Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har enda noen uker til fødsel... men ikke det at jeg gruer meg så veldig.. men alle historiene om å revne under fødsel, skremmer meg noe... Også det at underlivet mitt ikke skal bli det samme igjen.. Som jordmor sier; du må jo regne med at det ikke blir HELT som før, men godt nok :S

huff... er det noe jeg kan gjøre lurer jeg på, for å ikke revne under fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg på også... kompisen min sa at man kunne stille 10 kvinner på rad og om man skulle prøve så var det lett gjenkjennelig hvem som hadde født og hvem som ikke hadde det...

Skrevet

Dette lurer jeg på også... kompisen min sa at man kunne stille 10 kvinner på rad og om man skulle prøve så var det lett gjenkjennelig hvem som hadde født og hvem som ikke hadde det...

Tull og tøys. Er denne kompisen lege, eller snakker han av egen erfaring, kanskje?

Men smøring av det aktuelle området med oljer og tøying skal visstnok ha betydning. Bringebærbladkapsler eller te likeså. Og så må du trene opp med knipeøvelser. Det er folk som blir så gode som nye, altså! Jeg gjorde flere av disse tingene, revnet ingenting og mannen merker ingen forskjell.

Skrevet

Er det smerter ifm revning du frykter? Det er så press nedentil fra før under en fødsel, at akkurat det gjorde ikke noe forskjell til og fra for min del. Det jeg mislikte med å revne var at når ungen var ute skulle de til å sy og romstere der nede. Men da kan man få noe bedøvelse. Ta opp med jordmor at du er redd for å revne, de forsøker å hjelpe deg slik at man revner minst mulig (ved å presse når de sier press etc..)

Tenker du på utseende når du tenker at underlivet ikke blir helt det samme etterpå? Det er sikkert forandret hos meg etter fødslene, men vet du, det merker jeg ikke noe til og ikke husker jeg hvordan det var før heller.. ;) Bare husk knipeøvelsene som gravid og etter fødsel!

Skrevet

Jeg brukte jordnøttolje i de siste mnd av graviditeten, i tillegg til knipeøvelser, og klarte meg med et par smårifter. Og nå er jeg akkurat som før :-)

Skrevet

om det blir noe forskjell på underlivet etter fødsel, ja det vil det bli, men det går tilbake etter et par måneder, allle menn sier at di kjenne ingen forskjell før og etter

Skrevet

Jeg smurte meg med fødselsforberedede olje fra weleda og drakk masse bringebærblad te, pluss fikk modningsakupunktur og revnet ikke.. Tror også det er veldig viktig å høre på jordmor når du presser. Hun har jo full oversikt og sier ifra når du skal presse og når du skal ta en pause..

Skrevet

Jeg smurte også med Weleda fødselsforberedelsesolje fra ca uke 36. Revnet ikke i det heletatt. Fikk også modningsakupunktur (vet ikke om det har noe med reptur å gjøre, men har veldig tro på at det gjort fødselen lettere) Gjør det samme denne gangen og håper på samme resultat.

Skrevet

Jeg revnet litt..jordmor måtte ta noen pyntesting som hun kalte det. Jeg merket ikke noe til det, det er jo så vondt likevel. Og syinga etterpå merket jeg heller ingenting av. Mulig jeg fikk bedøvelse..jeg husker rett og slett ikke..for da var jeg bare så glad for at fødselen var overstått og at jeg hadde den nydelige gutten min på magen/ved brystet..hadde nok å fokusere på da :) Jeg syns underlivet mitt ble forandret etter fødselen...slitt med urinlekkasje og av og til kneppelyder fra leppene(?) i ettertid, men det kan sikkert ha noe med at jeg var alt for avslappet med tanke på knipeøvelser..det var liksom ingen som sa hvor viktig de var..og dermed ble jo det glemt. Hadde nok med en kolikkunge jeg gikk og bar på hele første halvåret..så kan ha noe med det også..at bekkenet fikk litt hard medfart etter fødsel med all ståing/gåing/bæring... Tror nok de fleste i stor grad blir som før etter fødselen.. :)

Skrevet

Jeg har enda noen uker til fødsel... men ikke det at jeg gruer meg så veldig.. men alle historiene om å revne under fødsel, skremmer meg noe... Også det at underlivet mitt ikke skal bli det samme igjen.. Som jordmor sier; du må jo regne med at det ikke blir HELT som før, men godt nok :S

huff... er det noe jeg kan gjøre lurer jeg på, for å ikke revne under fødsel?

Jeg revnet, men det plaget meg ikke i det hele tatt. Du bli uansett utrolig hoven der nede den første uka eller to uansett, og med mindre du virkelig REVNER, så gror det veldig fint. Jeg merket overhode ikke at jeg revnet. Grunnen var nok at jeg hadde en rimelig heftig og rask fødsel og jeg kjente overhode ikke forskjell smertemessig fra 2 til 10 cm (au au au!) og kjente heller ikke noe ekstra smerte ved at hodet stor i åpningen, og dermed heller ikke at jeg revnet (ble tatt med vakuum, som gir en ekstra risiko for rift).

Nei, du blir ikke helt "jomfruelig" igjen, men gjør det noe? Kroppen er heller ikke helt den samme. Slik er det bare. Tror hverken mine omgivelser eller min mann har lagt merke til at jeg fysisk ikke er dønn lik (bare så det er sagt, så bleier jeg ikke lufte hønen for offentligheten *he he he*).

Fortell jordmor, og skriv et fødebrev, om at du er redd for dette. Om du får en virkelig rask fødsel, så vil jordmor sansnligvis styre deg gjennom utdrivningsfasen så hodet ikke blir født for fort. Ellers er det nok mer tilfeldig, og umulig å forutse hvem som revner. Heldigvis er det de færreste som får plager med riftene sine i etterkant. Bare husk knipeøvelsene!

Skrevet

Alle har jo ulike erfaringer her... Jeg revnet noe, men ble pent sydd og har igrunn aldri hatt plager i forhold til det. Men det ser annerledes ut nedentil for min del (da på andre steder enn der jeg ble sydd) enn det gjorde før.. stor forskjell synes jeg! Og dette plager meg fortsatt (da mest psykisk) snart 2 år etter fødsel. Anbefaler ikke å se med speil 1 uke etter fødsel, men gi det litt mer tid før du sjekker ut forholda ;) Min mann ser jo forskjell men merker ingen forskjell ved samleie. Jeg har gjort masse knipeøvelser hele veien og fikk beskjed av gynekolog at hos noen ville endringen bare være varig. Men vi har jo født, og så lenge alt fungerer som det skal bør vi kanskje ikke være så opphengt i hvordan det ser ut?!

Skrevet

Med førstemann måtte jeg sy ett sting. Da hadde jeg brukt fødselsforberedende olje. Med nr to brukte jeg ikke olje, og måtte heller ikke sy!

Det eneste jeg angrer jeg har vært slapp med, er knipeøvelser i ettertid! For jeg har hatt problemer med lekkasje på joggeturer:( megakjipt.

Utover dette kan jeg ikke si at jeg opplever å ikke være som før..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...