Gå til innhold

Hvilken type prevensjon bruker dere nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så usikker på hva jeg burde bruke etter fødselen.

Har gått på p-piller i maaange år, men sluttet da vi bestemte oss for å få barn. Mellom barn nr 1 og det barnet som straks kommer brukte vi kondom eller såkalt "sikre perioder". Rett og slett fordi vi ønsket to tette.

Men etter dette barnet regner jeg med at vi er ferdig, og jeg ønsker å starte på prevensjon igjen. P-piller er uaktuelt fordi jeg allerede har brukt dette i så lang tid, og kondom gir ikke samme følelsen under sex.

Har hørt at det finnes forskjellige typer spiraler, men kan lite om dette. Har også fått mye mer kraftig mensen og menssmerter etter første fødsel, og er usikker på om spiral forverrer dette.

Hvilken type prevensjon har du startet på etter fødsel, og er du fornøyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :) etter første fødsel satt jeg inn hormonspiral da den skulle gi mindre eller ingen blødning under mens,men jeg hadde rikelig med blod jeg uansett :P fordelen er jo at den kan sitte i 5år så man slipper å tenke på det :) etter det gikk jeg på p-ring men ble gravid på det og sitter her med en nydelig liten tulle på straks 5mnd :) så nå er det tilbake på spiral :) kobberspiral er litt billigere enn hormonspiral men den kan visst gjøre at blødningene blir litt kraftigere så den har jeg ikke vurdert nå heller.

Skrevet

Jeg brukte kobberspiral før, og har valgt det igjen. Jeg trenger ikke tenke på prevensjon de neste 5 årene, og det er kjempedeilig!

Første gang opplevde jeg litt ubehag ved innsetting (kun som minimensensmerter), men ingenting etterpå.

Denne gangen merket jeg ingenting ved innsetting, men litt mensensmerter en ukes tid etterpå, og litt mer blødning de første gangene, men nå er det bare topp..

Jeg anbefaler kobberspiral på det sterkeste. Det er også det eneste prevensjonsmiddelet (bortsett fra kondom da) uten hormoner.

Skrevet

Hehe. Skulle sette inn hormonspiral i går, men det ble ikke gjort. Har to ks bak meg og forholdene var ikke helt ideelle... (arrvev)

Så Gyn anbefalte meg p-sprøyte. Akkurat samme hormon som spiralen. Hat brukt det før og mistet mensen helt.

Ulempen er selvsagt at det KAN gå opptil flere år og få mensen tilbake hvilket kanskje er litt dumt om man ønsker flere barn. Men vi skal ikke ha fler, så det er helt greit:)

Skrevet

Jeg brukte kobberspiral før, og har valgt det igjen. Jeg trenger ikke tenke på prevensjon de neste 5 årene, og det er kjempedeilig!

Første gang opplevde jeg litt ubehag ved innsetting (kun som minimensensmerter), men ingenting etterpå.

Denne gangen merket jeg ingenting ved innsetting, men litt mensensmerter en ukes tid etterpå, og litt mer blødning de første gangene, men nå er det bare topp..

Jeg anbefaler kobberspiral på det sterkeste. Det er også det eneste prevensjonsmiddelet (bortsett fra kondom da) uten hormoner.

Kobberspiral er ganske fælt synes jeg. Det er jo faktisk slik at den bare forhindrer et befruktet egg å feste seg, så i realiteten kan du bli gravid flere ganger.

Takke meg til hormonspiral som stopper eggløsning.

Skrevet

jeg satte inn hormonspiral når berta var 5 mnd... Har ikke lagt merke til selve spiralen, men hormonene er pain! Blir ofte kvalm, har sinnsyk uren/stygg hud, er "glefsete" og har plutselig fått mye underlivssopp... Men jeg reagerer veldig på hormoner da ;) Så tenkte jeg skulle skifte til kobberspiral, kanskje det er bedre for meg ;) Ellers er det jo deilig med spiral, er jo ingenting å huske på he he ;)

Skrevet

Ingenting, eller det vil si at jeg kjenner kroppen min godt og vet når jeg har EL så da unngår vi de dagene eller bruker kondom akkurat da. Det er tross alt ganske få dager i løpet av en syklus at man kan bli gravid.

Alt av hormonprevensjon er uaktuelt. For det første fordi jeg ikke vil tilføre kroppen min hormoner, enten det er p-piller, p-sprøyte eller hormonspiral, i år etter år, men mest fordi jeg får migrene av det. Da sitter man igjen med ganske få alternativer. Kobberspiral er også uaktuelt, jeg vil ikke ha et fremmedlegeme i kroppen. Så da landet vi i grunn bare på å følge med på syklusen og det fungerer bra.

Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt, så da bare steriliserte jeg meg i samme slengen :)

Skrevet

Ingenting, eller det vil si at jeg kjenner kroppen min godt og vet når jeg har EL så da unngår vi de dagene eller bruker kondom akkurat da. Det er tross alt ganske få dager i løpet av en syklus at man kan bli gravid.

Alt av hormonprevensjon er uaktuelt. For det første fordi jeg ikke vil tilføre kroppen min hormoner, enten det er p-piller, p-sprøyte eller hormonspiral, i år etter år, men mest fordi jeg får migrene av det. Da sitter man igjen med ganske få alternativer. Kobberspiral er også uaktuelt, jeg vil ikke ha et fremmedlegeme i kroppen. Så da landet vi i grunn bare på å følge med på syklusen og det fungerer bra.

Da regner jeg med at om du skulle bli gravid, er det ok å få barn, ellers hadde jeg aldri i verden turt det! Jeg kan ikke bli gravid uplanlagt, da jeg går på Marevan, og det er farlig for fosteret, så ja takk til kobberspiral her :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, tror nok det blir en type spiral på meg også.

Er hormonspiral mindre sikkert enn kobberspiral?

HI

Skrevet

Jeg tror hormonspiral er sikrere, 98-99 % mot kobberspiralens 94 %, og den koster mer også.

Skrevet

Da regner jeg med at om du skulle bli gravid, er det ok å få barn, ellers hadde jeg aldri i verden turt det! Jeg kan ikke bli gravid uplanlagt, da jeg går på Marevan, og det er farlig for fosteret, så ja takk til kobberspiral her :)

Ja, vi skal ha ett barn til så om det barnet skulle komme litt tidligere enn planlagt er ikke det noe problem. Jeg går også på medisiner som ikke skal tas under svangerskap, men jeg anser ikke det som et problem. Jeg har som sagt regelmessig syklus, så skulle mensen plutselig bli et par dager forsinket tar jeg kjapt en test og slutter på medisinene om jeg skulle være gravid (men vi har altså drevet med naturmetoden både før vi fikk barn og mellom barna våre, uten uhell). Da er fosteret kun 2 uker gammelt og jeg tviler på at det er problematisk å ha brukt disse medisinene den korte tiden.

Skrevet

Etter råd her ang. p-ring så ble den tatt i bruk her :)

Er foreløbig fornøyd ;)

Skrevet

Jeg brukte p-ring mellom barn nr 1 og 2, og kommer til å begynne på det igjen denne gangen også. :) P-piller og p-plaster tåler jeg ikke, men p-ring funker flotters! :D Brukte det i fire-fem år før barn nr 2.

Skrevet

Her skulle jeg sette inn p-stang i armen. Men så tenkte vi kanskje på 2 tette, men nå har vi slått det fra oss, så kanskje på tide og få satt den inn nå som jenta er 9 mnd.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...