Gå til innhold

sangerskapspenger, foreldrepenger, sykelmeldinger og hjemme med sykt barn lenge! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Fikk mitt første barn for 2 år siden. Hun har vært syk i en lengere periode nå. fra juli til nå. Har derfor vært hjemme med henne mye, og har da fått fridager på jobb,siden jeg brykte opp egenmeldinger på sykt barn allerede i sommer. Arbeidsgiver var heldigvis ganske forståelsesfull. Det er ingen støtte og få av NAV til slikt før det eventuelt har blitt satt en diagnose på barnet. først da kan du få rett til pleiepenger.

Så hjemme har jeg gått med bare noen få tusenlapper utbetalt i mnd. jeg sykemeldte meg i 1,5 pga av ryggsmerter(faket) bare for og få litt penger siden jeg nesten gikk konkurs!

Heldigvis, nå så ser det ut til at lillegull ikke er så mye plaget lengere...har blitt gradvis bedre siste 2 mnd. Legene har ikke funnet ut hva som er galt. men de trodde en form for blodsykdom først,men dette har de nå slått fra seg og har nå sett i retning mat allergi osv.... (pustet lettet ut)

Det som er mitt problem nå er at jeg skal på jobb i morgen etter å ha vært sykemeldt 1,5 mnd. å i går fant jeg ut at jeg er gravid! å da får jeg et lite problem igjen og det er at sist svangerskap fikk jeg svangerskapspenger på dagen jeg fant ut at jeg var gravid, siden jeg jobber med giftige kemikalier. å da regnet de ut svangerskapspengene mine ved og ta de 3 siste mnd jeg hadde vært på jobb. Men slik det er nå, så har jeg nesten ikke vært på jobb pga av hun har vært syk! inntekten min er ca 200.000kr i 2011 i forhold til tidligere 500.000 kr.

Ikke nåkk med det, så er det slik at jeg må få svangerskapspenger vist de ikke kan omplassere meg, og jeg vet at de kan omplassere meg til en jobb der det er en som egentlig ikke har rettigheter til den stillingen,siden han er ansatt egentlig en annen kommune. og jeg har mest ansinitet der. Kan jeg kreve at jeg blir forflyttet dit? da det er akkurat samme jobben som jeg har nå,bare at jeg ikke tar borti kemikaliene.(det er mere ordne jobbpakker osv) mye enklere en den jobben jeg har nå i utgangspunketet. Da har jeg jo mulighet til og jobbe meg opp igjen og da få full rett til foreldrepenger??? For vist ikke så kommer jeg vel ikke til og få noe i permisjonspenger om de skal regne ut snitt siste 3 mnd? å svangerskapspenger teller vel som lønn? så foreldrepenger blir regnet deretter???

Blir helt gal... har prata med NAV,men det er tydligvis ingen som vet hva og hvordan osv...hva har jeg krav til? vet ikke hvor jeg skal begynne først.

Noen som har vært borti lignende og har tips til meg?

Fortsetter under...

Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan :)

Når det gjelder pleiepenger er det ikke riktig at barnet må ha en diagnose. Retten til pleiepenger avhenger ikke av diagnose, men av barnets tilstand.

Pleiepenger er en korttidsytelse som utbetales i perioder der barnets tilstand er å anse som svært alvorlig/livstruende eller i forbindelse med økt pleiebehov ved sykehusinnleggelse/poliklinisk behandling.

At ditt barn får en diagnose vil ikke automatisk føre til at du får pleiepenger. Har du fått informasjon om dette er det direkte feil.

Det er nok desverre riktig som du skriver - at nav ikke har ytelser som dekker inntektstap til foreldre med langvarig syke barn.

Det eneste alternativet er øket antall stønadsdager med omsorgspenger, men det regner jeg med du har vedtak på?

Når det gjelder svangerskapspenger er det opp til din arbeidsgiver å vurdere om de kan tilrettelegge. Du kan ikke kreve at de omplasserer deg dersom de mener at det ikke er mulig.

Dersom de ikke kan tilrettelegge kan du søke om svangerskapspenger og da tar de nok desverre utgangspunkt i inntekten du har hatt til nå.

Dersom du i utgangspunktet har en full stilling og gjeninntrer i denne før du blir sykemeldt/mottar svangerskapspenger kan du muligens få din fulle lønn som grunnlag. Du må da jobbe i minst 16 dager. Dersom du blir sykemeldt igjen innen 16 dager får du samme grunnlag som du har på sykepenger nå.

Det er da viktig at du dokumenterer ovenfor nav at du ville gått ut i full stilling igjen om du ikke hadde blitt gravid.

Det er umulig å si 100% at det vil bli slik, for det vil være en skjønnsmessig vurdering i ditt tilfelle.

Dersom du før foreldrepengene blir sykemeldt/får svangerskapspenger blir dette grunnlaget for foreldrepengene.

Det er ikke så rart at du ikke har fått klare svar på nav, for du har en veldig spesiell sak.

Jeg vil råde deg til å ringe forvaltningen til fylket du hører til, og snakke med en som er saksbehandler på området.

De kan nok svare bedre enn på det lokale nav kontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...