Gå til innhold

Flere med baby på 3 mnd? Hvordan er deres dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Hvordan ser dagene deres ut? Er min første dette her og koser oss masse. Føler dagen flyyyr av gårde selv om det stort sett går i det samme. Var på 12 ukers kontroll igår og hun veide 6630g, og var blitt 60 cm lang og 41 1/2 cm rundt hodet. Hvor store var deres babyer på 12 ukers kontroll?

09-10: Mat, vi står opp, vasker å steller henne. Mat også litt lek.

11-12: Første blund (varer ca en halvtime, kanskje tre kvarter hvis jeg er heldig)

12-14: Mat, bleieskift og lek. Enten på babymatten, eller så går vi på oppdagelsesferd i stuen. Er også veldig glad i å se seg selv i speilet ;) Hvis det er vær til det går vi på trilletur.

14-15: Mat og prøver å skvise inn blund nummer to før pappaen kommer hjem så hun ikke blir alt for overtrøtt når han kommer ;)

15-17: Mat, bleiskift, lek eller bare masse kos med mamma og pappa.

17-18: Mat og prøver på en blund her også, er ikke alltid det går.

18-19: Steller henne, på med pysj også litt kosetid i stuen med mamma og pappa.

ca.19-20:Mat før legging. Pleier å sovne rundt denne tiden, men våkner fort opp igjen og vil ha mat ca 1-2 ganger før 23.00. I tillegg vi må inn noen ganger å putte smokken i munnen igjen fordi hun våkner lett hvis den faller ut.. Men ca etter 23 sover hun greit og våkner 1-2 ganger for mat på natten.

Kom gjerne med innspill hvis dere har forslag til hvordan få henne til å sove bedre mellom syv og elve.

Ellers så nærmer det seg jo smaksprøver nå, gleder meg veldig til å se om hun liker andre ting enn morsmelk :D

Fortsetter under...

Skrevet

Bare meg med baby på ca 3 mnd innpå her? ;)

Skrevet

Hei :) jenta mi er 3 og en halv mnd og dagen min ser så og si likedan ut som din :)

blir kanskje noen fler matinger om natta med oss enn med deg... men skal snart introdusere henne for grøt og da vil hun forhåpentligvis spise litt færre ganger på nattestid.

Ved 12 uker veide hun 6 kgs og var 59 cm ( var 50 cm og 3395gram når hun var født )

Skrevet

Hei :)

Weegirl var 3 mnd 2 jan! På 3 mnd kontrollen veide hun 5,8 kg, og var blitt 61cm lang. En slank dame mao, men innenfor normalkurven.

Her starter dagen ved 7-8 tiden. De siste to ukene har hun sovet i egen seng på eget rom så pappan tar henne opp når hun våkner, skifter bleie og legger henne inn til meg så jeg kan gi frokost i senga :) Kooooser mye på morgenen og noen ganger hender det vi sovner igjen begge to :)

Når vi står opp er det frokost og kaffe til mor mens weegirl leker i babygymmen (storkoser seg), morgenstellet tar vi litt etterhvert. Første lur er ved 11-12 tiden og varer gjerne 30-40 min. Skal vi ut en tur prøver jeg å planlegge det til etter første lur.

Vi møter barselgruppa 1 gang i uken, går på babysvømming, eller møter andre venninner med babyer, eller bare går oss en tur om det er fint vær.

Siste lur er ved 4 tiden før Pappa kommer hjem. Siste måltid er ca 6.30- 7 tiden og så er det i seng. Som regel sovner hun med en gang, men vi må inn en eller to ganger for å dytte inn igjen smokken ila de første par timene. Ammer en gang ila natten.

Føler vi har vært veldig heldige når det kommer til søvn, men har vel engentilg ikke så mye råd å gi - alle babyer er forsjellige. Eller jo, jeg har ett: vi surrer henne stramt inn i et helseteppe (vi kaller det baby-burrito) slik at hun ikke kan fekte med armene. Dette ser hun ut til å like, og hun sover mye roligere/vekker ikke seg selv så mye. Teknikken heter swaddle (hvis jeg har stavet riktig....?) Hvis du søker på youtube finner du videoer på teknikken.

Ellers så er det herlig å se hvor mye hun smiler og er glad - nå gleder jeg meg til hun begynner å le ordentelig.hun lager masse glalyder, men har ikke hørt ordentelig latter ennå - hva med dere?

