Ellois Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Da var turen kommet til oss og å få Knøttet over på eget soverom, 5 måneder og 1 uke gammel. Hadde gruet meg i bøtter og spann, da han den siste tiden har hatt en tendens til å "smokke" veldig intenst på morgenkvisten. Han legger seg i 20-21 tida og sovner av seg selv helt fint. Og sover hele natta. Vi gir han ikke smokk i innsovingsfasen. Men det hender han våkner om morgenen, til forskjellige tider, og småsutrer helt til han får smokk. Da er alt ok. En liten stund... til smokken detter ut. Og det gjør den, før eller siden. Deretter kan jeg ligge i senga ved siden av og dytte smokk resten av morgenen. Ofte hundreogørten ganger. (Føles det ut som...) Men noen ganger også bare 1 eller 2 ganger. Så sover han videre og kan sove helt til kl. 09-09.30. (Han sluttet med nattmåltider da han var 4-5 uker gammel.) Så mye av gruinga til å flytte på eget rom har vært at jeg har sett for meg at jeg flyr som en strikkball mellom soverommene, for å dytte smokk. But so far, so good! Det har gått oppsiktsvekkende bra hittil! Bare 2 netter på baken så langt, men likevel. Han reagerte ikke noe spesielt på at han ble lagt på eget rom. Det var helt greit, det. Så sovnet han, slik han pleier å gjøre. Og sov helt til 04.45 første natta. Da ble det knirking og småsutring i baby-callen, som gikk over i klaging og smågråt, og jeg skjønte at det ikke kom til å gi seg sånn helt av seg selv. Så da var det opp og dytte i smokk. Han enset knapt at jeg kom inn i rommet, som vanlig. Når han halvvåkner om natta er han liksom helt lost for omverdenen og klarer ingenting selv. Han klarer fint å putte i smokken selv på dagtid, men på nattestid er det noe helt annet... Selv om den ligger rett foran nesa hans. Vel, vel. Det ble med kun den ene turen. Så sov han videre til rundt 09. Supert! Neste natt (i natt), akkurat det samme. Våknet først kl. 06.15 og sutret i stadig økende volum, til jeg måtte opp, inn, dytte i smokk og alt var bra igjen. Men det ble 1 tur den natta også. Og han sov til 09.30! Da måtte jeg inn og se om det overhodet var liv i han. Begynte nesten å bli litt bekymra. Men han var helt nyvåken, uthvilt og happy! Og han sovnet helt fin-fint denne tredje kvelden også. Knusk stille der oppe. Krysser, krysser fingrene for at det fortsetter slik! 1 tur pr. natt inntil han lærer seg å finne smokken selv, også på nattestid, skal jeg absolutt klare. Pjuh! Kan det virkelig være at han sover bedre på eget rom enn det han gjorde sammen med oss? Virker nesten slik. Damn! :-)
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Ja, dette opplevde vi også, hehe! La henne inn på rommet ved siden av for 1 1/2 uke siden, og hun sover sååå godt! Husker sambo sa etter første natten "Kan ikke huske sist jeg sov så godt!!", hehe.. Selvom hun våkner inn i mellom og kan være våken 30-60 min, så sover vi alle mye bedre enn vi gjorde før. Jeg slipper til og med å sove når hun sover, før var jeg dautrøtt etter 2 timers våkentid:p hun er snart 9 mnd da, og vi avvente henne helgen før hun fikk eget rom.
Valiana Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Godt å høre om andres positive opplevelser! Her skal vi putte lillemor over på eget rom i morgen - straks 9 mnd gammel. Veldig spent på hvordan det kommer til å gå...!
Ellois Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2012 Ja, det kan visst gå lettere enn man frykter! :-) Natt nr. 3 var like fin. Han våknet i 4-5 tida og romsterte litt der inne, men jeg hørte at han var på det stadiet hvor han klarer å roe seg selv. Og det gjorde han. Så sovnet han igjen. Neste oppvåkning var rundt 07. Men da var det sånn eskalerende, "hallo, jeg trenger litt kontakt!". Så da gikk jeg inn, strøk han over kinnet og ga han smokken. Strålende fornøyd! Så gikk jeg ut igjen og vi sov begge et par timer til, til kl. 09. Yesss! Krysser fingrene for at dette blir trenden fremover. Lykke til dere andre også!
☀ Lille prinsesse - juli2011 ☀ Skrevet 12. januar 2012 #5 Skrevet 12. januar 2012 Så godt å lese! Vi har ikke eget rom til vår lillefrøken ennå, og to andre deler allerede rom, så hun blir på vårt rom en stund til. Jeg er bare glad til, men det er fint å lese andres positive opplevelser, så kanskje jeg blir ivrigere på å få i stand alle rommene, så hun får sitt eget snart. Hun er 6 mnd. Men, vi sover godt på natten alle sammen, er bare oppe en gang. Mannen min sover gjennom det også, så han er uthvilt på jobb
zassy☆ Skrevet 12. januar 2012 #6 Skrevet 12. januar 2012 Lurer litt på å legge jenta mi på 5 mnd på eget rom snart også, men har ikke babycall enda og er så redd jeg ikke skal høre henne selv om rommet hennes er veldig nært vårt. Bruker alle dere babycall?
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Vi bruker ikke babycall, men det er fordi rommene er vegg i vegg og dørene åpne
Valiana Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Oppdatering :-) Lillemor skulle jo over på eget rom (vegg i vegg med oss) på fredag - som sagt så gjort. Vi ønsket å gjøre dette nå pga urolige netter og tror hun våkner mye av oss. De to første dagene gikk som forventet - hun sovnet helt fint som vanlig, men vi måtte også som vanlig putte smokken i hver 30-90 min på kvelden før vi selv la oss. Hhv klokken 23 og 24 kom hun over i vår seng (også det helt som vanlig... roer seg ikke før hun kommer over). Så hittil var eneste forskjell at det var litt lenger å gå å hente henne... Men natt til mandag var det først 01.30 hun kom over, og de to siste dagene...tadamtadam - har hun sovet hele natten gjennom på eget rom!! Jeg er sjokkert og glad! Natt til i går våknet hun ganske mange ganger, men klarte å roe henne i egen seng. Hun fikk som vanlig pupp klokken 03, og sovnet av seg selv igjen i egen seng mens jeg var en tur på do (var jo sikker på at hun iallefall ville komme over i vår seng etter mating!). Våknet da klokken seks, og fikk en siste time i vår seng før vi stod opp. Og i natt var bare enda bedre. Hun sov uten et kyst fra jeg la meg og frem til kl fem (!!!) i morges. Fikk da pupp, og sov videre i egen seng til 06.30. Så over i vår seng og sov til 07.45! WOW! Håper fortsettelsen blir like bra :-D
Ellois Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 18. januar 2012 Zassy: Vi bruker babycall, men hadde nok klart oss uten også. Rommene ligger vegg-i-vegg og det er tynne vegger. Ellers går det jo an å ha begge dørene på gløtt også, så man hører enda bedre. Valiana: Så bra! Gratulerer! :-) Ingenting er bedre enn når de sover mer enn vi forventer eller tør håpe på. En liten oppdatering siden sist her: Etter en drøy uke på eget rom sover han MYE bedre, på alle måter! Pleier å gå inn 1 gang på morgenkvisten, alt mellom 4-5 til 7, og putte i smokk. Men det holder med den ene gangen. Så sover vi videre til ca. 9 begge to. Idag gikk det nesten litt over stokk og stein... La han 21.00 og han fant smokken selv med det samme vi la han i senga. Pleier ikke la han få smokk fra innsovingen av, men tenkte skitt la gå. Han fant den jo selv. Så vi lot han beholde den. Og hørte ikke noe mer på babycallen noe mer den kvelden. Eller natta. Eller på morgenkvisten... Først klokka 08 kom de første lydene der inne fra. Litt pludring og knirking. Men så ble det helt stille igjen. Jeg sto opp og lot han sove videre. Men da klokka var 09.30 gikk jeg opp for å se til han. Da lå han med helseteppet over ansiktet (favoritt-stillingen, han elsker å ha noe over ansiktet, til mors store engstelse), smokken var i og han lå i sin dypeste søvn, med kosekluten i hånda. Hadde ikke hjerte til å vekke han. Kl. 09.45 sms'et jeg sambo og lurte på hva jeg skulle gjøre. La han sove videre eller faktisk vekke han...?? Han kunne jo risikere å sove fram til lunsj! Bestemte meg for å vekke han og gikk opp igjen kl 10. Nå får det holde, tenkte jeg. Han gjorde ikke noe spesielt i går som skulle tilsi at han trengte ekstra mye søvn heller. Men da jeg kom opp og så han ligge like rolig og søtt klarte jeg selvsagt ikke vekke. Igjen! Så gikk ned igjen. He he! Men heldigvis, bare 5-10 minutter etterpå hørte jeg pludrelyder på callen. Gikk opp og snek meg inn og der lå han, nyvåken og med et stort morgensmil, glad for å se mammaen sin! *smelt!* Så jeg aner et lite luksusproblem her... og et dilemma. La han sove til langt på dag - og venne han til det? Eller bare bestemme at dagen begynner f.eks. kl. 9 og that's it? Så kan han heller sove mer etter frokost. (Han gjør jo det uansett.) Tror vi heller mot det siste. Men altså, sove på eget rom kan vi vel konkludere med var en suksess her i gården, i alle fall! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå