MaEb Skrevet 11. januar 2012 #1 Del Skrevet 11. januar 2012 Hei. Har nettopp hatt min andre SA på et par måneder. Denne gangen trodde jeg ting skulle gå bra. Hadde jo typiske gravidplager, og dette gjorde at jeg håpet og trodde så inderlig at dette skulle gå bra denne gangen. Men den gang ei.. Nå sliter jeg med mange tanker. Jeg er sint, skuffa og lei meg. Til dels har jeg tanker om hva jeg/vi har gjort galt, og hva vi burde ha gjort anderledes. Jeg har også innimellom tanker om misunnelse. Ovenfor folk som har det litt for "lett" her i livet. Føler en frustrasjon for at det nok en gang skulle være vi som opplevde dette. Det føles ikke rettferdig. Min frustrasjon er også at man ikke får hjelp fra sykehuset før det har vært minst 3 spontanaborter etter hverandre, fordi det er forholdsvis vanlig. Dette gjør meg litt redd for å prøve å bli gravid igjen. Skal jeg måtte oppleve dette ennå en gang??? Hvis noen er i samme situasjon eller har gode råd tar jeg i mot disse med stor takk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900236-mange-tanker-etter-sa-for-andre-gang-noen-r%C3%A5d/
Julestrømpa Skrevet 11. januar 2012 #2 Del Skrevet 11. januar 2012 *trøsteklemmer* Har aldri opplevd en SA, men kan bare tenke meg hvor jævlig det må være å miste en spire, som man sikkert har kjempet lenge for og ventet på. Unner ingen å oppleve dette. Forstår godt dine tanker, tror det er helt vanlig under slike forhold. Men gi ikke opp, deres tur kommer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900236-mange-tanker-etter-sa-for-andre-gang-noen-r%C3%A5d/#findComment-143925203
anna t Skrevet 11. januar 2012 #3 Del Skrevet 11. januar 2012 Hei Så trist at du har mistet igjen. Jeg har ikke egentlig noen gode råd, men jeg er i samme situasjon. Mistet først i juli, og så igjen i november. Og jeg syns det er veldig vanskelig, og har en del av de samme tankene du beskriver. Særlig dette med at man evt må gjennom det en 3. gang før man får hjelp syns jeg er veldig vanskelig. Jeg sliter med dårlig søvn og mareritt etter sist gang, og har fått beskjed av legen om at jeg trenger å bearbeide det, og burde snakke mer om det som skjedde. Jeg syns det er vanskelig å snakke så mye om det, for det er liksom ikke så mye å si. Men jeg skriver en del i en blogg for å få ut litt tanker. Det kan jo kanskje være et tips. Eller om du har folk å snakke med. Og så syns jeg det hjelper å trene, men jeg har fått beskjed av legen om ikke å trene hvis jeg blir gravid pga spontanabortene, og dermed også være forsiktig med trening mellom eggløsning og forventet mens. Jeg har hørt en del bra om akupunktur mot spontanabort, men har ikke prøvd det selv. Ellers er det vel omtrent 80% sannsynlighet for at det skal gå bra neste gang du/vi blir gravide, så det er jo bra. Håper det går bra med deg, og at du blir fort gravid igjen, hvis det er det du ønsker. Og så krysser jeg fingrene for at det går bra for deg neste gang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900236-mange-tanker-etter-sa-for-andre-gang-noen-r%C3%A5d/#findComment-143925229
Erill Skrevet 11. januar 2012 #4 Del Skrevet 11. januar 2012 hei jeg vet godt vor frustrerene dette kan være, har selv hatt 2 sa og 1 ma etter værandre. og må erlig innrømme at jeg følte at hele værden var mot meg. jeg ville virkeli ikke ha noen hjelp fra legene, siden jeg følte at di ikke fårsto hva jeg gikk igjennom. så det endte med at jeg la hele baby prosjektet på is. ville ikke tenke mer på det. var virkeli langt nede, men fant til slutt ut at jeg ikke kunne sitte inne hele dagen og ynes synd på meg selv. jeg brukte heller dagen på å være ute på lange turer, der ga jeg meg selv lov til å tenke på alt det triste og få sortert tankene mine. det jeg ikke viste var at i di måndene jeg hadde sotte inne var jeg blitt gravid igjenn. og at di måndene jeg hadde brukt ute i skog og mark hadde gitt meg mot og krefter til og prøve på nytt. så da jeg endeli kom til legen og sa at jeg var klar til å prøve på nytt, fikk jeg beskjed om at dette hadde jeg klart helt selv og at jeg snart var i 2 trimester. nå er jeg 17 uker på vei og klarer ennå ikke skjønne vordan det kunne gå bra denne gangen. vet ikke helt om dette hjalp på. men ville så gjerne fårtelle og si at det er ikke noe galt i å føle seg lei, frustrert eller sint. og at når du føler deg, kan det være godt å ta ting i sitt eget tempo Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900236-mange-tanker-etter-sa-for-andre-gang-noen-r%C3%A5d/#findComment-143925236