Skrevet

3 md 5 Jan :) husker ikke nøyaktige mål på 12 ukers kontroll, men 5700g kanskje? Og ca 60 cm.

Mitt andre barn. Står opp mellom 7-8 med den eldste, steller oss, spiser frokost og kjører til Bhg kl 9.

1 dag i uka er jeg på mor og barn trim. Barseltreff ca annenhver uke, og nå går jeg også et Babymasasjekurs over 4 ganger. Veldig kos :) Andre dagene er jeg hjemme og slapper av. Hører lydbok, leser, lager album, strikker, baker, vasker og rydder litt. Koser meg virkelig!!!

Ellers varierer sovingen på dagtid litt. Lillesnupp

sovner når vi kjører til barnehagen. Kan sove alt mellom 20 min - 3 timer.. Så vi tar det litt etter som det blir!

Henter i Bhg mellom 13-15 en gang. Leker litt inne. Lager middag som spises i 16 tiden. Går gjerne ut en tur etterpå med babyen i vogn, og leker litt med 2åringen. Kveldstell kl 19. Hun sovner og våkner mye frem til 23. Da sovner hun godt, og sover til kl 8, med 1-2 amminger på natta. (hun sover med meg).

Skrevet

Elisabeth74: Ja, er jo mange som sier at de få en roligere baby når de får fast føde, satser på at gullet ditt gir deg litt mere sammenhengende søvn da. Hvis ikke får du gjøre som meg til tider, ta en lur sammen med baby på dagen (i samme seng). Da kan faktisk snuppa sove 2 timer, hvis jeg gir henne pupp når det er antydning til at hun våkner ;)

Weegirl: Snuppa her kan gi fra seg noen skikkelige gode lattertak når vi leker foran speilet, hvis hun "flyr" litt og samtidig ser seg selv la ler hun kjempe godt ;) Når det gjelder den baby-burritoen så prøvde jeg det når hun var mindre, funket ikke, hun ble kjempe sint. Men skader jo ikke å prøve en gang til ;)

81-mamma: Godt å se at det ikke bare er min baby som våkner mye frem til elve, kan jo være fordi da sover ikke vi. Legger oss rundt elve. Kanskje hun sover bedre når vi også har lagt oss og hun "hører" oss i søvne? Hvem vet :)

Annonse

Skrevet

Min er nesten 3 mnd og sover best mellom midnatt og middag (kl12). Han våkner og får flaske sånn i 5-6 tiden, og etter det vekker jeg 2 åringen. Vi busser til bhg hennes i 7-8 tiden, og kommer hjem i 9-10 tiden. Da kan han sove til 12, noen ganger får han flaske først, andre ganger sover han videre når vi har kommet hus, uten flaske. Fra kl 19 er det ro i huset, han har på pysj og er stelt. 2 åringen legger seg 18.30 og da tar vi kveldstellet på babyen. Men han sover ikke så mye da, ligger og smådupper. Om vi legger ham i senga må vi inn og gi smokk hele tiden, så ofte har vi ham på sofaen mellom oss mens han smådupper. Dumt kanskje, men vi trenger sårt litt voksentid, og han forstyrrer oss mndre her på stua enn om vi må løpe og gi smokk hele tiden.

Jeg stresser ikke mtp å få til tidligere leggetid. Jeg stoler på at han finner den selv. Snuppa vår på 2 år begynte å ta natta kl 18 da hun var 2 mnd, det bare skjedde av seg selv. Så lenge vi leser signalene babyen sender ut, og legger ham i tide, så vil det med tidliugere leggetid gå av seg selv. Ser han trøtt ut er det rett i seng :)

Skrevet

Hei, henger meg på! :-) Jeg har en datter på 3 1/2 mnd, og vår dag er omtrent som deres ser jeg. Prøver nå å legge godt grunnlag for rutiner, så har på vekkerklokken kl 08:00 hver dag. Hun kan gjerne sove til 09:00-09:30 men prøver å gjøre hver dag likest mulig nå. Står opp, steller henne, dusjer selv så er det mat og lek. Ca kl 10 sover hun mellom 20 og 45 min, deretter er det lek, stell mat og ut på tur som regel kl 12. Er så heldig å ha en god tur-venninne som bor i nærheten så vi er ute nesten uansett vær i 2-3 timer. :-) prøver å få til søvn igjen ved 15-16 tiden - men sliter en stund før hun sovner...:-( deretter er det stell, bading og mat mellom kl 19 og 20. Sover kl 20. Har hatt denne rytmen i en uke, og ser ut til å fungere greit. Våkner ikke igjen før 00:00-01.00 tiden etter legging og oppe 1-2 ganger igjen før vi står opp. Flere som sliter litt med å få barnet til å sovne når han/hun er trøtt på dagen/ettermiddagen...?? Jeg kan bruke 1 1/2 t på å bare få til en 20 min dupp... Enda hun er supertrøtt!! Utrolig slitsomt.. I tillegg er hun en sutrete type, så gråter mye... Nei, dette ble langt! ;-) trenger tips om noen har!!!

Skrevet

Hei, henger meg på! :-) Jeg har en datter på 3 1/2 mnd, og vår dag er omtrent som deres ser jeg. Prøver nå å legge godt grunnlag for rutiner, så har på vekkerklokken kl 08:00 hver dag. Hun kan gjerne sove til 09:00-09:30 men prøver å gjøre hver dag likest mulig nå. Står opp, steller henne, dusjer selv så er det mat og lek. Ca kl 10 sover hun mellom 20 og 45 min, deretter er det lek, stell mat og ut på tur som regel kl 12. Er så heldig å ha en god tur-venninne som bor i nærheten så vi er ute nesten uansett vær i 2-3 timer. :-) prøver å få til søvn igjen ved 15-16 tiden - men sliter en stund før hun sovner...:-( deretter er det stell, bading og mat mellom kl 19 og 20. Sover kl 20. Har hatt denne rytmen i en uke, og ser ut til å fungere greit. Våkner ikke igjen før 00:00-01.00 tiden etter legging og oppe 1-2 ganger igjen før vi står opp. Flere som sliter litt med å få barnet til å sovne når han/hun er trøtt på dagen/ettermiddagen...?? Jeg kan bruke 1 1/2 t på å bare få til en 20 min dupp... Enda hun er supertrøtt!! Utrolig slitsomt.. I tillegg er hun en sutrete type, så gråter mye... Nei, dette ble langt! ;-) trenger tips om noen har!!!

Jeg og har en liten en som har disse småduppene, noe som gjør at hun går fra smilende til grinete på sekundet. Har funnet ut at hun ikke kan være våken mer enn 1, MAX 1 1/2 time før hun må duppe igjen. Da går leggingen knirkefritt:) Hvis ikke får jeg ikke lagt henne. Da må jeg "jukse" og få henne til å sove med puppen, og det liker jeg ikke å venne henne til ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

I løpet av helgen har jeg faktisk funnet den "magiske knappen" for lillemor! Står opp mellom kl 7.30-8.00, legger henne kl 9.30-10, sover da mellom 30-45 min. Legger henne igjen ca 12, da sover hun 2 t. Siste soveøkt blir ved 16-17 tiden, og hun er i seng for natten til kl 20 - som jeg pleier. MEN disse tre dagene har jeg sluppet å "krangle" med henne, hun har sovnet i løpet av 5 min!! Det har vært så deilig!!! Dette fikk jeg til fordi jeg begynte å KUN ha henne UTE i vognen på dagen! :-D akkurat som om det var tingen hennes. Hender jeg må ut et par ganger under den lange søvnen med smokken, men hun sovner igjen. :-) har visst et ute-barn. ;-) men perfekt rutine!

Skrevet

Gutten min er 3mnd, og dagene våre er sånn nogenlunde slik:

vi står opp mellom halv åtte og halv ni etter amming i senga. så blir det morgenstell, leking,kos, litt trening på å ligge på magen før han får mat rundt 10 tiden. Om vi har stått opp tidlig har han som regel en dupp på 30 min. i 9 tiden. Så er det ut på trilletur i 11 tiden, og da sover han ute i vogna si i ca 3 timer. Når han våkner er det mat igjen, og så leking og kosing til pappa kommer hjem fra jobb. I 4 tiden har han igjen en dupp på 30min. Resten av ettermiddagen går til mye pappakos og herjing, før kveldsstellet rundt kl 19. Etter stell og pysj får han flaske, før han legges for natta alt fra kl 19:30 til kl 21. Gutten min sover så alt fra 4-8 timer i strekk (spørs om han får mat når jeg kommer å legger meg eller ikke. han sover lengst om han ikke får melk i 23tiden, underlig nok).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...