Gå til innhold

Dere "full-time-working"-mammaer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er begge i full jobb, og babyen kommer i begynnelsen av juli. Sånn som det er nå, har jeg 2 timer pendlervei hver dag til sammen. Mannen har 15-30 min alt etter som hva han skal gjøre.

Jeg må innrømme at jeg synes det er hardt nok som det er, å dra på jobb kvart på sju og være hjemme kl. fem. Sånn jeg ser det nå, vil jeg aldri få anledning til å levere i barnehage, eller hente (mann har mye mer flexi jobb).

Jeg ser for meg at det blir travle morgener (opp kvart på seks seinest (jada, vet at mange barn våkner tidlig :) og få timer med barnet på kvelden. Når helgen kommer, må det jo vaskes og ryddes og ordnes... osv

Jeg lurer på hvordan dere får hverdagen til gå opp? Dere som er vekke hjemmefra ti timer om dagen? Er det verdt det? Eller er det bare å begynne å se seg om etter en annen jobb for meg med en gang? (er ikke stor sorg å bytte jobb altså, men jobber er jo ikke alltid lette å få tak i)...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere økonom/muligheti til å vurdere deltid?!

Vi jobber begge fullt, én leverer én henter. Jeg er mer fleksibel en mannen, så får dratt fra jobb før han. Dermed leverer han (99% av dagene) og jeg henter tilsvarende. For min del tar det 15 min å kjøre til bhg, men det hører sjeldenhetene til at jeg har bil tilgjengelig. Er i bhg like før 16 hver dag, og synes vi trenger den tiden sammen.

Forstår godt din frustrasjon. Vet ikke hva du jobber med, men har du evnt mulighet til å jobbe hjemmefra en dag i uka, arrangere at besteforeldre, tanter/onkler eller en god nabo henter (eller leverer) en dag i uka? Er ikke bare bare å få kabalen til å gå opp, og jobber vokser ikke på trær..

Lykke til med valget :-)

Skrevet

jeg har 2 barn fra før og gravid med nr 3.

men ja... dagen starter kl 06 og alle er hjemme kl 17-1730..

så er det å gå i gang med middag,, så koser barna seg med barnetv..å så er det plutselig leggetid..

da koser vi i sengen med bok og kos.

sånn er hverdagen for oss... og for mange.

å jeg er alenemor.. men har valgt å ikke ha dårlig samvittighet over det.

for vi har helgen sammen.

men det vill bli tøft for deg.. fordi du kanskje føler du går glipp av noe..

men hvis din mann tar seg av å avlevere og hente ungen.. og ordner middagen..

ja,, så når du kommer hjem.. så kan du bare kose med dit barn og bruke tid på det.

det handler om å finne løsninger og ikke forhindringer.. og samarbeide.

Skrevet

Nå føder jeg min første i juni selv da, så har ikke prøvd dette i praksis ennå, men har en formening om hvordan vi skal få dette til å fungere - blant annet ved å se hvordan andre gjør det rundt oss. Vi pendler begge inn til Oslo og det tar oss fort nærmere en time fra dør til dør. Altså to timer daglig så det blir det samme.

Den ene leverer og den andre henter. Enkelt og greit. Da må man leve med å stå opp forferdelig tidlig for å komme i gang med jobb tidlig, men det går seg nok fort til.

Det blir så klart verre hvis du ikke har mulighet til å jobbe flexitid da! Da ville jeg vurdert muligheten for ny jobb... Eller kanskje arbeidsgiveren kan være fleksibel å gi deg mulighet til å jobbe sju til tre den ene uka og ni til fem den andre? Det er i hvert fall vår plan. Om det skulle bli litt knapt med tid så har vi heldigvis mulighet til å jobbe litt hjemmefra på kvelden begge to, så er ikke bekymret. Det blir en tøff periode, men det skal vi klare!

Så får vi på sikt vurdere om jeg skal finne meg en jobb her vi bor...

Skrevet

Har en på 17 mnd, og er i uke 26 med nr 2. Arbeider fulltid, og mannen min er ukependler, dvs. han er hjemme annenhver uke. Jeg har kort vei til arbeid, ca 10 min å kjøre. Bhg ligger 5 min unna. Så ikke noe problem slik sett å arbeide 100% her så lenge helsa holder.

Jeg leverer i bhg hver uke, mens vi deler på å hente. Han henter uka han er hjemme. Jeg leverer hver uke fordi jeg skal ut å farte uansett.

Slik situasjonen er for dere, må dere jo komme fram til en løsning som fungerer for dere. Dersom det er slik at mannen din har kortere reisevei etc- bør jo han egentlig ta seg av barnehagekjøringa? Evt bør du vurdere om dere har råd å gå ned i stilling? 100% bhg kan være ganske tøft om feks barnet ikke trives...

Det blir lite tid på kveld før barnet skal legge seg. Selv om vi som regel er hjemme 16.15-16.30, er det middag osv. og så er kveldstellet kommet. Vi tar det igjen på helg. Jeg har skaffet meg ei som vasker til oss annenhver helg, og det er absolutt å anbefale om man har øk til dette. Vi har vel egentlig ikke det, men vi (les: jeg) tar oss råd til det. Da slipper jeg bruke helga på slike ting, men heller sammen med mini. Når jeg etter hvert skal være alene med to småttiser i en uke i strekk, blir vaskehjelpen unnværlig.

Det blir nok travelt, men dere må nok bare prioritere og bli enig om en god løsning, først og fremst for barnet deres. :)

Skrevet

Vi jobber begge fullt, han har 30-45 min reisevei, jeg har 5 min reisevei. Jeg har også betaltt lunsj, dvs en arbeidsdag på 7,5 time. Tidligere hadde jeg 8 timers arb.dag og 45 min reisevei - og den tiden jeg får ekstra hver dag nå må jeg si at jeg - ja egentlig hele familien - merker godt.

Vi har begge fleksitid og bytter på å hente og levere i bhg. En står opp tidlig og er på jobb til syv, halv åtte. Den andre tar en roligere morgen og leverer i bhg mellom åtte og halv ni. Den som skal hente henter i bhg mellom 15.30 og 16.00 også er den andre hjemme i 17.tiden.

Som oftest spiser den som kommer hjem tidlig litt frukt, yoghurt etc. og leker litt - også spiser vi middag i 18-18.30 tiden, blir da kveldsmat for vesla. Fungerer utmerket for oss. :-)

Tenker i blant at hun er mye i bhg og at jeg skulle ønske vi hadde mer tid i hverdagen, men sånn er det.

Tror hver enkelt må finne ut hva som passer for seg og sin familie - men jeg er veldig glad jeg har så kort reisevei til jobb. Det er gull verdt med små barn i huset :-)

Skrevet

Det funker ikke for meg i lengden etter at barnet kom, jeg har nå gått ned til 80%, Har en dag hjemme med barnet, å når h*n blir større, så ser jeg for meg at jeg får til å levere barnet etter frokost, og hente tidlig den ene dagen :)

Skrevet

Den der hverdagsstresset er min store skrekk også!

Jeg er gravid med nr 3.. Jobber 80 % tredelt turnus og hver 3. helg.. Føler d funker greit. I tillegg har vi vaskedame en dag i uken, som også skifter på senger og vasker et par maskiner m tøy.

Veldig kjedelig å jobbe helger, men får litt mer fri i ukedagene da. Står stort sett opp 05.45 hver dag uansett... de dagene jeg jobber kveld tar vi oss god tid på morgenen med lang frokost.

Mannen min jobber mye og reiser en del, men tjener heldigvis godt... Tror jeg skal gå ned til 50% når jeg skal ut i jobb igjen etter å ha fått nr 3. Ikke fodi jeg er lat, men for å få mer tid sammen m barna og til å ordne hjemme..

Skrevet

Vi har en gutt på 3 år. Da han var 2 år pendlet jeg ca 2 1/2- 3 timer tilsammen i 100 prosent jobb. Dette var slitsomt for oss, og overhode ikke en løsning jeg kunne leve med. Syntes det var kjedelig å aldri kunne bidra i fht barnehage, ble ikke kjent med de som passet gutten min i tillegg til den sårbarheten det innebar for pappan, som ALLTID måtte være tilgjengelig. Var hjemme ca ti over fem hver dag, og følte da at store deler av mitt overskudd var gått til jobben. Det innebar for min del, tretthet og utålmodighet i den tiden jeg så gjerne ville kunne kose meg med familien, og det hele ble en vond spiral for meg, med konstant dårlig samvittighet. Men dette er forskjellig fra familie til familie, hvordan man streber etter å få kabalen mellom jobb og familie til å gå opp. Vi venter nå nr 2 og jeg kjenner allerede på tranget til å redusere stillingen min når oppstart av jobb er et faktum etter permisjonen:)

Skrevet

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, men har ikke så lang reisevei da:) Men uansett, jeg slutter i jobben min når jeg begynner i permisjonen min for å finne meg en jobb nærmere hjemme:)

Da søker jeg ikke ny jobb før på senhøsten en gang:) Har termin i Juni.

Orker ikke tanken på å være så langt unna barnet som begynner i barnehagen hjemme...

Skrevet

Jeg skjønner og kjenner frustrasjonen din!

Da jeg ventet andremann, som overhode ikke var planlagt, men en stor stor glede, så hadde vi samme problemene.

Vi hadde akkurat kjøpt bil da jeg fant ut jeg var gravid, valget stod mellom en bitte liten bil og en stasjonsvogn, det ble den bittelille, men vi fikk det til å fungere gjennom babytid og lenge etter det.

I tillegg hadde vi nettopp kjøpt leilighet, tilpasset oss tre. 70kvm og to små soverom, det var ugreit, iom at eldstemann var 11 år så kunne de ikke dele rom. Siden vi ikke kunne kjøpe noe større pga økonomi, så ble løsningen at han ble sovende inne hos oss, i vår seng i nesten 4 år..

Men det var det.

Så var det økonomi/jobb.

Han var student, og jeg frisør.

Han var student uten lån stipend, så vi var avhengige av min lille inntekt.

Det fungerte ihvertfall.

Men så kom dagen da det nærmet seg permisjonsslutt, og krisen var et faktum.

Slik vi så det, så ville begge ha store problemer med henting og leverd\ing i bhg i det heletatt, vi fikk en barnehage gabske langt vekke, i motsatt retning av begges jobb/studieplass.

Og som frisør jobber du mye, lange kvelder, hvor jeg ville være hjemme halv 10, det var helt forferdelig.

Jeg ønsket helst å jobbe mindre, men det gikk ikke, vi var avhengig av min inntekt, han var bare halvveis i studiet.

Løsningen ble at jeg begynte å studere selv, tro det eller ei.

Altså jeg byttet jobb, eller yrket helt, og det kostet meg nada.

Vi ble mye mer fleksible på den måten begge to, da begge kunne kjøre sammen hver dag, levere og hente minsten i bhg.

Nå er jeg gravid med tredjemann, veldig planlagt denne gang.

Samboeren min har en ganske flexsi jobb, noe som er greit ift barnehage,

Jeg er ferdig utdannet 10 dager før termin og begynner i jobb etter endt permisjon.

Jeg vil da jobbe som sykepleier.

Goden med det er at det alltid er jobb å få, minussiden blir at det er turnusjobbing, men det er ikke et stort minus ift barn, for det gir stor flexibilitet, ihvertfall med kombinasjonen av hans flexijobb.

Jeg vil ikke råde deg til noe, men jeg vet hva jeg ville gjort, jeg ville sett etter en ny jobb.

Jeg ville jobbet fram til persmisjon, og lett etter jobb i permisjonstiden.

Som du sier, det er ikke alltid lett å finne ny jobb.

Men det er jo noen måneder med permisjon.

Satser du ikke vinner du ikke, teit men sant.

Av og til er en forandring det som trenges.

Masse lykke til, uansett hva du velger å gjøre :)

Skrevet (endret)

Vi har det litt som deg. Vi jobber begge i Oslo, og bor nesten en times kjøring unna (når det ikke er rush). Vi er heldige, og har begge fleksitid. Vi bytter på levering og henting, slik at den som henter drar hjemmefra kl 0500 om morgenen, og er da hjemme igjen og kan hente ca 1500. Vi har to barn på skolen og en i barnehage. Den som leverer, leverer til skolestart kl 0830 og kjører så inn på jobb. Vi prøver å jobbe inn litt ekstra noen dager for å kunne ta fri litt innimellom. Og hvis vi kan, har vi hjemmekontor (sjelden, men det lar seg noen ganger gjøre med god planlegging).

Vi venter nå nr fire, og jeg har gått ned i 80% stilling. Da har jeg fri hver fredag, og kan ha minstemann hjemme, eller ha ham en kort dag i barnehagen mens jeg fyker rundt med vaskefilla :) Skolebarna er ferdige kl 12 på fredager, så da får vi en rolig start på helgen.

Det som er utfordringen vår er alle aktivitetene på ettermiddagen. Det er bare onsdager og søndager vi har aktivitetsfri, og det kan bli litt mye på den som er hjemme på ettermiddagen når 6-, og 7åringen skal kjøres i hver sin retning til nesten samme tid.

Endret av Iselilja
Skrevet

Hei igjen! Trådstarter her!

Takk for alle gode innspill. Jeg tenker mye som flere av dere skriver, at det kan være en stor utfordring å få det til å fungere. Jeg kommer til å se meg om etter ny jobb i permisjonstiden. Jeg leser jo at flere av dere får det til å fungere med lang vei til jobb, men jeg er usikker på om jeg er en sånn type person, jeg blir veldig sliten av pendlinga allerede i dag.

Det er sant at mannen min kan både hente og levere, men jeg har sett for meg at det er koselig å ha kontakt med barnehagen og være den som henter/leverer innimellom.

Det er jo sånn at når vi har valgt å få barn, så må vi ta konsekvensen av det også. Vi har bestemt oss for å prøve neste måned å sette inn 50% av lønnen min på en egen konto, og se om vi klarer oss på 150 % lønn i stedet for 200% lønn (hvis dere skjønner :)

Så får vi kanskje en pekepinn på hvor mye vi evt må gi avkall på hvis jeg må ta en lavere stilling en stund hvis det ikke dukker opp en drømmejobb.

Skrevet

Tja...

Enten kan jo han hente på fast basis og ha disse timene med barnet - og du alternativt kanskje fast leggerutine eller annet.

Eller så må du vurdere å endre på jobb på en eller annen måte.

Endre arbeidssted eller arbeidsstid.

Om reiseveien er så lang høres det veldig lite effektivt ut å endre til deltid (mye reising for lite jobb), så personlig ville jeg vurdert å bytte arbeidssted.

Har noen barn her selv, og jobber normalt sett full tid åtte til fire. Hos oss ville det blitt alt for slitsomt å pendle to timer hver dag. Lite tid igjen da....

Men du skal jo først ha i juli - og det er lenge til det blir noe problem, minimum et år :-)

Lykke til!

Skrevet

Tips:

Husk at du eller mannen din også kan redusere stillingen din, f.eks til 80 % (blir ved 37,5 times uke i snitt 6 timer hver dag pluss lunsj).

Arbeidsmiljøloven legger opp til dette, at småbarnsforeldre skal kunne jobbe redusert. Det skal svært god grunner til for at arbeidsgiveren kan nekte dere dette.

Skrevet

Hei!

Hadde det slik du beskriver da nr 1 og nr. 2 ble født. Men for snart 4 år siden fant jeg ut at jeg ikke orket mer! Sto opp kl. 05.30, var hjemme tidligst 16.30, skulle da begynne på middag, og ungene skulle i seng 18-18.30. INGEN tid til ungene....

Jeg løste problemet ved å flytte nærmere jobben, slik at jeg nå har kun 5-10 min reisetid hver vei, pluss at jeg fikk meg ny jobb som var bedre betalt, slik at jeg kunne gå ned til 80 % stilling.

Nå er hverdagen Så mye bedre - står opp 06.30, er hjemme med ungene ca. kl. 15.00, har da tid til å hjelpe med lekser, leke litt og lage middag!

Tror kanskje jeg vil gå enda litt mer ned i stilling når jeg er ferdig med permisjonen denne gang. Det har vært utrolig positivt for meg å jobbe deltid, og kunne tenke meg enda litt med tid i hjemmet!

Har termin i begynnelsen av juli :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...