Gå til innhold

Hva mener dere ang. bruk av gåstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lust å kjøpe gåstol til gutten min, men har hørt utrolig mye negativ om de. Hva tenker dere ang dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke anbefalt og da følger jeg den anbefalingen.

Ser heller ikke behovet. Utvikingen kommer like fort om den får komme naturlig. Og det er forøvrig naturlig den skal komme.

Barnet har det like bra på gulvet.

Tror gåstol i mange tilfeller også er mer for moro for foreldrene enn barnet.

Og inntrykket mitt er at det som oftest er unge foreldre som går til anskaffelse av det....om jeg ikke tar heeeelt feil da

Jeg kjenner hvertfall ingen foreldre på min alder(30+) som har det til barnet sitt. Men jeg kjenner et par unge foreldre(20-25 år) og de har både gåstol og hoppedisse,(sånn som henger i dørkarmen) og barna er 4-5 mnd!

Skrevet

Vi har ikke tenkt å kjøpe gåstol siden det ikke er anbefalt..

Skrevet

Jeg tenker at det er noe tull. Ser ikke helt at dette skal være moro for en baby, og jeg tror babyer har godt av å lære ting selv, ikke bruke hjelpemiddler. Tror og at ungen blir passiv av det. Hvorfor skal babyen gidde å lære seg å reise seg opp, og gå når han blir satt i gåstolen bare han sutrer..

Er jo heller ikke anbefalt og det med god grunn..

Skrevet

Jeg leste rapporten som konkluderer med at det er dokumentert at babyer begynner å gå senere når de bruker gåstol. Leser man hele rapporten så ser man at det er snakk om at babyene begynner å gå i gjennomsnitt 3 dager senere ved ganske "massiv" bruk av gåstol, så jeg ser ikke dramatikken i det.

Kan være en fin måte å sysselsette poden som kjeder seg på gulvet. har ikke brukt det selv da, men hadde sikkert gjort det om jeg hadde fått en gåstol.

Skrevet

Vi har hatt hoppestol til mini. Den har vært super og han har hoppet som bare det i den. Ikke lenge om gangen, men som variasjon i forhold til andre aktiviteter.

Annonse

Skrevet

Postet før jeg var ferdig...Jeg er ikke imot gåstol selv om vi ikke har hatt det selv. Alt med måte! Tror ikke det er noe "farlig" iallefall.

Skrevet

Vi har arvet en, og kommer til å bruke den, men i moderate mengder. Alt med måte ;)

Skrevet

Det er ikke anbefalt og jeg mener det er fullstendig unødvendig. Når det er sagt tror jeg heller ikke svært moderat (maks 15-20 minutter i løpet av en dag) er skadelig heller, men jeg ser ikke poenget når babyer har det mye bedre når de får krabbe rundt på gulvet selv og utvikle seg som de skal.

Skrevet

Har ikke hatt gåstol til noen av mine og lillemann kommer heller ikke til å få det. Ser ikke helt poenget med det jeg da...

Skrevet

På helsestasjonen vår henger det et eget skriv fra fysioterapeut der de skriver at de ikke anbefaler gåstol. Jeg kommer derfor ikke til å la mitt barn bruke hverken gåstol eller sånn hoppegreie.

Skrevet

Jeg er fysioterapeut og vil på ingen måte anbefale gåstol (kun til funksjonshemmede barn som av ulike årsaker har behov for denne type trening). Grunnene for det er bl.a. det flere har skrevet over her. Men det har også å gjøre med at barnet ikke har nok stabilitet i kroppen. Når et barn skal gå kobler de inn muskulatur som ligger nærmest skjelettet (kjernemuskulatur), og dette er de viktigste musklene for stabiliteten. Det er denne muskulaturen som holder skjelettet oppe. Har de ikke kontakt med denne muskulaturen skal de heller ikke opp å stå/gå. Noen vil kanskje si at gåstolen hjelper med å stabilisere i hofter og nedre del av rygg, men hva med øvre del av rygg og nakke? Hos babyer er hodet veldig stort sammenlignet med resten av kroppen. Tenk hvilken belastning det vil gi på nakke og øvre del av rygg når de ikke har denne støttemuskulaturen inne. Det er også derfor man ikke skal sette opp barnet og støtte det opp med puter rundt. Selvfølgelig lar jeg barnet mitt sitte oppe i korte perioder, men det er med meg som støtte (holder i et grep som om jeg skal til å løfte han opp) slik at han får den støtten som behøves. Om baby har lært seg å reise seg opp etter ting, og du vil at han skal gå (selvfølgelig da kun kort tid av gangen) vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en sånn briotrille (sånn han kan legge lekene sine i og trille rundt med). Han vil ikke begynne å gå med den før han selv er klar for det. Og det er vel det beste? Barn gjør ting når de selv er klar for det, men mindre det er spesifikke ting (f.eks. favorittside, låsninger etc) som gjør at man bør trene på det.

Annonse

Skrevet

Har egentlig ingen mening om de... Her skal jeg ikke skaffe gå stol pga plass, og at jeg ikke orker og løpe etter :P

Skrevet

Jeg har lust å kjøpe gåstol til gutten min, men har hørt utrolig mye negativ om de. Hva tenker dere ang dette?

Bare det at du har hørt utrolig mye negativt burde vel få deg til å styre unna? Ikke alltid man bør gjøre alt man har lyst til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...