høy fellesgjeld. Dette var veldig populært en periode men ble mye mindre av dette etter mange brant seg på det. Ble veldig dyrt på lang sikt, og dyrere enn folk hadde sett for seg pga avdragsfrihet i starten. Uansett ville jeg aldri hoppet på et slikt prosjekt. Da ville jeg heller hoppet på et litt eldre prosjekt med lite fellesgjeld. men derimot å kjøpe andelsleilighet som har lav fellesgjeld og solid borettslag (som er dekket av forsikring mot konkurs osv, dette er viktig i spesielt små borettslag) kan være lurt...
Gjest ronja røverdatter Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Men det gjelder jo ethvert lån i husbanken eller andre plasser hvor man bare betaler renter de første årene - det lønner seg egentlig aldri, uansett om det er andelsleilighet eller selveier. Her inne florerer det jo stadig råd om å "bare låne" mer enn folk egentlig har råd til, for det er jo bare å be om avdragsfrihet... Men det er dyrt å være fattig - og for noen kan det være en brukbar løsning likevel, eller kanskje den eneste løsningen. Men da må man vite at kostnadene kommer til å øke og vite at man har råd til det. Alternativet er jo kanskje å leie....
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10075134
Gjest ronja røverdatter Skrevet 14. januar 2012 #13 Skrevet 14. januar 2012 Det var en veldig god artikkel. Det med fremtidig vedlikehold er jo ekstra viktig å sjekke ved kjøp av eldre borettslagsleiligheter. Men det bør man jo også tenke på når man kjøper selveier også....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå