Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp begynt med grøt til lillemor 4 mnd. Er ikke helt sikker på hvordan dette var igjen...

- hvor lang tid til en full porsjon?

- hvor lenge bare en porsjon for dag?

- når kan man gi både grøt og grønnsaksmos på samme dag? Skal disse tilvennes hver for seg?

- Bruker mme, regulerer hun selv inntaket her når man begynner med fast føde?

Hmm ikke lett dette her ;)

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke om det finnes noen fasit her, men jeg brukte nok en drøy uke på å komme opp i en "full" porsjon grøt. og fruktpure begynte jeg å gi smaksprøver på når det ene grøtmåltidet var oppe i full porsjon. også økte jeg bare etterhvert som han så ut til å ville ha det. jeg begynte med grøt på morran, så jeg slapp å få evnt reaksjon på natten, men så begynte han etterhvert å våkne mer på natten etter en stund og da begynte vi med grøt på kveld også. tror du bare må se etter sånne tegn på når du kan øke i fht mengde og måltider. :) nå var min 6 mnd da vi startet med fast føde, så jeg kunne øke nokså fort i og med at han var så stor, vil tro det er forskjell hvis de er 4 mnd ved grøtstart. jeg fullammet og han regulerte det bra selv.

dette er min erfaring, men det finnes sikkert tusen forskjellige måter å gå frem på, alle mødre og barn er forskjellige. men prøv deg frem og se hva lillemor vil ha :) Lykke til. morro med fast føde;)

Skrevet

Hei, jeg lurer egentlig på mye av det samme med deg, selv om det bare er ca. 2 år siden jeg gjorde dette forrige gang... :P

Angående grøt og grønnsaksmos mener jeg å huske at man anbefaler å introdusere en ny ting om gangen, så i starten bør man ikke gi dem begge deler samme dag.

Inntaket av mme regulerer hun selv, ja, på samme måte som når de ammer. :) Jeg ville gitt litt grøt/grønnsaksmos først og så mme etter det. Etter hvert bytter man jo ut mme-måltid med grøt, men det tar en stund før man kommer så langt, jeg brukte i hvert fall noen måneder før jeg var oppe i full fast føde-porsjon med eldstemann.

Hvilken grøt bruker du? Jeg bruker også bare mme denne gangen, og da er det jo litt andre grøter man er interessert i (som ikke skal blandes med mm) kanskje? Lager du din egen grønnsaksmos, eller kjøper du glass på butikken?

Jenta vår er 4 1/2 måned i dag, så det er jo på tide at vi kommer igang med litt smaksprøver på mat. :)

Skrevet

Takk for svar :)

Bruker Nestle sin risgrøt med banan, grønnsaksmos er ferdig men ikke prøvd ennå..tror jeg venter litt, har bare gitt grøt på morgen i to dager nå. Velger også grøt som tilsettes vann :)

Bør jeg da vente med grønnsaksmosen til hun er oppe i en full porsjon?? når bruke to typer grøter?

Blir litt stresset kjenner jeg - liker helst å følge en fast plan, he he :)

Skrevet

Her ble nye typer grøt og grønsak moser gitt når hun spiste grøt uten problemer. Jeg testet bare ut forskjellig etter som jeg kom over :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...