Gå til innhold

Søknad om barnehageplass... Kan noen forklare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Den lille jenta vår er født i slutten av september, altså har hun ikke rett på barnehageplass før hun er nesten to år. Men vi skal søke nå, hva lønner det seg da å gjøre?

Pappaen skal ha pappaperm til begynnelsen av oktober, så i utgangspunktet ønsker vi ikke plass før det. Men er det sånn at det lønner seg å skrive oppstart i august likevel for så å betale for den tiden hun evt ikke er der? Eller vil det gjøre at vi mister plassen?

Og om vi søker med oppstart i oktober, vil vi da bli prioritert etter de andre som er født "for sent" (etter 1.sept), men som kan starte i august?

Utrolig forvirrende og latterlig system dette her...

Hadde satt pris på om noen ga meg en "inn med te-skje forklaring"

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver akkurat det jeg tenker. Vår prins er født i midten av oktober og vi er usikre på hvordan denne søkeprosessen fungerer.

Gleder meg til å lese svar! :-)

Skrevet

Min lille er født i beg av sept. Hadde ringerunde til flere barnehager. Fikk beskjed om at det var viktig å sende inn søknad så snart som mulig(etter mottak av personnr), vi sendte inn i oktober.

De sa det var størst mulighet for plass hvis vi søkte fra hovedopptak i august. Vi trenger egentlig ikke plass før des -12, men valgte likevel å søke fra august. Får vi plass fra aug betaler vi heller de månedene vi ikke trenger, da har vi ihvertfall lang tilvenningstid he he! :)

Håper selvfølgelig at vi ikke får før des, så vi slipper å betale unødvendig.

Blir spennende å se hva som skjer!

Dette var iallefall det jeg ble forklart :)

Skrevet

Takk for godt svar :) har snakket med helsesøster i dag også, og hun sa at det var lurt å søke fra augst og heller søke om utsettelse om vi skulle få plassen. Og evt betale for den perioden frem til hun skal begynne.

Håper det ordner seg, og håper det snart blir andre regler på dette. Dette er jo helt håpløse regler.

Skrevet

Jeg hadde et annet innlegg engang ang barnehageplass og oppstart. Nå er min født i august så det er ikke noe problem,

Men noen sa til meg her inne at man ikke kunne betale for en plass uten av ungen gikk der. Du måtte beg når du fikk oppstart.

Hadde noe med at da oppholder du plassen til noen som kanskje trenger den mer.

Men sjekk det ut, jeg har ikke helt peil på det punktet.

Skrevet

Jeg kjenner mange som betaler for en plass de ikke bruker, så her i kommuna er det helt iorden iallefall. Vår gutt er født i slutten av oktober og vi vil ikke ha ham i bhg før etter han har fylt 1 år. Men har søkt opptak fra august, ellers blir vi bare lagt pent til sides. Her i kommunen er det vanskelig å få plass!

Skrevet

Shiiiiit, må vi begynne å tenke på barnehageplass allerede :( Blæ...

Weegirl er født 2 okt, og vi bor i en av de vanskeligste bydelene i Oslo så kan vel bare glemme å få plass fra august - men må vel søke uansett for komme inn i systemet eller?

Aner ikke hvor jeg skal begynne en gang? Er det en nettside man finner info/søker på eller?

*clueless*

Skrevet

Opptaksreglene er forskjellig fra sted til sted, så dere bør finne reglene der dere bor. Det samme gjelder nok om det er mulig å betale for en plass man ikke bruker eller om man må bruke den en viss andel av tida for å ikke miste den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...