MaEb Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 11. januar 2012 Takk for svar. Det er godt å høre at man ikke er alene om dette, selv om jeg ikke unner noen andre å gå igjennom dette. Jeg har et så sterkt ønske om å bli gravid, at vi nok kommer til å prøve etter jeg har hatt en mens. Det kjipe er at jeg alltid har hatt veldig uregelmessig mens, så tror at vi kommer til å prøve med eggløsningstester... Jeg har også hørt om akupunktur mot spontanabort, men har ikke hørt noen som har brukt det ennå og hva det går ut på. Så hvis det er noen som vet, så er det fint med råd.. Jeg har heller ikke fått noe beskjed fra hverken lege eller sykehuset på ting jeg skal gjøre eller ikke skal gjøre når jeg evt blir gravid igjen. Er det noen som vet om hva som kan være "årsaken" til en SA? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900236-mange-tanker-etter-sa-for-andre-gang-noen-r%C3%A5d/#findComment-143926192
anna t Skrevet 12. januar 2012 #6 Del Skrevet 12. januar 2012 Det er ingen som vet ordentlig hva det skyldes, men man vet jo en del grunner. Man tror at den vanligste grunnen er kromosomfeil eller andre feil på egg/sædcelle. Så rydder kroppen opp av seg selv. Så finnes en del andre grunner, men svært mange tilfeller blir aldri "oppklart". Hvis man tar utgangspunkt i at ca 15% av påviste graviditeter ender i spontanabort (de fleste av dem raskt etter ikm), så vil jo ca 2,25% oppleve 2 spontanaborter etter hverandre, sånn rent statistisk sett. Og det betyr altså slett ikke at det er noe galt med mor/far, eller at de har gjort noe feil. Stort sett er det bare tilfeldig. Nesten 1 % opplever visst 3 spontanaborter på rad. Av disse er ca 1/3 tilfeldig, altså "uten grunn". På nettsiden www.habituellabort.com finnes mye informasjon om dette, og kilder. Jeg tror jevnt over at det ikke er grunn til å gjøre noe spesielt når du blir gravid igjen, bare følge de vanlige rådene for gravide. Jeg har fått beskjed om å ikke trene, fordi jeg hadde blødninger i mitt første svangerskap, og nå har opplevd to spontanaborter. Det er særlig styrketrening og annen trening med hard intensitet jeg ikke skal gjøre. Dette er en slags føre-var-greie, ikke fordi det er noen grunn til å tro at trening er farlig. Tvert imot er stort sett trening anbefalt i graviditet, bare legg intensiteten litt lavere enn normalt. Hvis du er usikker på hva du skal gjøre/om du kan gjøre ting, så ta en prat med legen din. Lykke til videre, håper det går bra med deg, og at du blir gravid igjen fort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900236-mange-tanker-etter-sa-for-andre-gang-noen-r%C3%A5d/#findComment-143927075
MaEb Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 12. januar 2012 Hei! Takk for gode svar. Sånn innerst inne og rasjonelt sett vet jeg jo at det er lite vi kunne gjort, og at kroppen rydder opp fordi ting ikke er bra. Men det er ikke så lett å takle likevel. Min største frykt er jo at jeg skal måtte oppleve det nok en gang. Jeg får håpe og krysse fingrene for at alle gode ting er tre, og at det er vår tur neste gang. Vi skal ihvertfall gjøre som vi fikk beskjed av legen om å vente en mens, før vi prøver. Men tror nok vi prøver igjen da ganske fort. Hvis(forhåpentligvis) jeg blir gravid igjen kommer jeg til å spørre legen om å få en tidlig time hos han får å få litt råd. Jeg kommer nok også til å spørre om å ikke jobbe fullt, da jeg jobber i et relativt fysisk tungt og stressende miljø. Jeg er nemlig redd for at mye jobbing i jula, og mye stress kan ha påvirket den siste spontanaborten nå. Det er mulig det ikke hadde noen påvirkning, men jeg vil ihvertfall ikke risikere at det er det som var årsaken denne gangen. Skal sjekke ut den siden du skrev om litt senere. Takk igjen:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900236-mange-tanker-etter-sa-for-andre-gang-noen-r%C3%A5d/#findComment-143927608
Alyssa Skrevet 12. januar 2012 #8 Del Skrevet 12. januar 2012 Føler med deg. Jeg har akkurat hatt min 4. spontanabort, og det er helt grusomt. Har hatt utredning, men de finner ikke noe galt. Du får nok ikke utredning på sykehuset når du ikke har mistet tre ganger. Men fastlegen din kan hvertfall ta en del av de prøvene. Eventuelt kan du be om å bli henvist til gynekolog. Jeg ble det etter jeg hadde hatt to spontanaborter. De kan ta alle tester som de ville gjort på sykehuset. Og da vil du også kunne få tett oppfølging ved neste graviditet. Ellers er de rådene jeg har hørt ved habituell abort: stresse minst mulig, gjerne noe sykmeldt, ikke ha sex i 1. Trimester, ikke løfte tungt, minst mulig koffein, holde magen varm, gjerne litt høyere dose folat enn vanlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143900236-mange-tanker-etter-sa-for-andre-gang-noen-r%C3%A5d/#findComment-143928796
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå