Anonym bruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Tror jammen meg at jeg har fått hemorider... Har to uker til termin. Har merket at jeg har vært litt sår i baken etter toalettbesøk og akkuratt som noe var i veien når jeg skulle tørke meg... Fant frem et speil i dag og der er det noen "utvekster" rundt anus.... Kan dette være hemorider?? Ringte til legen å forklarte situasjonen og sa at jeg ønsket en time for å få bekreftet va dette var - men selvfølgelig, de hadde jo ikke ledig... fikk beskjed om å ringe igjen i morgen tidlig, da de da hadde noen akuttimer som de delte ut etter hvert... Noen som har hatt/har hemorider og har noen erfaringer å dele med meg? Har forstått at dette er vanlig...men syns jo det er litt flaut å komme på føden med utvekster der nede...ehe... selv om de sikkert ser dette veldig ofte...
BettyBoob Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Hei, Det er absolutt ikke noe poeng i å dra til legen pga dette er nå min mening. Har selv erfaring med hemorroider og er sykepleier. Kjøp deg Alcos Anal på apoteket og følg anvisningene! Og ja - det er garantert hemorroider du har fått. Vært forberedt på at de kan bli ille etter fødsel pga pressing og ha derfor salven Sheriproct klar hjemme til bruk når du kommer hjem (denne salven skal ikke brukes under sv.skap).
Minilille Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Hei. Dette er ikke noe kjekt! Og er et altfor tabu emne spør du meg. Jeg var absolutt ikke forberedt på at det skulle bli så plagsomt etter fødsel nr 2. Ved første hadde jeg nok også litt, men ingen plager. Med nr 2 fikk jeg utrolig vondt etterpå! Etter dobesøk greide jeg ikke sitte, og prøvde stikkpiller og salver -kjøp det så du har det klart. Jeg synes faktisk også det er skikkelig flaut at det skal vises under fødsel, tipper de blir ekstra store under selve fødselen.. Men regner vel med jordmødrene har sett det før.. Jeg har tatt det opp med legen først etter fødsel, og fikk da et tips som høres litt snålt ut.. men det er å "dytte de tilbake" etter dobesøk.. andre har også tipset om å vaske seg etter dobesøk og evt å holde en kald klut på når man er på do.. Lykke til, håper ikke du blir alt for plaget!
prøver1991 Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 jeg har hatt hemoroider siden jeg var bar 8 uker på vei, og det fortsetter å komme tilbake igjen hver gang jeg tror jeg har blitt kvitt det. utrolig slitsomt.
prøver1991 Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 søsteren min hadde ikke hemoroider i svangerskapet, men nå når hun har født har hun slitt med hemoroider i flere måneder etterpå. så det er lurt å kjøpe inne sheriproct eller alcos anal
Tyren78-09+12 Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 Jeg fikk også veldig mye hemorider etter første fødsel..jeg skjønte ikke hvorfor det var så vondt å sitte/gå osv..og når jeg var på et dobesøk på barselavdelinga sjekka jeg i speilet etterpå, og der såg jeg store bulker som var kommet ut... jeg fikk en salve av jordmor/helsesøster eller hvem det nå var som kom innom, og de kom jo vekk etter ei stund..men har siden slitt nå og da med disse fryktelige hemoridene!! ikke noe kjekt i det hele tatt. Jeg grur meg også på å med stor sannsynlighet få de igjen denne gangen.. har tenkt å ha salve klar dersom jeg husker å kjøpe før fødsel.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 Takk for svar alle sammen! Valgte i dag og ikke ringe til legen og stjele akutt timer fra andre som sikkert trenger det mer enn meg... Har heller gått til innkjøp av salve og skal prøve å trykke de tilbake slik som beskrevet over. Så nå håper jeg det hjelper;)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #8 Skrevet 10. januar 2012 Uff, det er ikke noe godt. Jeg fikk det med førstemann, for ganske mange år siden og sliter med hemorider dan dag i dag. I perioder vel og merke, men spes nå som jeg er gravid. Dette er vel fordi jeg ikke tok skikkelig tak i det med legen osv. De spurte heller ikke og jeg synes det var flaut... Skal kjøpe meg salve og ha klart til etter fødsel denne gangen!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #9 Skrevet 10. januar 2012 I tilegg til salver og å "trykke dei tilbake", så kan det hjelpe med kald klut før ein pressar dei på plass (ev. kald klut med ein isbit inni, men ikkje så kaldt at det er ubehageleg). Kulden vil få blodårene til å trekke seg meir saman/hevelsen minkar, då blir dei litt mindre og lettare å få på plass. Mi erfaring er og at trening av bekkenbunnen hjelper på, og i den samanheng kan ein ta nokre "feilknip" så ein trener lukkemuskelen bak;) Hugs å passe kosthaldet, slik at du ikkje blir hard i magen - då kjem dei fort tilbake!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå