Gå til innhold

Læreren fikk sparken...Rett eller galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn kom hjem fra skolen i forrige uke og fortalte at han hadde fått "ris" på baken av læreren på SFO. Jeg liker godt denne læreren, han er litt morsom og går ikke av veien heller for å si til oss eller barna hva han mener. Kanskje ikke så pedagogisk riktig av seg, men flink og hyggelig. Det har skjedd en gang før at han har tatt barn i ørene på lek og jeg regnet også denne gangen med at han ikke mente noe særlig med det. Likevell, sønnen min var flau og litt lei seg, han fortalte også at det skjedde fordi han hadde repetivt kastet en leke mot ansiktet til læreren for å erte ham, men hadde da altså truffet og læreren fikk vondt. Da hadde han tatt min sønn i nakken, lagt han over pulten og slått ham noen ganger(ikke hardt) på baken.

Jeg valgte å si ifra til klasseforstanderen, da vi ikke praktiserer fysisk avstraffelse hjemme og min sønn er vant til helt andre konsekvenser på ulydighet. Skolen tok dette veldig alvorlig etter samtale med min sønn,andre barn i klassen og vikaren selv, ble han avskjediget med umiddelbar virkning,fordi rektoren mente hun måtte forholde seg til lovverket.

Jeg vet at han er en dyktig og mye brukt vikar og ble egentlig litt lei meg, noe jeg også ga uttrykk for til rektoren. Hun sa at de var også lei seg, men slik var reglene. Synes kanskje han burde fått en advarsel? Hva mener dere? Er jo "min" skyld at han ikke har noen jobb nå og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har aldri fryktet at han var noe voldelig, selv om jeg da ikke finner meg i at barnet mitt får ris.

Skrevet

Det var vel ingen lærer da Lærere ikke jobber i SFO kun assistenter, altså ufaglært. SFO assistenter blir flittig brukt som lærer vikarer ved sykdom etc.

Ellers er det riktig at vedkommende skal følge lover og regler

Skrevet

Dette var nok ingen lærer, nei. Men rektor tok riktig avgjørelse.

Skrevet

Dere praktiserer ikke fysisk avstraffelse hjemme? Selvsagt gjør dere ikke det, det er straffbart. Bortsett fra det, ingen lærer er ansatt i SFO.

Veldig alvorlig det han har gjort både i forhold til din sønn og dette med å holde i ørene

Skrevet

Ja lærer eller ikke lærer da, sparken fikk han nå uansett og her tenkte jeg mer på ham som menneske. Ja,fysisk avstraffelse er ulovlig, men jeg vet en god del som både tar hardt i barna sine og riser dem likevell. Vi ville aldri lagt en hånd på vårt barn, men ingen andre skal gjøre det heller.

Skrevet

Jeg jobber i skoleverket og synes denne personen var hårreisende i sin oppførsel. Det er viktig å skille mellom sak og person. Saken her er at personen har brukt fysisk makt mot barn. Spøk eller ei, det spiller ikke noe rolle - barn har vanskelig for å forstå spøk, humor og ironi og kan dermed skape utrygghet blant barna. Noen får advarsel, veiledning og avskjed. Det kan hende at det er flere enn deg som har klaget på personen (de kan ikke fortelle det til deg pga taushetsplikten) og de måtte tilslutt gi ham sparken..

Jeg personlig har sett en lærer ta nakkegrep mot en elev bakfra, eleven skvatt og ble sikkelig redd. Det ble rapportert til ledelsen. Vedkommende fikk advarsel, men da det gjentok seg fikk han ikke jobbe der lenger. Og ikke minst: denne vedkommende var utrolig sjarmerende og hyggelig. Spiller ikke noe rolle, det handler om å være profesjonell. Så skill mellom person og fakta.

Ikke ha dårlig samvidhet, du gjorde det riktig ved å varsle.

Skrevet

Jeg forstår godt at samvittigheten din verker, HI.. Men du må se det slik at det er HAN som har brutt lover og regler. Selvfølgelig er det dumt at han ikke fikk en advarsel først, men man må tro rektor vet hva hun driver med. Om det har vært samtaler med både mannen selv og andre elever, så skal du ikke se bort ifra at det er flere som har opplevd det samme. For jeg har på følelsen av at hadde dette vært et engangstilfelle og i lek, så ville nok ikke konsekvensen vært så alvorlig for mannen....... Tror jeg da..........

Skrevet

Det er jo uansett ikke din feil at han blir sparket, han blir jo sparket på grunnlag av noen han har gjort. Hadde han ikke gjort det hadde ikke du hatt noe å raportere.

Skrevet

Du skal da aldeles ikke ha dårlig samvittighet!

Du har bidratt til å vise at fysisk straff er uakseptabel. Også når man "riser med kosestemme" altså tuller det bort sånn som i dette tilfellet. Det er rett og slett forbudt.

1. Du har gitt skolen tydelig beskjed om at fysisk straff ikke skal forekomme og dermed satt fokus på en viktig sak.

2. Du har bidratt til å gi tydelig beskjed til vikaren om at han ikke under noen omstendighet har lov til å benytte seg av fysisk straff

3. Mest viktig av alt har du stått opp for barnet ditt. Du har vist ham at du ikke tolerer bruk av fysisk straff.

Nå er det viktig at du snakker med barnet ditt så han ikke får skyldfølelse for at vikaren fikk sparken. Det ville i så fall være en kjempebelastning for et så lite barn. Og den holdningen du fremviser her på forumet hjelper ikke akkurat på saken.

Skrevet

Det var en riktig avgjørelse av rektor å avskjedige ham.

Men du bør kanskje ta en prat med sønnen din om oppførsel også; hadde noen repetativt kastet en leke i ansiktet på meg for til slutt å treffe slik at det gjorde vondt, så hadde ikke jeg likt det heller. Mener ikke at det er riktig med fysisk avstaffelse, men minn han på at selv de som jobber på sfo er mennesker, og liker ikke sånn type oppførsel. For det der er bare "gøy" for ungen som holder på. Den voksne har sannsynligvis prøvd å få han til å slutte, og blitt irritert når han faktisk traff.

Igjen - forsvarer IKKE fysisk avstraffelse, men skjønner godt at den voksne ble lei og irritert.

Skrevet

Jeg har ingenting til overs for mennesker som misbruker sin stilling og autoritet overfor barn på en sånn måte. Lærer eller sfo-ansatt, de blir autoriteter overfor barna.

Vi hadde en lærer da jeg gikk på ungdomsskolen, som var en sånn typisk som alle elsket. Han var morsom, utrolig sjarmerende, rett og slett en herlig person å være rundt, og selv de som var "bad guys" hørte på han. Han var den eneste personen jeg turte å åpne meg til ift opplevelser med overgrep fra andre menn, og vi hadde mange lange samtaler i løpet av skoleåret. Enden på visa ble at han en dag kom bort til meg og hvisketmeg i øret: "Jeg skal gå fra kona mi, kom hjem til meg på middag! Jeg vil utforske deg, du mystiske jente". Er vel unødvendig å si at min verden og all min tro på mannfolk falt i grus. Han fortsatte de siste ukene av semesteret på samme måte, holdt meg igjen etter timen for å snakke om hvor lyst han hadde på meg. Det var et helvete, selv om det aldri skjedde noe fysisk. Og vet du, jeg turte ikke gjøre noen ting. Jeg følte at det var min feil, at jeg hadde startet alt ved å åpne meg for han, og jeg fortalte ingen om det før flere år etterpå. Den dag i dag angrer jeg på at jeg ikke anmeldte han, eller i det minste snakket med noen på skolen, og lurer på hvor mange andre han kan ha klart å ødelegge (han jobber fortsatt på den skolen). Men jeg har ikke lenger noen gyldig sak mot han siden dette skjedde for snart 20 år siden.

Dette er litt på siden av den saken du snakker om, men prinsippet er det samme. Traume kan skapes av både mentale og fysiske overtramp, og jeg synes du gjorde helt rett i å si ifra! Barna våre skal kunne føle seg trygge på skolen! Videre konsekvenser for vedkommende utover at du sa ifra er ute av dine hender, og er tydeligvis noe rektor på skolen synes var på sin plass. Det er ingen som vet hva for noe annet denne personen kunne ha funnet på å gjøre "i spøk" ved en annen anledning (siden det ikke erførste gang han gjør sånt), og da kunne det ha gått ut over andre barn også. Jeg er stolt av deg som sto opp for barnet ditt!

Skrevet

Siden personen ble sparket isteden for en advarsel er vel ett av to skjedd:

Det står i kontrakten eller personalhåndboken at fysisk avstraffelse gir direkte oppsigelse, eller dette er ikke første gang og advarsler er allerede gitt.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...