Gå til innhold

Oppussing - folk er så urealistiske!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tatt over et gammelt hus, og her kan vi holde på til krampa tar oss, så jeg vet hva jeg snakker om. Det er en greie med at man skal gjøre alt selv. En slags protestantisk greie om at du skal svette ditt eget blod for å pusse opp.

Vi er travle småbarnsforeldre og har ikke sjans til å holde på selv så mye, da blir ikke ting gjort. Vi har helt vanlig økonomi, men har kjøpt mye hjelp til oppussing. Jeg merker på foreldre og venner at dette ikke er helt greit, da kommer kommentarer om at vi jamen må ha god råd, og at det er råflott å ha noen til å male for deg f.eks. Samtidig sliter de seg ut, både i parforholdet og ellers på å gjøre alt selv. Hvorfor er det sånn? Siden vi ikke er akkurat rike, kan vi ikke gjøre alt samtidig, men sparer og tar det etterhvert.

Ser på f.eks Sinnasnekkern at folk er totalt urealistiske med hva man skal gjøre selv, hvorfor er det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel ingen annen grunn enn at folk flest ikke har råd til å leie inn håndverkere, og antar at dere har god råd fordi dere gjør det? Det er vel ganske logisk?

Jeg antar også at folk som kjører Ferrari har mye penger. Arbeidskraft er DYRT, og dere leier jo folk selv til en enkel jobb som maling.

Vi pusser opp selv, og det er helt uproblematisk. Får masse hjelp, og sørger for å ikke stresse og tar en ting ad gangen. Innser at det kommer til å ta tid, og det er helt greit.

Og de pengene vi sparer på håndverkere bruker vi på flotte designmøbler, noe som løfter inntrykket av huset enda mer :)

Skrevet

Leier ikke hjelp til å male soverommet, nei, men utomhus, med uthus og garasje, en hel sommers jobb. Men for oss er det snakk om å bruke håndverkere, ikke entreprenører som blir dritdyrt. Vi innhenter anbud, og det er av og til svart også faktisk.

Poenget mitt er vel at mange ville bli lykkeligere hvis de bare innså at dette ikke blir gjort uten hjelp. Vi har f.eks ingen som kan hjelpe oss som ikke skal ha betaling for det, ingen familie eller venner som kan stille opp.

Skrevet

Det har vel ingen annen grunn enn at folk flest ikke har råd til å leie inn håndverkere, og antar at dere har god råd fordi dere gjør det? Det er vel ganske logisk?

Jeg antar også at folk som kjører Ferrari har mye penger. Arbeidskraft er DYRT, og dere leier jo folk selv til en enkel jobb som maling.

Vi pusser opp selv, og det er helt uproblematisk. Får masse hjelp, og sørger for å ikke stresse og tar en ting ad gangen. Innser at det kommer til å ta tid, og det er helt greit.

Og de pengene vi sparer på håndverkere bruker vi på flotte designmøbler, noe som løfter inntrykket av huset enda mer :)

Leier ikke hjelp til å male soverommet, nei, men utomhus, med uthus og garasje, en hel sommers jobb. Men for oss er det snakk om å bruke håndverkere, ikke entreprenører som blir dritdyrt. Vi innhenter anbud, og det er av og til svart også faktisk.

Poenget mitt er vel at mange ville bli lykkeligere hvis de bare innså at dette ikke blir gjort uten hjelp. Vi har f.eks ingen som kan hjelpe oss som ikke skal ha betaling for det, ingen familie eller venner som kan stille opp.

Vi pusser opp selv, og det er helt uproblematisk. Får masse hjelp, ...

....og øker verdien på boligen som du kan kassere inn på seinere, fint for deg. Gurimalla, jeg ble faktisk temmelig lei av å være på dugnad og flikke og pusse på venners og venners nye samboeres nykjøpte leiligheter - masse gratisarbeid som liksom bare var morsom dugnad. Men de fikk sikkert råd til fine desigmøbler og har selvsagt solgt leilighetene sine til langt høyere pris.

Synes faktisk det er en ærlig sak å betale for arbeidet jeg. Og oppussingshysteriet er langt over støvleskaftene sånn generelt.

Ellers er jeg både grei og hjelpsom, men folk mister jammen gangsyn når det gjelder billig investering i kåkene sine.

Skrevet

Beklager siteringen av innlegg over mitt innlegg, trykket feil. (hilsen hun over)

Skrevet

Vi er småbarnsforeldre og har kjøpt oss stor enebolig hvor det blir mye maling. Vi har leid, eller kjøpt oss hjelp til 90 prosent av malingen da vi heller velger å være med barna våre og heller flytte inn til ferdig oppusset. Dette har vi regnet inn i det totale budsjettet og er glad for det.

Skrevet

Poenget er ikke at folk flest ikke har råd til oppussingshjelp. Problemet er stort sett at folk bruker uhorvelig mye penger på unødvendig forbruk (klær, mat, bensin, blader, blablabla). Bare å kjøpe en vg om dagen koster folk 5000 i året man kunne brukt på sydentur eller oppussing eller andre ting mange sier de ikke har råd til. Prioriterer man økonomien sin er det sjelden et problem å ta seg råd til slike ting. Noen har selvsagt ikke råd, men som økonom ser jeg fort gjennom slike påstander om jeg f.eks. drar på hyttetur med disse som sier de ikke har råd til ting.

Kos deg med oppussing og prioriteringen dere har gjort. Folk er bare bitre når folk får ting de selv ikke får til. Vi har tatt samme valg, men velger å ikke si så mye til noen. Gidder ikke å sitte å høre på folk som er misunnelige (uten grunn) heller :)

Skrevet

Enig med 6 og 7. Vi pusset opp vår bolig i fjor sommer (malte alt innvendig, noe snekring). Vi leide inn firma som malte alt for oss. Det kostet litt penger, ja -men sparte oss for mange mange timer med malerkosten. Snekringen tok mannen min seg av for han er snekker. Når vi bestemte oss for å pusse opp regnet vi inn i busjettet ang. hjelp for at vi skulle få boligen vår ferdig til midten av august for da skulle vi ha barnedåp.

Skrevet

Jeg tror ikke folk flest vet hvor lang tid oppussing tar, slik at de blir lei før de er ferdig. Ikke minst er det slitsomt å skulle bruke det aller meste av fritiden sin på oppussing når man har jobb og barn i tillegg. Da blir det fort slik at kona tar seg av barna og mannen pusser opp, sånt er ikke holdtbart i lengden. For vår del er det uaktuelt å kjøpe noe oppussingsobjekt, ikke fordi vi ikke kan pusse opp, men fordi vi vil bruke tid på det selv. Jeg betaler heller mer for et hus som er slik vi ønsker det, eller betaler noen for å pusse opp, og bruker tiden på hverandre.

Skrevet

Takk for gode svar. Nettopp mitt poeng - det er snakk om prioriteringer. Ble så oppgitt da jeg så Sinnasnekkern i går, hehe...

Skrevet

Det å bruke svart arbeid er kriminelt og ikke noe jeg en gang ville vurdert.

Hadde jeg kjent deg hi skulle jeg anmeldt deg.

Skrevet

Takk for gode svar. Nettopp mitt poeng - det er snakk om prioriteringer. Ble så oppgitt da jeg så Sinnasnekkern i går, hehe...

Ikke mye prioritering om du leier svart arbeid.

Skrevet

Ja, det er jo også vurderinger man gjør utifra forutsetningene og omstendighetene. Vi tok våre.

Skrevet

Har HI sagt hun skal bruke svart arbeidskraft?

Vi har kjøpt oss enebolig som vi tar over om 1 mnd. Vi har ansatt polakker til å male og snekre...HVITT!! Dvs, ikke svart arbeid.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Har HI sagt hun skal bruke svart arbeidskraft?

Jepp. Se innlegg #3 i tråden.

Skrevet

Vi har også pusset opp/bygget om og på boligen vår, leide inn folk til å gjøre det aller meste. Eneste vi gjorde selv var å male litt og legge parkett. Skulle vi holdt på selv så hadde vi aldri kommet i mål, ikke kan vi og ikke har vi tid og ork. Prioriterer heller andre ting enn oppussingsprosjekter. ;) Vet at noen syns det er råflott, men det bryr jeg meg ikke om. Kanskje de egentlig er misunnelig for at vi har råd til å leie inn folk til å gjøre jobben, hva vet jeg. ;)

Skrevet

Vi har tatt over et gammelt hus, og her kan vi holde på til krampa tar oss, så jeg vet hva jeg snakker om. Det er en greie med at man skal gjøre alt selv. En slags protestantisk greie om at du skal svette ditt eget blod for å pusse opp.

Vi er travle småbarnsforeldre og har ikke sjans til å holde på selv så mye, da blir ikke ting gjort. Vi har helt vanlig økonomi, men har kjøpt mye hjelp til oppussing. Jeg merker på foreldre og venner at dette ikke er helt greit, da kommer kommentarer om at vi jamen må ha god råd, og at det er råflott å ha noen til å male for deg f.eks. Samtidig sliter de seg ut, både i parforholdet og ellers på å gjøre alt selv. Hvorfor er det sånn? Siden vi ikke er akkurat rike, kan vi ikke gjøre alt samtidig, men sparer og tar det etterhvert.

Ser på f.eks Sinnasnekkern at folk er totalt urealistiske med hva man skal gjøre selv, hvorfor er det sånn?

Vel, det har vel noe å gjøre med at arbeidskraft er dyrt... ikke at det ikke er verdt å bruke penger på det altså, og man kan jo godt regne inn dette når man kjøper bolig, så blir det bare en del av totalkostnaden. Vi som ikke har regnet det inn i totalprisen på boligen (da hadde vi aldri i verden hatt råd til den boligen vi har), hadde ikke sjans i havet til å kunne ha leid inn håndtverkere. Da må vi isåfall vente noen år. Har såpass dyre månedlige bokostnader at det blir vanskelig å spare til et slikt formål.

Rørlegger og elektriker må alle ha uansett om man skal gjøre noe, men når det gjelder alt annet... da tror jeg folk tenker som så at når man har råd til å leie inn en maler eller annen slags håndtverker, så har man god råd... man kunne jo bare valgt å gjøre det selv. Samme som jeg tenker når folk kjøper designerklær til seg selv eller barna sine. Eller leier inn vaskehjelp. Kanskje har au pair. Ikke at jeg ikke forstår. Er vel mer bare når man selv må spare der man kan, så får man kanskje lettere inntrykk av at her trengs det ikke å spares på noe...?

Ikke vet jeg. Men har dere råd så bruk håndtverkere med god samvittighet. Men svart arbeid er kanskje ikke det lureste. Ikke er det etisk eller solidarisk, og ikke er det lov (både den som leier inn og den som utfører arbeidet kan bli straffet). I tillegg til at det kan være greit å ha gjort det hvitt om det skulle bli noe i ettertid så dere har noe dere kan "klage" på om det f.eks. går i stykker eller skulle bli noe i forhold til forsikring.

Skrevet

Helt greit å leie folk til oppussing og fam og kjente har vel ingenting med det å gjøre ! Skjønner heller ikke at folk maler selv, det er et fag, og de fleste er ikke flinke. Egeninnsatsen kan bli tap når man kanskje skal selge en gang.

Skrevet

Vi pusser opp selv, og det er helt uproblematisk. Får masse hjelp, ...

....og øker verdien på boligen som du kan kassere inn på seinere, fint for deg. Gurimalla, jeg ble faktisk temmelig lei av å være på dugnad og flikke og pusse på venners og venners nye samboeres nykjøpte leiligheter - masse gratisarbeid som liksom bare var morsom dugnad. Men de fikk sikkert råd til fine desigmøbler og har selvsagt solgt leilighetene sine til langt høyere pris.

Synes faktisk det er en ærlig sak å betale for arbeidet jeg. Og oppussingshysteriet er langt over støvleskaftene sånn generelt.

Ellers er jeg både grei og hjelpsom, men folk mister jammen gangsyn når det gjelder billig investering i kåkene sine.

Det er en erlig sak å betale andre for jobben, ja, så lenge pengene er tjent på erlig vis og arbeidet gjøres hvitt. Så lenge HI betaler svart ser jeg like stor grunn til å fordømme henne for det som om hun hadde brukt penger hun hadde svindlet til seg fra NAV.

Skrevet

Helt greit å leie folk til oppussing og fam og kjente har vel ingenting med det å gjøre ! Skjønner heller ikke at folk maler selv, det er et fag, og de fleste er ikke flinke. Egeninnsatsen kan bli tap når man kanskje skal selge en gang.

Min erfaring er vel heller motsatt når det gjelder maling... de fleste som maler er mye mindre nøyaktig enn det man gjør selv! De er gode på effektivitet og "helt grei jobb" men detaljepirking på maling tror jeg de færreste håndtverkere er gode på. Og de som gjør jobben er ikke akkurat utdannet malingsspesialister... er som regel generelle håndtverkere med ulik varierende erfaring og med eller uten fagbrev innenfor et håndtverksfag.

Skrevet

Selvsagt handler dette om prioriteringer, både av tid og penger! Vi er nå godt i gang med vårt andre oppussingsobjekt, i tillegg har vi hytte som trenger vedlikehold. Uten masse egeninnsats hadde vi ikke hatt råd til å sitte med halvparten av det vi eier i dag. Vi har leid inn folk til oppussing av bad, i tillegg til det elektriske, men ellers gjør vi alt selv.

For oss er ikke dette urealistisk da vi har vært gjennom det før og visste hva vi gikk til. Vi har også en del kompetanse selv, og har fått en del hjelp av nærmeste familie (vi hjelper selvsagt også til når de trenger hjelp).

For oss er det viktig å ta en ting av gangen. Da går ikke oppussingen over hodet på oss, og det er mulig å ta en pause innimellom hvert prosjekt. Vi gjør også dette sammen som familie, så vi føler ikke at vi prioriterer bort til med barnet vårt. Det tar litt lengre tid når han er med, men han synes det er veldig gøy, og blir snurt om han finner ut at vi har jobbet uten ham.

Ellers har jeg full forståelse av at andre velger å sette bort arbeidet, men faktum er jo at man må ha/prioritere å bruke penger på det. Om det kun blir halvferdige prosjekter og krangling som kommer ut av egeninnsatsen er den ikke så mye verd, og da er det nok bedre å ta seg råd til å leie inn folk.

Skrevet

Nei, selvfølgelig er det en forutsetning at du velger en maler med fagbrev, ikke plukker en "maler' fra gata. Mange som bygger tar maling som egeninnsats, så trist når malearbeidet er boligene finish. Er ikke enig med deg, Folk flest maler ikke proft.

Skrevet

Vel, nr 22, hvis man vil ha noe gjort skikkelig, så må man enten gjøre det selv eller henge over skuldrene på den som gjør det for å passe på. Er man unøyaktig selv så har man jo seg selv å takke, det er jo en selv som skal bo i det så om en selv synes det er bra nok så er det jo ok. Men du kan aldri forvente at om du pirker og er veldig nøye selv, så vil håndtverkeren din gjøre det samme... så jeg ville aldri leid inn håndtverkere til maling med mindre det var midre viktig plass malingen skulle... jeg er rett og slett for nøye.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å sette bort en jobb, ser jo på folk som ikke er fagfolk selv og som allerede er midt i tidsklemma, at det kan være en enorm belastning å fullføre prosjektene selv. Det går en jantelov i dette landet, desverre, hvor mange ikke liker at andre har det lettere enn de selv.

Men, jeg synes derimot at å benytte svart arbeidskraft er dårlig moral. Vi benytter oss alle av godene i dette landet, og burde alle bære vår del av byrden. Nå er det heldigvis slik at kjøper ikke lengre stiller helt uten konsekvenser ved bruk av svart arbeidskraft. Du kan faktisk ende opp med regningen selv om du benytter dette og beløpet overskrider, tja, var det 10 000 kr... Og hvis du tror at det er en sikker sak, så må jeg desverre meddele deg at veldig mange håndverkere som driver svart ved siden av er rimelig dumme når det kommer til å skjule sporene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...