Gå til innhold

Dere som er i mot pels...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en nydelig jakke med reinskinn på, som jeg har lyst til å bruke. Er reinskinn/pels mer sosialt akseptert? Ku/okseskinn, sau, geit, bjørn og rein er jo nyttedyr man avliver for mer enn bare pelsen, så da er det vel ok? Jakka er jo allerede laget, og den var dritdyr, så det blir for dumt både å kaste og selge den. Det er jo ikke verre enn å gå med skinnjakka, beltet eller skoene jeg har? Eller hva?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har fått en nydelig jakke med reinskinn på, som jeg har lyst til å bruke. Er reinskinn/pels mer sosialt akseptert? Ku/okseskinn, sau, geit, bjørn og rein er jo nyttedyr man avliver for mer enn bare pelsen, så da er det vel ok? Jakka er jo allerede laget, og den var dritdyr, så det blir for dumt både å kaste og selge den. Det er jo ikke verre enn å gå med skinnjakka, beltet eller skoene jeg har? Eller hva?

Det vil jeg tro er mer akseptert ja.

Det reinsdyret har jo sikkert hatt ett godt liv ute på vidda før den ble slaktet.

kan ikke sammenliknes med minkoppdrett feks

Er bjørn et nyttedyr som man bruket til noe altså? Bjørnebiff??

Skrevet

Jeg er enig med deg, synes skinn/pels er ok så lenge det kommer fra nyttedyr som ikke lever i bur og som holdes i fangenskap utelukkende pga pelsen. For å trekke en parallell; jeg tviler på at noen hadde reagert om du hadde kjøpt deg selskinnsko på Eurosko eller et reinskinn fra Skeidar til å sitte på ute i snøen... Nei, bruk jakka med god samvittighet :-)

Skrevet

Ja bjørn er faktisk mat. :)

Skrevet

Jeg er enig med deg, synes skinn/pels er ok så lenge det kommer fra nyttedyr som ikke lever i bur og som holdes i fangenskap utelukkende pga pelsen. For å trekke en parallell; jeg tviler på at noen hadde reagert om du hadde kjøpt deg selskinnsko på Eurosko eller et reinskinn fra Skeidar til å sitte på ute i snøen... Nei, bruk jakka med god samvittighet :-)

Jeg trodde selskinn var noe av det som det ble reagert mest på, på grunn av all propagandaen og bilder fra canadiske slaktemetoder. Akkurat som nordmenn ses på med skulende blikk fordi vi spiser hvalkjøtt, fordi resten av verden har sett skrekkbilder fra asiatiske jaktsenarioer som er ganske fæle.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Det hadde jeg ikke hatt noe problemer med å bruke selv engang, men de stakkars små dyrene som blir avlet og puttet i bur for at vi skal få "deilige" skinnprodukter,krager whatever.. det er noe å reagere på ja!!!! Fy f*** blir så provosert at folk ikke kan tenke med det (?) de har i toppen. Alt er bare meg meg meg meg meg!! :((

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Rein er først og fremst et dyr man slakter for mat. Rein blir ikke avlet og holdt kun for pels. Så at man nytter pelsen og skinnet etter at dyret er slaktet for mat ser ikke jeg noe galt med.

Reinen lever forøvrig stort sett et godt liv på vidda og på fjellet;)

Skrevet

Jeg minnes å ha sett folk her inne mene det er helt forkastelig med saueskinn til pynt eller til babyen. Regner med disse mener rein også er fyfy.

Skrevet

Jeg trodde selskinn var noe av det som det ble reagert mest på, på grunn av all propagandaen og bilder fra canadiske slaktemetoder. Akkurat som nordmenn ses på med skulende blikk fordi vi spiser hvalkjøtt, fordi resten av verden har sett skrekkbilder fra asiatiske jaktsenarioer som er ganske fæle.

Se sak fra TV2 ang selbestand:

http://www.tv2.no/ny...er-3677397.html

Skrevet

Se sak fra TV2 ang selbestand:

http://www.tv2.no/ny...er-3677397.html

å nei... ser for meg at dette kan gå rimelig galt. Selen er forresten ikke spesielt snill av seg. Rovdyr på nivå med de verste. Selen er for eksempel hovedfienden til pingvinen. Ikke at det gjør seg gjeldende her nordpå, men likevel.

Minnes noe om at Michelle Obama ble fornermet over at hun samiske på stortinget hadde reinpels på seg, når fru Obama var i mot dyremishandling. Altså er det noen som mener pels fra reinsdyr også er galt.

Skrevet

Jeg syns selv det er greit at hele dyret blir brukt, når det først slaktes uansett.

Men som en nevner over her som eksempel, minkoppdrett som lever et forderdelig liv for kun å gi fra seg pelsen er jeg sterkt imot.

Mat må vi ha, da syns jeg det er flott at de kan bruke mest mulig av dyret.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å nyttegjøre seg pelsen til dyr som allikevel skal slaktes. Det jeg er imot er pelsdyroppdrett, dyr som avles og drepes kun for pelsen.

Skrevet

Det vil jeg tro er mer akseptert ja.

Det reinsdyret har jo sikkert hatt ett godt liv ute på vidda før den ble slaktet.

kan ikke sammenliknes med minkoppdrett feks

Er bjørn et nyttedyr som man bruket til noe altså? Bjørnebiff??

Spekemat av bjørn regnes som en delikatesse. Har en venn som jakter bjørn, og han sier at restauranter betaler en kilopris på flere hundre kroner for bjørnekjøtt. Selv sier han at det ikke er godt, men det er eksklusivt og selger.

Annonse

Skrevet

På midten av 80-tallet, var jeg innom en revefarm i nordland, der jeg fikk oppleve å se slakting av rev. Han som hadde farmen, stakk et skrujern opp i baken på reven, og strøm i munnen. Det var det som var vanlig, sa han. Meget brutalt, og helt umulig å glemme når man først har sett det. Ikke minst hørt det. Revene hylte som mishandlede barn. Det er noe av det mest grusomme jeg har opplevd.

At man bruker pelsen av nyttedyr bør være greit for alle og enhver. å ikke dra nytte av de resursene man har, men la det gå til spille av et dumt nei til pels-prinsipp, det blir for dumt. Men oppdrettsnæringa bør avvikles. Om enn med statlig kompensasjon i en overgangsfase, så ikke mange familier går konkurs og mister hus og hjem. Ikke alle mishandler dyra sine i oppdrettsnæringen heller. Men mange nok gjør det til at det er umulig å kontrollere og få skikk på alle. Derfor bør det avvikles.

Det bør heller bli større fokus i motebildet på riktig slags pels, enn på at all pels er galt og at man skal bruke fuskepels. Det er for meg merkelig at pelsmotstandere bruke pelskåper av fuskepels som ligner på mink eller rev. Det blir helt feil. Folk flest ser uansett ikke forskjellen. Jeg bruker heller pels som er ekte, men som er fra nyttedyr.

Skrevet

Det med Michelle Obama stemmer ikke. Det var sel og ikke rein. Det var heller ikke hun som ble fornærmet, men NOAH som mente det var en fornærmelse mot henne at Helga Pedersen gikk med sameklær som inneholdt selskinn på Nobel banketten.

Gjest irismor
Skrevet

Bruk jakken din du :)

Har selv reinsdyrskinn til å sitte på når vi er på tur eller jeg er på jakt.

Reinsdyrskinn er godt og varmt.

Pelsdyrnæring er ren slakt og en unødvendighet.

Skrevet

Er kanin fæl oppdrett eller ok oppdrett? Kjøttet spises jo også. I tvil...

Skrevet

Bruk jakken med god samvittighet. Jeg er for at alt som kn brukes av dyrene blir brukt.

Og jeg er for pels. Dvs " vill" pels. Ta feks reven som er ett problem flere steder i Norge. Hadde man fått solgt revepel til en ok pris ville nok revebestanden hatt det bedre.

Skrevet

En god del av dagens pelsmotstandere er hysterikere som er i mot alt, fordi de egentlig ikke vet hva de er for og i mot siden de ikke setter seg ordentlig inn i tingene. De er gjerne med i natur og ungdom, kun fordi de føler de burde være det, og mener pels er mord, samtidig som de gofler i seg karbonade med egg, fra bås-kyr og burhøner.

Skrevet

Ja takk til alt annet enn minkpels, revepels og svinepels. ;-D

Skrevet

Kaninpels er i de fleste tilfeller desverre fra farmer som aler de kun for pelsens skyld. Mye av kaninpelsen du ser i butikken nå kommer fra farmer i Kina hvor kaninene blir flådd levende. Sjekk sidene til Noah og Dyrevernalliansen for mer informasjon.

Skrevet

En god del av dagens pelsmotstandere er hysterikere som er i mot alt, fordi de egentlig ikke vet hva de er for og i mot siden de ikke setter seg ordentlig inn i tingene. De er gjerne med i natur og ungdom, kun fordi de føler de burde være det, og mener pels er mord, samtidig som de gofler i seg karbonade med egg, fra bås-kyr og burhøner.

Det var vel dagens groveste generalisering....

Hysteriske eller ei, du skal være ganske blottet for empati og medfølelse for andre vesner dersom du ikke tar avstand fra pelsdyrnæringa.

Skrevet

Kaninpelsoppdrett er ganske fælt, ja. Bare å google farmer i Kina. Noen av kaninene blir brukt til mat også, men veldig mange avles kun for pelsen. Det er forskjellig pels på kaniner som skal bli mat og kaniner som skal bli kåpe.

I Kina koker og flår de dyrene levende. Når dyret er flådd blir kroppen bare slengt bort og det lever i store smerter før det dør. Dette gjelder katter, hunder, kaniner osv.

Det spiller ingen rolle hvor bra dyret har levd før det dør, kjøper man pels er man med på å støtte organisert dyremishandling.

Nei til pels!!

Skrevet

Kaninpelsoppdrett er ganske fælt, ja. Bare å google farmer i Kina. Noen av kaninene blir brukt til mat også, men veldig mange avles kun for pelsen. Det er forskjellig pels på kaniner som skal bli mat og kaniner som skal bli kåpe.

I Kina koker og flår de dyrene levende. Når dyret er flådd blir kroppen bare slengt bort og det lever i store smerter før det dør. Dette gjelder katter, hunder, kaniner osv.

Det spiller ingen rolle hvor bra dyret har levd før det dør, kjøper man pels er man med på å støtte organisert dyremishandling.

Nei til pels!!

Skal du være så bastant bør du si nei til fuskepels også, siden de fleste ikke ser forskjell, men kan like pelsen din og bli inspirert til å kjøpe pels selv. Pelsdyrnæringa er til tider fæl ja, men da er vi tilbake til start igjen. Det er forskjell på det og vilde dyr som også er nyttedyr. Eller mente du å si at du ikke mener det og synes for eksempel reinskinn og saueskinn er galt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...