Gå til innhold

Hvor selvstendige er deres små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge klarer deres små å underholde seg selv ved for eks å leke på gulvet? og hvor gamle er de? Er det såpass at dere får tatt husvasken mens småen ligger å koser seg, eller må dere underholde og stimulere hele tiden?

Her er gutten 5,5 mnd og veldig selskapssyk. Er desverre dårlig med husvask, da han krever meg 100%. Kan ligge å leke litt for seg selv på mårran/formiddagen, såpass at jeg får spist litt frokost og satt på kaffen. En plass mellom 10-15 min tror jeg. Merker at jo mer han får til av bevegelse og kroppskontroll, jo mer vil han utforske på egen hånd :) Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :) jenta mi er snart 5mnd men har bestandig vært veldig "lett". her kan hun ligge i lekegrind 1-2 timer alene mens jeg holder på med mitt :) jeg varierer veldig da,har henne med meg i vippestolen på badet når jeg dusjer og leketeppet dras i alle rom sånn at hun ikke ligger et sted hele tiden :) storesøster var på akkurat samme måte,utrolig tålmodig og selvstendig :) nå har hun også begynt å rulle rundt og ta tak i leker så hun storkoser seg på gulvet :)

Skrevet

Storebror var av den utålmodige typen, så han måtte "underholdes" ganske mye på den alderen. Det ble litt bedre når han begynte å krype, krabbe og gå. Men han har alltid vært en propell så da han ikke kom seg rundt selv ble det mye "mas". Han begynte å krype ved 6 mnd, så kanskje det ikke er så lenge igjen?

Vesla er 4,5 mnd og en helt annen type. Hun er mer tålmodig og flinkere til å holde på for seg selv. Men hun liker variasjon, så jeg passer på å plassere henne på forskjellige steder i huset og med forskjellige leker gjennom dagen, så hun ikke går lei.

Skrevet

Jenten min fyller straks 9 mnd, og er ikke så veldig bevegelig av seg. Hun ruller rett over på magen om jeg legger henne ned på ryggen, og der kan hun ligge 20-30 min med innblanding av meg før hun blir lei.. hun klarer å åle seg litt fremover - men det blir bare med de 10 cm, også gidder hun ikke mer.. og da må jeg lokke med en leke liggende på gulvet:) Hun er veldig glad i å snu seg rundt og rundt da... tror den dårlige tålmodigheten kommer av at hun kjeder seg, men så gidder hun ikke å bevege seg noe mer heller da, hehe..

Hiver henne i sengen vår om jeg skal kle på meg, da holder hun på å le seg ihjel og storkoser seg. Hun er veldig glad i oppmerksomhet, så hun må sitte i vippestolen når jeg lager middag, eller ligge på et håndkle når jeg dusjer.

Litt slitsomt til tider, men sånn er det:)

Skrevet

Min lille gutt var ikke tålmodig i det hele tatt på den tiden, så her var det lite jeg fikk gjort som ikke kunne gjøres med en hånd. En periode smurte jeg matpakke til meg selv om kveldene slik at jeg var sikker på at jeg klarte å få i meg mat i løpet av dagen. Mini sov lenge kun i vognen og kun når den var ute i bevegelse, så hadde ikke sjanse til å få gjort noe som helst om ikke mannen var hjemme i mange måneder.

Han kunne ligge på gulvet i babygym o.l. innimellom, men ble ofte sutrete etter 5 minutter. Det har variert enormt, men som regel kunne han ligge lenge for seg selv om jeg satt ved siden av på gulvet. Så det hendte jeg kunne ta meg en kopp te/kaffe da og lese et blad.

Det var spesielt gale rundt 6-7 mnd her, for da var han kommet opp på alle 4, men kom ingen vei. Han bare sto der og rugget og var suuuper frustrert. Så snart han begynte å krabbe og sitte selv ble tilværelsen ganske annerledes. Han er nå 11 mnd, og rusler rundt med leketrallen sin eller en stol og er så fornøyd. Leker i skuffer og skap og med saccosekken sin etc. Så nå den siste tiden har jeg endelig kunnet lage skikkelig middag til oss til normal tid igjen. Det har vært helt fantastisk å kunne føle at jeg kan "ta vare på" mannen litt igjen etter at han har gjort alt dette etter jobb.

Her var mini faktisk så uselvstendig og krevende at vi fikk oss vaskehjelp for at jeg ikke skulle bli sprø. Det har vært en av de beste investeringene vi har gjort som småbarnsforeldre ihvertfall. Vippestolen var veldig grei for oss også, men det måtte passe lille sjefen å ligge oppi der også. Men det var som regel ok om morgenen, så den reddet dusjen for min del i maaange måneder, samt toalettbesøk. :-) Klesvasken kunne ofte også ordnes kjapt om han satt i den, spesielt hvis jeg satte på en maskin og han kunne se på at den snurret rundt. Det var underholdning en liten stund. I dag putter jeg ham enten i en av vaskebaljene (med høy kant) eller i en stol når jeg trenger å ha han med meg for å gjøre slikt husarbeid.

Så det er absolutt lettere å få gjort ting nå som han kommer seg rundt på egen hånd enn før, men det er jo travelt på en helt annen måte. Og står han og drar i buksebenet og sier maaamaaamaamaa, så har jeg ikke annet valg enn å sette ham på hoften en stund og jobbe videre med en hånd. :-)

Min lille lar seg forresten enkelt distrahere med en riskjeks, en tom melkekartong, et tomt yoghurtbeger, en flaske med noe annet enn vann i f.eks. litt barnejuice/utblandet juice, et kjøkkenredskap eller om jeg åpner en skuff han normalt ikke får leke oppi. Distraksjonen kan da vare i alt fra 2 minutter til 30 minutter, alt etter humør. :-)

Høystolen fra Ikea har også vært god og ha når mini har vært stor nok til den, siden den også er lett å flytte rundt på. Så den har tatt runden på kjøkkenet mens jeg har gjort klar mat til minien f.eks., slik at han har sett hva jeg gjør og gjerne kan få smakebiter mens han venter. :-)

Skrevet

Min lille på 4 mnd begynner nå å ville ligge på gulvet under lekestativ og sitte i vippestol :) kjenner jeg ikke lenger føler meg helt låst lenger da hun nå kan ligge i ca 30-45 min alene om gangen, er så deilig! Ser at hun nå interesserer seg mye for lekene. Prøver å være der med henne i begynnelsen for å aktivisere henne. Snakker også med henne når jeg er i rommet. Hvis hun klager litt tar jeg henne ikke opp med en gang, men prøver først å aktivisere. Det varierer jo selvfølgelig hvor lenge hun vil, og det kommer an på dagsformen :)

Så jeg får spist, tatt klesvasken, oppvasken og litt rydding :)

Skrevet

Snuppa her på 6 mnd har hele tiden krevet en del fra meg, ifht oppmerksomhet og bæring rundt, men dette har blitt bedre den siste mnd. k

Kan nå ligge lenger på babygymmen eller i lekegrinda og holde på med leker og "prate", men ikke så lenge at jeg kan ta husvasken eller gjøre veldig mye om gangen ;-)

Kan holde på selv opp til en halv time nå, men det er maks, da må det skje noe "nytt" - må da litt opp på armen og så settes i gang med videre lek eller noe etter en liten stund. Litt forskjell fra dag til dag hvor tålmodig/selvstendig hun er også.

Skrevet

Her er snuppa på snart 5 mnd veldig tålmodig. Kan ligge 1 time på leketeppet. Når hun begynner å bli lei, så tar jeg av strømpebuksa så hun får luftet tærna. Og når hun blir lei av det, så er det stumpen som får luft ;) Litt vanskeligere nå som hun er litt mobil, må flytte henne ofte tilbake på "tisselakenet" ;)

Skrevet

Ikke tålmodig i det hele tatt, hehe, jeg må som regel være med på matta og motivere henne til å ligge der både på mage og rygg, men det hender hun slår til med 10 minutter av og til. Nå ligger hun fredelig alene under babygymmen og jeg satte på klassisk pianomusikk til henne..kanskje tilfeldig? men hun roet seg, får se hvor lenge det varer ;)

Skrevet

Min er 8 mnd og hun er egentlig veldig selstendig, synes jeg, uten at jeg har noen å sammenligne med. Hun har begynt å gå når hun holder seg i ting, så jeg må jo følge med mer enn før, men hun kan også ligge på gulvet eller i lekegrinda lenge og leke.

Hun har egentlig alltid likt å leke alene, kunne ligge i en time i babygymmen da hun var mindre. MEN, det endret seg da hun var rundt 4 mnd:)

Plutselig var det helt uaktuelt å ligge alene, ble mye syting helt til hun ble 5 mnd og begynte å åle seg. Humøret var helt på topp igjen da hun ble ca 6 mnd og begynte å krabbe. Kanskje det "løsner litt" for din når han kommer seg litt mer rundt? Her ble hun i alle fall fryktelig frustrert når hun ville mer enn hun fikk til:)

Skrevet

min var utålmodig fra 0-7 mnd men så gikk det rimelig greit. han begynte å åle seg, så krabbe og nå reiser han seg og går nå rundt det som er å gå rundt.så han kan holde på i evigheter :) 9 mnd gammel.

Skrevet

Lillegutt på 11 mnd er utrolig utålmodig! Hehe. Han har hele tiden vært veldig tidlig ute med utviklingen motorisk sett, og går nå alene. Han har siden han var nesten 8 mnd gått rundt stuebordet selv, da han var 6 mnd måtte vi senke sengebunnen fordi han reiste seg opp over kanten på sprinklene. Når vi sammenligner med flere av våre venners barn på samme alder, har han alltid vært veldig tidlig ute. Så her går han etter både mamma og pappa konstant, og napper oss i genseren eller i buksebeina :P Han klatrer opp og ned i/fra sofaen helt selv, er veldig greit sånn sett. Han bare klatrer opp i sofaen når han vil kose eller sitte å titte på tv'en :) Men så fort vi nærmer oss kjøkkenet, løper han etter og klemmer seg inn mellom beina på oss for å komme opp å få se hva vi holder på med på benken- kan være fryktelig slitsomt til tider :P Og om vi har mat, ja DA er det uakseptabelt om han ikke får smake! Han kan selv nettopp sittet å spist sin egen mat, men han skal smake. Så som regel blir det ikke middag på oss før den lille sover søtt om kvelden :) Men han er veeldig flink til å leke for seg selv! Kan gjerne leke på gulvet i et par timer, så lenge vi vier han oppmerksomhet nå og da, og deltar litt med å trille ball eller kjøre bil osv :) Så sånnsett er det veldig greit. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...