Summerheat85 Skrevet 11. januar 2012 #1 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg håper noen kan se litt..vi har hele tiden hatt en gutt som har vært vanskelig i matveien, og har som følge av dette dårlig vekst..han har fram til nå ikke vært preget av lite mat, men han sluttet brått å spise før jul, med påfølgende klønethet og trøtthet. Han lever for tiden på kaloridrikke fra apoteket og ingenting annet. Er det noen som klarer å gå inn på han for å se hva som er problemet og hvorfor han ikke spiser? Han er født 201208. Tusen takk hvis noen tar seg tid Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #2 Del Skrevet 11. januar 2012 Dere må jo dra til legen. Eller en kostholdsveileder. Han kan ikke gå på kaloridrikke som er ment som tillegg til kost når f.eks eldre ikke får i seg nok næring. Da må dere jo på en eller annen måte være strengere. Dere må få utelukket matallergi, mage/tarmproblemer, og om det blir gjort må dere sette hardt mot hardt. Dere bestemmer over han! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-mtp- Skrevet 11. januar 2012 #3 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) beklager men har svært vanskeligheter for å forst at en nett over 3 år lever på kun kalori drikker.... Må jo vere noe riv ruskene galt med de som har han til foreldre som ikke klarere å overgå litt trass alder og lar han få kalori drikker i stede for vanelig mat.... gi han heller sikkelig mat og dropp drikkene... Endret 11. januar 2012 av -mtp- Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Bellasnella** Skrevet 11. januar 2012 #4 Del Skrevet 11. januar 2012 Får ikke inn noe spesifikk som feiler han nei.. men får ikke opp noe i det heletatt. men jeg sier som anonym over. Har dere vært til utredning?? Om dere ikke får i han noe annet enn energidrikker burde han faktisk vært innlagt på sykehus... Det er jo svært bekymringsverdig. God bedring!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Bellasnella** Skrevet 11. januar 2012 #5 Del Skrevet 11. januar 2012 Og at han er klønete og trøtt tyder jo på jernmangel, b12 mangel. Jeg blir helt skremt av slike innlegg jeg. Dere har vært til legen i denne perioden? han kan jo være alvorlig syk. Ikke meningen å skremme deg og jeg får som sagt ikke opp noe negativt, men han burde definitivt fått god oppfølging av barnelege og ernæringsfysiolog. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #6 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg må bare si at jeg synes det er hårreisende å spørre om dette på en spåside på nettet også, hvor du ikke har noen garanti på at personen som svarer har noen som helst kunnskap om hva man svarer på. Kutt ut saft, frukt, godt, ja alt av småting som kan gi metthetsfølelse. Sett dere ved bordet, la han evt smøre selv, eller smør en brødskive til han med sunt pålegg som han liker, sitt der og kos dere, fokuser minst mulig på om han spiser eller ikke men sitt der alle sammen til han har spist. Ikke gi drikke før han har spist halve skiven, og begrens også da væskeinntaket. Ikke vær hysterisk, å si ting som "nå mååå du spise, ellers så... " ikke frist med dessert, ikke gjør noe som helst ut av det. Men før dette, sjekk selvfølgelig med lege at det ikke feiler han noe fysisk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerheat85 Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 11. januar 2012 Mtp beklager men har svært vanskeligheter for å forst at en nett over 3 år lever på kun kalori drikker.... Må jo vere noe riv ruskene galt med de som har han til foreldre som ikke klarere å overgå litt trass alder og lar han få kalori drikker i stede for vanelig mat.... gi han heller sikkelig mat og dropp drikkene... Her blir jeg faktisk kvalm, skjelven og på gråten av å bli dømt på denne måten! Han har slitt med maten siden han var 10 måneder gammel, og problemene med mat har ikke vært så ille som nå siden før jul! Vi har absolutt ikke oppfostret han på drikke, kun de siste dagene etter råd fra lege! Han har hatt jevne besøk hos barnelege siden han var 16 måneder, og ernæringsfysiolog fra 18 måneder, og vi følger rådet fra ernæringsfysiolog når det gjelder kaloridrikke! Denne gangen var det 6 måneder mellom 2 besøk hos barnelege fordi han hadde spist greit i noen måneder, men vi fikk beskjed om å ta kontakt hvis han sluttet å spise igjen. Vi gjorde det, og fikk framskyndet timen med halvannen måned, begynnelsen av februar. Det var før han sluttet å spise helt. For å få en enda raskere time så må dette gå gjennom fastlege, der jeg endelig fikk snakket med lege i dag. Nye blodprøver ble tatt i dag, skal levere urinprøve i morgen i tillegg til fysisk vurdering inne hos lege. Deretter skal fastlege ringe til barnelege med noe håndfast å gå ut ifra! Leger er skeptiske til å gjøre mange undersøkelser på små barn, og derfor har utredningen tatt 2 år hittil! Ingen skal komme og fortelle meg at jeg er en dårlig forelder som ikke klarer å håndtere min egen unge i trassalderen! Jeg unner INGEN den fortvilelsen som kommer når barnet tar 2 biter av måltidet og nekter å spise mer. Vi har prøvd ALT av metoder for å få han til å spise: Det han vil ha, null fokus på han under måltidene, kutte ut drikke fram til han spiser litt osv osv...ingenting hjelper. Spiser han mer enn noen biter så begynner han å brekke seg. Har han maten for lenge i munnen så brekker han seg, evt kaster opp. Er bitene for faste i konsistens så brekker han seg/kaster opp. Jeg kan absolutt ikke skjønne at trassen hans begynte når han gikk over til fast føde for fullt som baby! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Bellasnella** Skrevet 11. januar 2012 #8 Del Skrevet 11. januar 2012 Kjære kjære deg! Jeg har på ingen måte prøvd å dømme deg. Virkelig ikke. Grunnen til at ihvertfall jeg spurte var fordi ut i fra det første innlegget var det umulig å forstå om han i det hele tatt hadde vært hos lege. Så flott at dere får oppfølging hos barnelege og ernæringsfysiolog. Jeg kan forstå at dere står i en svært vanskelig situasjon og at dette er frustrerende og ikke minst krevende av dere som foreldre. Jeg håper dere får den oppfølgingen dere har krav på at dere finner en årsak eller en løsning på problemet innen kort tid!!! Klem til deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerheat85 Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 11. januar 2012 Anonym på toppen: Foreløpig er han utredet for cøliaki (4 negative prøver hittil, men allergiprøver kan være falskt negative når de er små), en form for blodsykdom, og reflux...det har vært snakk om å ta endoskopi og gastroskopi, men dette ville de unngå så lenge som mulig da han må i narkose. Vi har som sagt prøvd alt uten virkning. På en god dag kan han spise et helt måltid, men ingenting mer. En dårlig dag spiser han ingenting, men drikker som normalt. Ta for eksempel bursdagsfeiringen til moren min for noen dager siden: Han spiste 3 baconbiter og 4 pølsebiter den dagen. Han hadde kake tilgjengelig, men rørte ikke noe av det som sto på bordet. Han sier han vil ha mat, han får mat, og rører ikke maten etterpå, evt tar en bit eller to. Bellasnella: Takk for et skikkelig svar. Som du leser av svarene mine har vi prøvd alt vi kan, og han er under utredning. I forhold til jernmangel er jeg rimelig sikker på den, ettersom han har slitt med dette tidligere også. Forrige blodprosentmåling like før jul lå på 10,0, i dag var den 10,5....referanseverdi hos en 3-åring er fra 11,2 og oppover...vi vet at vi ikke kan vente i 1 måned til på timen hos barnelege sånn som det er nå...drikken er en kortsiktig løsning sånn at han får i seg litt næringsstoffer når han ikke spiser...det er ikke sånn at han bare ligger og ikke orker noe...mellom 10 og 13 har han greit med energi før han blir utslitt og grinete. Anonym nederst: Som du ser så har vi prøvd i 2 år...han får ikke saft, litt godt på lørdager bare (som han ikke spiser opp), frukt får han i barnehagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerheat85 Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 11. januar 2012 Bellasnella: Du er den eneste som hadde noe konstruktivt å si, så det lange innlegget var mest ment for mtp Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerheat85 Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 11. januar 2012 Og forresten siste anonym: Nå vi har prøvd alt, så skader det altså ikke å spørre her inne. Jeg tar ikke alt som blir sagt her for den absolutte sannhet, men hvis noen fikk inn noe som ikke hadde vært sjekket opp, så kunne det vært noe å høre med lege om. Det er ikke sånn at de her inne behandler barnet mitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catteklatt Skrevet 11. januar 2012 #12 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg håper noen kan se litt..vi har hele tiden hatt en gutt som har vært vanskelig i matveien, og har som følge av dette dårlig vekst..han har fram til nå ikke vært preget av lite mat, men han sluttet brått å spise før jul, med påfølgende klønethet og trøtthet. Han lever for tiden på kaloridrikke fra apoteket og ingenting annet. Er det noen som klarer å gå inn på han for å se hva som er problemet og hvorfor han ikke spiser? Han er født 201208. Tusen takk hvis noen tar seg tid Skjønner godt at du er frustrert og redd.. Dette er vanskelig å se på for en mor, man føler seg ofte maktesløs.. Håper dette endrer seg snart! Når jeg kikket på ham virket det som han har en slags overfølsomhet.. Gane/Bakremunnhule/spiserør kommer fram.. Nå er det litt skummel å svare på slike spørsmål, men det er greit å evt få avkreftet at det er noe galt der. Regner med at du forstår at jeg ikke har noe utdannelse innen helse til å svare på det, og at jeg kun svarer det jeg "ser". ønsker dere masse lykke til og håper dere får svar! Lys og kjærlighet sendes! <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143926738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-mtp- Skrevet 13. januar 2012 #13 Del Skrevet 13. januar 2012 For det først så skriver du ikke noe om at dette har vart over flere år.. Du skrev at han BRåTT sluttet rett før jul.. Og levd på DRIKKER siden den tid fra apoteket " les det første innlegget du skrev" Har vanskeligheter for å tro på dette, vist foreldre ser at ikke noe hjelper s¨tår iallefall de eg kjenner med ungenr på telefonen til det blir gjordt noe... Og iallefall om det har gått så lang tid som du skriver har.... Om det varer så lenge også så brude vel det ringt noen bjeller på barneklinikken også om at det faktis er noe han trenger hjelp med... Men desverre tenker ikke folk på B.K slik.. de tenker OK der var den babyen sendt hjem ringer de ikke konstant til oss er barnet OK tilstand.. Fastlege kan IKKE hjelpe med småbarn som trenger HJELP NO!!!!!!!!!!!!!!! Tro meg eg har hatt problem med mitt barn også og fast legen hjalp ikke stort selv stod eg på telefonen dag inn og natt ut for å få hjelp med en gang... Ringte flere ganger per dag i 4 uker før eg fikk hjelp... Vist det er sant det du skriver så må du ikke fortelle meg korleis det er for eg vet det,... Og ja den tiden det stod på folte eg meg som en ELENDIG mor... Eg har ingen problemer med å si det, foreldre som ser at det er noe i veien med barne sitt står på 24/7 uansett hva leger sier.... Vist du ennå ikke har fått hjelp, ring B.K i morgen og overdriv med at han ikke får i seg noe mat og drikkene er han blitt lei av og har ikke sove i matt bare skreke osv NO Må DET SKJE NOE:::!v Ver egoistisk og tenk på deg og ditt barn.. Om du leser dette i dag, ring gjerne ned til de i dag og syt og klag litt han har ikke drukke mer enn så og så lite og veldig slapp osv så no må du få hjelp..... Kanjse du får time i morgen eller på mandag.... Har ikke ditt barn det bra har heller ikke du det bra.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143930116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerheat85 Skrevet 14. januar 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 14. januar 2012 Mtp: jeg visste ikke hvor mye informasjon jeg skulle gi dere i og med at jeg har lest at dere ikke vil ha for mye informasjon på forhånd..uansett så skrev jeg at han for tiden levde på drikker, med andre ord ikke fra før jul da han sluttet..og jeg skrev også at han hele tiden har vært vanskelig i matveien, derav ikke bare fra før jul..akkurat der har d vel bare vært noen misforståelser i forhold til det jeg skrev, så la oss glemme den delen.. i forhold til barnelege så er det ikke lett å få tak i noen på et sykehus jula og rundt nyttår..nå har han vært hos fastlegen for vurdering og tatt mange prøver, og fastlegen har bedt om hastetime som vi kan forvente svar om etter helgen..i fjor sommer hadde han en god periode matmessig sett og la på seg hele 1,8 kg på 6 måneder..skjønner dette med følelsen av å ikke være bra nok..dagene dreier seg om hvorfor han ikke spiser og hvorfor legene ikke finner ut hvorfor..har forsåvidt vært uten drikke i 2 dager nå, da han gikk lei, og i går spiste han en brødskive pluss noen ostebiter, og i dag var det en brødskive uten skorper (ikke skåret vekk)..hører vi ingenting på mandag i forhold til ny time, så ringer vi for å få fortgang.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143931852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerheat85 Skrevet 14. januar 2012 Forfatter #15 Del Skrevet 14. januar 2012 Catteclatt: tusen takk for svar.. har vurdert mye i forhold til dette med spiserør og svelg med tanke på at han sliter med litt større biter under måltid..det eneste vi vet er at ved forrige fastlegebesøk der han spiste mindre fordi han hadde hoste han ikke ble kvitt så hadde han et virussår i nærheten av svelget, bak jekslene..har hatt litt tanker om at han muligens har hatt en del sånne og ikke liker å spise av den grunn, at det er psykisk..vi vet ihvertfall at ved neste barnelegebesøk så skal vi be om sjekk av spiserør og endetarm.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900346-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-utenom-det-vanlige/#findComment-143931868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå