Petrine +spire=❤ Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Her går innføringen av fast føde veldig fint ) Nå spiser han søtpotet, gulrot og kålrot. Denne mix'en elsker han Nå holder jeg på å lage nye middager til han. Denne gangen har jeg tatt oppi litt vanlig potet i tillegg. Så trekker jeg en kyllingfilet for seg selv som jeg friser i terninger.. Hva annet kjøtt kan de få?? Skal også innføre brokkoli etterhvert Det kommer jeg også til å fryse for seg selv å heller tilsette en terning eller to snå jeg ser om han liker/tåler det. Da har jeg en middagsbase som jeg kan variere ved å tilsette forskjellig i Eller så spiser han eple, pære, mango og banan. Denne avokadoen har han ikke helt smaken på ennå, men jeg gir meg ikke hehehe
Valiana Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Vi gav svinekjøtt som det første kjøttet, da hun var 6,5 mnd, kylling fikk hun først over 7 mnd (fordi det passet seg sånn, ingen andre grunner altså). Ellers gav vi laks og storfekjøtt fra rundt 7 mnd. Tror de kan få det meste etter at de er 6 mnd, men at man må prøve seg frem med hvordan de reagerer på kjøttet.
Valiana Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Anbefaler forresten bloggenene ' http://mamma-i-eksil.blogspot.com/ http://barebarnemat.blogspot.com/ for inspirasjon :-)
zassy☆ Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 oi så mye du har gitt allerede! Her går det veeldig tregt, hehe, bare gitt potet og avokado til nå men har jo hatt litt pause og tar det veldig forsiktig da. Høres ut som du har gitt masse bra!
abella Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Så heldig du er! Her går det foreløpig tregt med innføring av fast føde, men i dag svelget hun litt for første gang, så da er vi hvert fall i gang. Jeg har ikke gitt noe annet enn banan og avokadomos foreløpig. Tanken er at jeg også skal gi smaksprøver av all maten jeg selv spiser, da jeg har forstått at det er et poeng i de nye anbefalingene. Ga bittelitt fisk og saus i dag på denne måten, men det er mikroskopiske mengder. Med storebror ga jeg både kjøtt og fisk fra 5 mnd, i samråd med hs. Hvis du har viltkjøtt ville jeg gitt det, for det er det mest jernrike, deretter kommer storfekjøtt. Jeg pleide også å gi most kyllinglever til storebror pga jerninnholdet. Jeg brukte også isterning-system og frøs ned maten hver for seg. Synes det var genialt og kjempelettvint.
Petrine +spire=❤ Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2012 Er deilig at dette har gått så smertefritt og ikke minst at han liker det Eneste er avokadoen, men vi prøver med jevne mellomrom ) Tror den største favoritten er pære All maten han har fått har jeg laget selv. Ser veldig bra ut for magen også. Ingen magevondt Nå har han fått fast føde i ca 3 uker, kanskje 4, husker ikke akkurat når vi startet. Er oppe i 1/2 porsjon middagsmos og sikkert en hel porsjon frukt pr dag
Petrine +spire=❤ Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2012 Hahaha ser jeg må vende meg av med alle disse smilefjesene
zassy☆ Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 tihi er fæl med det selv, er jo såå blid atte
Ellois Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Her falt heller ikke avokado helt i smak. He he! Men har ikke gitt opp vi heller, enda... ;-) Bruker bare råvarer her også (unntatt grøten som er sånn Nestle-pakke). Favorittene er nok frukt, foreløpig. Grønnsaker er litt bob-bob. Mye rare grimaser, men han spiser det likevel. Kjøtt venter vi litt til med, har vi funnet ut. Må liksom introdusere basisfruktene og -grønnsakene først, føler vi, og det går ikke så kjapt her. Han er litt over 5 mnd nå.
Petrine +spire=❤ Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2012 Vi er ikke begynt med grøt ennå. Venter litt med det. Men tror jeg venter litt med den kyllingen. Ligger i frysen så det haster ikke hehehe. Tror jeg koker noe brokkoli i morgen istede. Så blir vel grøt neste prosjekt. Han her er nesten 5 mnd nå.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Så fint at det funker med fast føde :-) Du kan også begynne så smått med å la han spise små myke biter av det du lager fra 5-6 måneder (jeg begynte ved 5,5 han hadde fått 2 tenner ved 5 mnd.) Det er bra for malysten, de venner seg til biter, og øver finmotorikken. NB! Ikke lurt når de er kjempesultne, da kan de bli frustrerte når det går for smått. Men helt ypperlig som sysselsetting. La ham f eks drive på med kokt gulrot eller søtpotet mens dere spiser middag. Også brødbiter kan en begynne litt med (gjerne litt tørrt hjemmebakt som smuler seg lettere enn kjøpebrød) Er du bekymret for om han skal sette i halsen så sørg for å pugge førstehjelp. Her har vi aldri fått bruk for det, men litt hosting og brekking har forekommet :-)
zassy☆ Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 kjapt spørsmål: Kan jeg varme opp mat på nytt igjen? Hadde avokadomos i vannbad tidligere men snuppis ville ikke ha noenting, satte det i kjøleskapet med plast over, men er det ikke bra å varme opp på nytt i forhold til bakterier? Bare noen timer mellom. Vet man ikke skal fryse på nytt men usikker på hvor lenge det er holdbart??
Petrine +spire=❤ Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 12. januar 2012 Jeg ville ikke varmet mat på nytt... Men hva som er anbefalt vet jeg faktisk ikke..
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 Ser at avokadomos nevnes; varmer dere det? -har skrapet det rett fra frukten jeg:S Og en ting til: oppbevaring av banan- og avokadomos. Noen lure tips? Kan det fryses? Sikkert dumt spørmål, men....
Vilruge Skrevet 22. januar 2012 #15 Skrevet 22. januar 2012 Hei! Jeg har gitt avokadomos til min lille og jeg har ikke kokt den. Jeg har tatt en hel avokado og "stavmiksa" (greit verb det? :-P). Har naturell avokadomos i frysa (fryser i isterningbrett) og tar opp så mye jeg vil bruke- blander så dette med mm. Jeg har ikke blanda avokado med banan så vet ikke hvordan det blir når det fryses blandet. Bare avokado går i hvert fall fint. Leste et sted at mange babyer "brekker" seg av avokado, men at dette ofte skyldes at mosen er for fast. Jeg blander som sagt med mm, men det går sikkert også å blande med annet flytende.
julibaby10 Skrevet 22. januar 2012 #16 Skrevet 22. januar 2012 Lurt! Da skal jeg prøve det. Kjedelig å kaste så mye avokado, for han spiser jo ikke så mye om gangen ennå:-)
Petrine +spire=❤ Skrevet 22. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 22. januar 2012 Jeg oppbevarer all mati frysen. Tar ut kvelden før han skal ha det å tiner det i kjøleskapet Avokado/bananmos går fint å fryse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå